Gå til innhold

Hvor vanlig er det egentlig å bli sykmeldt fordi man er sliten?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 22 og venter mitt 3. barn. Jeg er mye alene med de to andre, og i tillegg går jeg nå sykmeldt 50% pga bekkenløsning. Nå begynner jeg å bli sliten.... Det er ikke bekkenløsningen som er verst akkurat nå, jeg kunne gjerne fortsatt å jobbe 50% på tross av den. Men å ha to barn "alene", ikke mange muligheter for avlastning, og i tillegg ha en i magen som krever en del av kroppen, det begynner å bli litt mye for meg. Man vil jo så gjerne fikse dette, føler liksom ikke at det er helt "lov" til å bli 100% sykmeldt bare fordi man er sliten. Får høre mange kommentarer på jobben om hvor mye alle andre klarte å gjøre i sine svangerskap, og føler med skikkelig mislykket akkurat nå når jeg tenker på å gå til legen med mitt ønske om litt "pause". Hvor vanlig er det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde det holdt å være sliten i et svangerskap for å bli sykemeldt men der har jeg møtt mange motstridende meninger. Er selv i uke 28 nå og ønsker halv sykemelding men får ikke. Grunnen min er at jeg rett og slett er sliten i kroppen og takler ikke stress på jobben som før.

 

Din situasjon burde absolutt være grunn nok til å bli 100% sykemeldt mener nå jeg men som sagt er det mange motstridende meninger om dette.

 

Stå på, snakk med legen, tenk på deg selv! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at det å være sliten i et svangerskap når man i tillegg har mye annet å ta seg av og tenke på burde være god grunn til å få sykemelding. Før var jeg av en annen oppfattning, men i nå i mitt andre svangerskap med jobb og studier i tillegg har jeg innsett at jeg er mye sliten og vondt i hodet. Føler også at jeg stresser en del og jobb og skole er ikke like enkelt og kombinere med svangerskap og en ettåring. Og stress er vel ikke bra i et svangerskapet... Det er jo ikke store delen av livet man går gravid så da mener jeg det bør være lov til å være litt egoistisk og tenke på seg selv og den lille. Har ikke snakket med legen min om dette så vet ikke hva han eller andre leger mener om dette.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er har vært sykemeldt helt ra staten av pga at jeg var så dårlig... nå er jeg sykemeldt pga at jeg ikke har kommet meg etter den føste perioden, er veldig slite og klarer ikke å få i meg nok næring til meg selv..... + at nå er jeg i uke 30 snart og da ser ikke legen noen grunn til at jeg skal prøve å finne meg et arbeid. blir for mye stress..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VELDIG vanlig!!!! Ikke noen skam å bli sliten i svangerkapet! Prat med legen din og sykemeld deg, og prøv å kos deg med resten av svangerskapet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet nå syns jeg, er at nå skal det ikke avgjøres av legen din hvor mye du evt. skal være sykemeldt. Du kan få ei sykemld.,men der skal det ikke stå hvor mange prosent. Du SKAL ha samtale med din nærmeste overordnede og diskutere sammen hvor mye sykemeldt du faktisk må være. Altså, hvor mye kan du klare å jobbe. Det betyr at du kanskje må vrenge sjela di til din leder. Det behøver ikke være like greit, som å snakke med en lege ang. din helsetilstand. Dermed tror jeg det blir til at man ofte ofrer seg lengre enn hva man burde.Det er tilfelle med meg. Det er ikke alt jeg har lyst til å fortelle min leder..Jeg skal tross alt jobbe der i mange år etter permisjon også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen kan sykemelde deg hvor mange % du ønsker. Du trenger ikke snakke med sjefen om tilrettelegging før du har gått fullt sykemeldt i nærmere 8 uker. Hvis du da ikke har en plan å vise til ovenfor trygdekontoret, kan de stoppe utbetalingene. Men legen kan også skrive attest på at du er for syk til å være på jobb.

 

Mvh Lillian om også er sliten og har lyst på full sykemelding for en periode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at å være sliten ikke er en sykemeldingsgrunn, for da hadde alle vært sykemeldt. Å være sliten og trøtt er en del av det å være gravid og ikke grunn til sykemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

eg e blitt sjukemeldt i to veke fordi eg er så sliten. har ein herleg gutt på 2,5 år og jobber fult som lærer. Grunnen til at blei sjukemeldt er at eg venter tvillinger og det er litt større risiko for at noko skal gå galt om eg ikkje kviler nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gravid med nr 2 og sykemeldt i 3 uker pga stress, det er vel i grunn det samme som sliten - var ikke noe problem for meg, fortalte akkurat hvor lite jeg klarte å gjøre både hjemme og på jobb, legen tok masse prøver for se om noe galt, men alt var fint, ergo konkl han med stress og sykemeldte meg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tror det er nok av de som ser på graviditeten som en gylden mulighet til å få seg litt "berettiget fri". Dette er sikkert legene vel kjent med og noen er nok ekstra strenge ifht til å sykemelde fordi man er "sliten" når helsa ellers er helt fin. Det er som en skriver over her at da kunne alle sykemeldt seg fordi de fleste i perioder er slitne av forskjellige grunner. Graviditet er ingen sykdom, men det er mange som utnytter seg av det. Det som er synd er at disse som "bare vil ha litt fri" kan gjøre at de som faktisk virkelig trenger det kan bli møtt med nedlatende holdinger fra legen sin og føle at man ikke blir trodd.

 

Men, det jammen ikke lett å være lege heller sikkert, hvilket annet valg i mange tilfeller har du enn å ta pasienten på ordet når de sier at de ikke orker mer. Man vil vel ikke ta risikoen for at det kanskje kan gå galt om de lar vær....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er så sliten at man ikke klarer å gjøre jobben sin synes jeg ikke det skal være noe i veien for å bli sykemeldt, dette gjelder om man er gravid eller ikke, dere som sier at å være gravid ikke er noen sykdom kan jeg godt si meg enig med, men det er en del plager som følger med som gjør deg syk. Jeg jobber i et yrke der man ikke kan gjøre feil og må være 100 prosent tilstede hele tiden og jeg er 40 prosent sykemeldt fordi jeg er så sliten, ikke fordi at jeg er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tok ikke hensyn til kroppens signaler - gikk på jobb med tendenser til bekkenløsning og plagsomme kynnere. Var veldig sliten (selv om det var første barn, men hadde en slitsom jobb). Om det var direkte årsak til altfor tidlig fødsel, men at det medvirket er sikkert! Min lille gutt døde ...

 

Synes det er altfor mye snakk om at "graviditet er ikke sykdom". Men vi gir faktisk liv til et nytt liv i denne perioden av livet vårt! Det er faktisk helt utrolig hva kroppen jobber med. I gamle dager - og i mange andre land i verden - har man ikke mulighet til å trappe ned, men så er også spedbarnedødligheten - og blant gravide kvinner - svært høy.

 

Mange kan jobbe en god stund, og med tilrettelagt arbeid - men mange steder kan det ikke /tas det ikke særlig hensyn. Da er det bedre å trappe ned, slik at man tar hensyn til seg selv og barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv 50% sykemeldt fordi jeg er sliten. Føler at jeg ikke klarer å bidra maksimalt på jobben og at jeg blir stresset når jeg er på jobb. Det er en kort periode i livet vi er gravide og stress er visst meget uheldig for fosteret. Selv jobber jeg på sengepost og opplever at det ikke er lett å ta hensyn til seg selv og ta pauser når man trenger det... Pasientene styrer på mange måter dagen og det kan være hektisk.

Hadde jeg følt meg litt "sett" av sjefen og følt at hun ville tilrettelegge for meg hadde jeg kanskje kunne jobbet mer, men jeg opplever liten forståelse og det sliter på...

Det er ikke lett å være yrkesaktiv og gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at graviditet i seg sel ikke er noen sykdom, men det kan FØRE til sykdommer. Synest at det er leit at noen sliter med å få sykmelding når de er gravide, min JM sa at det skal VELDIG mye til for at en IKKE skal få sykmelding når man er gravid. En graviditet er noe av det tyngste en menneskekropp kan gjennomgå, derfor blir det ekstra viktig å lytte til kroppens signaler. Desverre er det slik at et svangerskap ikke alltid er like tungt for alle, derfor kan det nok for noen være vanskelig å forstå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor vanlig det er. Men jeg er det ihvertfall. Først ble jeg sykemeldt i 2 uker, deretter ut sv.skapet. Tilsammen 4,5 mnd.

 

Er sliten og utmattet pga endel problemer. Legen var ikke itvil da han skrev ut SM til meg. Men om NAV liker dette, gjenstår å se!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare tilføye at en gravid skal da ikke pine seg gjennom et sv. skap heller, bare for å gjøre arbeidsgivere blide. De må ta ansvar å sørge for at dette barnet de bærer får best mulig vekstvilkår og at de selv kommer bra ut av "den gravide" tilstanden. Da hjelper det ikke å ha problemer herfra til månen. Det blir å rope ulv ulv.

 

Lykke til med deg. Dra til legen og fortell sannheten. Den varer lengst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...