Gå til innhold

Inntekt og familiegjenforening

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi venter på svar på søknad om familiegjenforening. Jeg og mannen har et barn på 18 måneder men fikk avslag på barnehageplass.Derfor kommer jeg meg ikke ut i jobb enda. Advokaten vår sier at vi ikke trenger å være bekymret at man ikke trenger inntekt så lenge man har barn sammen og er gift. noen som vet om dette stemmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke svaret jeg.. Men det de sa til meg iallfall da jeg snakket med udi var at siden kjæresten min søker om familiegjenforening med sønnen, så er det ikke noe krav til forsørgelse... Men om han hadde søkt gjenforening med meg, hadde det kravet vært der...... Men nå sier udi så mye rart, og er ikke engang alltid enige med seg selv......

Skrevet

På www.udi.no (se her: http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=7277) står det om krav til forsørgelse:

"Forsørgelse

For å få innvilget tillatelse til familieinnvandring, må du som hovedregel være sikret tilstrekkelig underhold i perioden du skal oppholde deg i Norge. I praksis betyr dette at du og den du søker tillatelse til familieinnvandring med (slektningen som bor i Norge) må dokumentere en samlet inntekt tilsvarende lønnstrinn 1 i statens lønnsregulativ (178 100 kroner per 1. mai 2006). Dersom en av dere er under 23 år, skal underholdskrav oppfylles av personen som bor i Norge.

Underholdskrav kan oppfylles ved arbeidsinntekt, egne midler, trygdeytelser eller en kombinasjon av forskjellig type inntekt. Sosialstøtte kan imidlertid ikke regnes som inntekt ved beregning av om underholdskravet er oppfylt.

Unntak fra krav om forsørgelse

Det stilles ikke krav om forsørgelse dersom du som søker er:

- Ektefelle, samboer eller barn til en person som har fått innvilget asyl eller er overføringsflyktning. Ekteskapet må være inngått før den personen du søker familieinnvandring med reiste inn i Norge og fremmet søknad om asyl.

- Ektefelle, samboer eller barn av nordisk borger (svensk, dansk, finsk, islandsk) som har bodd i Norge de siste tre årene. Det er en forutsetning at partene har vært gift eller samboere i minst tre år, og at begge to har fylt 23 år.

- Ektefelle, samboer eller barn av utlending med bosettingstillatelse. Det er en forutsetning at partene har vært gift eller samboere i minst tre år, og at begge to har fylt 23 år.

- Forelder eller søsken under 18 år til et barn som er overføringsflyktning eller som har asylstatus i Norge

- Forelder som har forelderansvar og bor fast sammen med norsk barn

- Forelder som utøver samværsett med barn bosatt i Norge sammen med den andre av foreldrene

Det kan dessuten gjøres unntak fra kravet om forsørgelse hvis:

- Du er ektefelle eller samboer til norsk borger, forutsatt at begge parter har fylt 23 år, eller barn til norsk borger

- Det foreligger særlig sterke menneskelige hensyn"

Sånn som jeg forstår dette må det være fordi dere har barn sammen at du ikke trenger inntekt. Det at dere er gift har først betydning hvis dere har vært gift i 3 år.

• 1 måned senere...
Skrevet

vi hadde ikke barn da vi søkte om familiegjenforening, men jeg var student og hadde bare masse studielån. han fikk innvilget søknaden.

kanskje det kommer an på hvordan han kom til norge. mannen min var student den tida og jobbet ved siden av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...