Nettnett Skrevet 5. mars 2007 #1 Skrevet 5. mars 2007 i urinen.. ja jeg spør litt fordi det ble oppdaget på sykehuset at jeg har ketoner i urinen.. Sliter med lavt blodsukker om dagen og oppkast så jeg får tydeligvis ikke i meg nok næring... noen som har erfaring med det?
MomInUSA Skrevet 5. mars 2007 #2 Skrevet 5. mars 2007 Jeg lurer ogsaa litt paa dette - jeg hadde ketoner i urinen sist jeg var hos legen - han sa at det var tegn paa at kroppen forbrente fett og muskler og lurte paa om jeg ikke hadde faatt i meg nok mat (noe jeg alltid gjoer....). Naa hadde vi vaert ute og reist og kom hjem midt paa natten den natten foer jeg var hos legen og var veldig utslitt og troett, saa det var nok det som var aarsaken til meg. Det er visst et tegn paa at man ikke faar nok naering og at det ikke er bra for babyen om det fortsetter, men vet ikke noe mye om dette. Noen som vet eller har erfarniger? Hva sa de til deg Nettnett? Faar du spesiell oppfoelging eller venter de og ser om det forbedrer seg?
*RutIetutt* Skrevet 5. mars 2007 #3 Skrevet 5. mars 2007 Jeg hadde høyt innhold av ketoner i urinen da jeg ble innlagt for ekstrem svangerskapskvalme da jeg var gravid sist. Det betyr visst at kroppen tærer på fettsyrene sine, og dette skilles da ut i urinen. Jeg var dehydrert og måtte få iv - fikk ikke reise hjem før ketonene var på minumumen...
Gjest Skrevet 5. mars 2007 #4 Skrevet 5. mars 2007 Ketoner oppstår i urinen oftest fordi du ikke har fått i deg nok væske i løpet av dagen! Få i deg mye drikke, og ta en ny prøve, så skal du se at det er borte
MomInUSA Skrevet 5. mars 2007 #5 Skrevet 5. mars 2007 Det er nok risktig - legen sa det til meg ogsaa at jeg maatte passe paa aa drikke masse vann.
Nettnett Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 5. mars 2007 Hei og takk for svar! Hun sa at de skal følge med på det og jeg skal på ny UL og til indremedisiner førstkommende mandag.. Saken er at jeg hadde en slankeoperasjon for ganske nøyaktig et år siden hvor de minsket magesekken og forkortet tarmen.. de skal pga dette følge litt ekstra med og da er dette ikke noe godt tegn:( Gått ned to kilo siste uka og orker ingenting nesten...Huff skummelt dette...
mill@jenta Fødte Lucas 7/6 Skrevet 5. mars 2007 #7 Skrevet 5. mars 2007 Ja, pleier stort sett å ha det nå for tida selv, det er fordi jeg har gått ned i vekt i svangerskapet pga dårlig matlyst, så da tærer heller kroppen på reservene, men hos meg er det ikke noe probl, for det er nok å ta av! Er du slank fra før, vil nok legen synes dette er et problem, noen må legges inn for å få intravenøs næring..
Kanutte og prinsen Skrevet 6. mars 2007 #8 Skrevet 6. mars 2007 Jeg hadde 4+ i utslag på ketoner og måtte legges inn i noen dager for å få intravenøst. Hadde og forstyrrelser i væskebalansen på blodprøver. Men så har jeg spydd i 7 uker og gått ned mange kg og da... En av sykepleierne sa imidlertid at det ikke skulle så mye til før en fikk ketoner i urinen, og at det holdt at man ikke spiste kveldsmat en kveld og droppet frokosten dagen etter.... (til og med for folk som ikke er gravide og dårlige - og ellers spiser/drikker normalt). Hun mente dermed at det ikke var noe å legge så stor vekt på...
Mariana_K Skrevet 6. mars 2007 #9 Skrevet 6. mars 2007 "Ketoner (eller ketonlegemer) er nedbrytningsprodukter av fettsyrer. Innholdet i blodet øker ved sult og ved ukontrollert diabetes." Det jeg har lært etter praksis på avdeling hvor gravide ble innlagt for hyperemesis (sykelig svangerskapskvalme), var at når urinstix ga utslag på ketoner var kroppen i en nedbrytningsfase. Dersom mor får i seg mindre næring pga langvarig oppkast/kvalme, tar likevel fosteret den næringen den trenger fra moren. Dette går utover mors ressurser og det skjer en nedbrytning i hennes kropp, dvs at hun bl.a. kan gå ned i vekt. På denne avdelingen mente de at ketonene skulle være negative før pasienten reiste hjem... Det er i hvertfall viktig å oppsøke lege dersom man kaster opp så mye under svangerskapet at man ikke får i seg tilstrekkelig med næring! )
Nettnett Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 6. mars 2007 Takk for svar alle sammen. Ja da er nok grunnen kombinasjon av ekstrem kvalme og dårlig matlyst samt operasjon.. Men oppfølging har jeg ihvertfall så da ordner det seg sikkert:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå