Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veksthemming... Eller avvik i modenhet er vel det riktige.

Altså at babyen ikke har tatt til seg god nok næring i mammas mage, og blitt liten i forhold til normalen.

Gjest econia
Skrevet

Det er vekstavvik, men modenheten er der den skal være.

Min lille gutt vokste lite fra uke 26-27, dette fant de ut i uke 29-30, men de ventet med å ta han ut til uke 34+0 fordi de ville at lungene skulle modnes.

Da han ble tatt med ks i uke 34 var han samme gjennomsnitts størrelse som en 29-30 ukers gammel baby, men han trengte ikke oksygen behandling slik en skulle tro etter størrelsen, men lungene var 34 uker så det slapp han unna.

Det betydde et vesentlig letter opphold på nyfødt avdelingen, med en apne, bortsett fra første kvelden og ingen oksygenslange noensinne.

Gjest econia
Skrevet

Burde ikke krangle jeg heller, for jeg vet ingen eksakt definisjon.Vet bare at de ventet så lenge de kunne med å ta ks, fordi de ville han skulle modnes, og at det var skjærings punktet med 34 uker som var det mest avgjørende.

Dys er vel en forstavelse om noe som ikke er som det skal, og matur knytter seg vel til modenhet. Så du er vel mest rett der :-)

Skrevet

Var sikker på at det du skrev var riktig. Mitt barn var født i uke 29, og var veldig stor "for alderen" 1600g. Men det hadde ingenting å si for modenheten, han trengte respirator og oksygen i lang tid selv om han var mye større enn mange av de andre barna som klarte seg veldig bra for de de var mer modne.

Skrevet

Jeg sitter ikke med fasitsvaret, men ville si at econia har rett, prematur går på modenhet, og dysmatur går på størrelse i.f.t. normalvekt ved den aktuelle alder.

Et barn er jo prematurt så lenge det blir født før uke 37, mens dysmaturt kan det jo være selv om det blir født i uke 40 - 42...??

Skrevet

Vi har ei jente på 12 uker som er prematur og dysmatur. Barnelegen på sykehuset sa at det het dysmatur når babyen er liten i forhold til den skulle vært med tanke på antall svangerskapsuker. Bla at babyen var dysmatur (vekstavvik på 39%) var årsaken til at vår jente ble forløst i uke 34+2.

Skrevet

Glemte å si at hun var så moden som hun skulle være ved 34+2, dvs at alle organene fungerte fint...... Så derfor tror jeg nok dysmatur betyr avvik i vekst og ikke modenhet.......

Skrevet

Mine tvillinggutter ble født i uke 27. Iver, som var 1058 gram og 36,5 cm lang var prematur, Emil, som var 484 gram og 27 cm lang var dysmatur. Det beskriver vel det meste. Det er nok avvik i vekt ifht alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...