Gå til innhold

Bekymret jeg, noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei allesammen!

Jeg har en vennine som er ca 32 uker på vei, jeg er litt bekymret for henne, hun har ikke gått opp noen kilo i svangerskapet til nå men har heller gått ned noen kilo. hun var helt normalt tynn når hun ble gravid. Jeg tror hun er veldig redd for å ikke klare å gå ned de kiloene som hun legger på seg, hun spiser nesten ikke og går rundt og er svimmel hele tiden.

Hun er også veldig redd for å få strekk merker og sånn. Jeg trodde liksom det var en del av det å være gravid jeg. I mitt først svangerskap gikk jeg opp 18 kg, og jeg var stolt av kroppen min hele tiden, tenkte ikke noe særlig på at jeg skulle bli som "før", jeg skulle jo bli mamma til verdens fineste baby.

Er også litt bekymret når det gjelder alkohol og røyk. Hun drikker en øl innimellom og tar seg også en røyk, jeg synes det er vanskelig å si noe det er liksom hennes valg, men jeg tenker på babyen jeg da. Jeg sluttet helt med sånne ting sist svangerskap og har også gjort det i dette.

fint om noen kunne gi meg noen råd om hva jeg kan gjøre eller si.

Er det noen som har noen gode råd jeg kan gi videre til henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff, skjønner at du er bekymret. ikke alle som legger så mye på seg under svangerskapet, men siden hun går ned i vekt og spiser lite, syns jeg du bør ta en prat med henne. Ikke press henne til noen ting, men si på en pen måte at du er bekymret, og om hun har noe hun vil snakke om... Det er veldig viktig for henne å få hjelp dersom hun har noen spiseforstyrrelser e.l. (Ikke ta opp dette i samtalen, dt kan virke anklagende...)jeg har selv hatt en venninne med spiseforstyrelser, og det var absolutt ikke enkelt for henne. hun var 165, veide 40 kg og syns fremdeles hun var for tykk... (hun var syltynn).

At un drikker og røyker er det nok dessverre lite å gjøre med...

Skrevet

Du kan kanskje si at du har en liten mistanke om det du skriver over, og spørre henne om det stemmer..

Jeg snakket med jordmor om vekt i dag, for man hører så mye forskjellig om at det er vanskelig å ta av seg det man legger på seg i svangerskapet. Jeg har slitt med denne tanken, men hun sa at siden jeg var så tynn fra før måtte jeg gå opp mye og at jeg ikke ville ha problemer med å ta det av meg. Jeg måtte ha noen kilo til gode til ammeperioden ellers ville jeg ta av meg alt for mye som verken ville være bra for meg eller barnet..

kanskje du kan råde henne til å snakke med jordmor?

Ikke sikkert dette handler om vekt i det hele tatt men at hun feks ikke klarer forsone seg med tanken på å være gravid? Kan være mange ting..

Håper du når inn til henne, for dette hørtes ikke sunt ut for barnet hennes.. Lykke til!

Skrevet

Jeg syns det høres ut som denne personen trenger en real snakk med profesjonell ernæringslege.

Faen heller skal ho fåå barn liksom hvis man er "redd for å ødelegge den PERFEKTE kroppen sin."

Man får heller gjøre en god innsats for å gå ned etter at barnet er født uten å sulte seg i hjæl.

Jeg hadde kanskje spurt henne hva legen hennes syntes om at hun ikke har gått opp noe?

Høre hva hun svarer på det!

Skrevet

Blir fortvilet når jeg leser innlegget ditt!!! Skjønner at du synes dette er vanskelig å ta opp. Hva sier jordmor da? Høres ut som om hun seriøst trenger hjelp av fagpersonell! Hvor er meningen i å være redd for noen kilo og strekkmerker, men samtidig stå i fare for å gi sitt ufødte barn hjerneskader og det som verre er. Er enig med innlegger over her at du må ta det forsiktig opp med henne, men sjekk fakta på området og informer henne på en saklig måte. Hvis hun ikke hører på deg kan det hende hun godtar å snakke med eksperter som lege, jordmor, psykiater...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...