Gå til innhold

Enkle oppskrifter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så lenger nede om det å bli sprø av den samme maten! Slik er det her også.

Så nå lager jeg et innlegg der alle som vil kan legge inn enkle (!) middagsoppskrifter :-) Så kan man klippe og lime litt, og lage seg en enkel alenemammakokebok.... ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da begynner jeg:

Rett 1:

Pannekaker laget med grovt mel: Man tar en enkel pannekakeoppskrift og bytter ut noe eller alt av melet med sammalt fint mel. Gir en langt høyere næringsverdi, og smaker like godt. Stekes som vanlig, med vanlig tilbehør. En kopp tomatsuppe er også god til :-)

Rett 2:

Kjøttkakesaus (pose) og kjøttkaker, pluss evt noen pølsebiter. Kokt gulrot, potet og erter. Kjøttkaker kjøpes for 50 kr på Rema (2 kg pose i frysedisken).

Rett 3:

Tips: fullkornspasta kjøpes på helsekosten. Næringsverdien er bra, og ungene liker den, dessuten morsomt med lys eller mørk pasta (avhengig av meltype). Pasta koster litt, men er verdt det. Tilbehør kan være kjøttdeig eller pølser, etc, avhengig av hva man liker.

Rett 3:

Fiskekaker eller fiskeboller med poteter og hvit saus, pluss gulrot. Purreløk er også veldig godt til dette :-)

Jeg har ikke så mange konkrete oppskrifter å komme med, siden jeg aldri bruker oppskrift men blander etter skjønn. Men middagstips har jeg da... :-)

Skrevet

Hmm...er de gode, de kjøttkakene fra Rema? Jeg er alltid så skeptisk til å kjøpe billig kjøttmat. Eks. first price karbonader synes jeg er skikkelig ekle.

Mitt beste tips er å lage middag for 2 dager av gangen, i hvertfall hvis man skal koke poteter.

Fullkornspasta er supert, helt enig! Men vet du at du nå får kjøpt det i dagligvareforretninger, mye billigere enn i helsekost? Pasta serverer jeg gjerne med kjøttsaus, stekte grønnsaker og pølsebiter, eller kjøttboller.

Tomatsuppe med pølsebiter og egg. Blomkål og brokkolisuppe med ekstra blomkål og brokkoli, og gjerne strimlet skinke i.

Ferdiggrillet kylling fra rema er supergod, veldig saftig, koster 29kr. Pleier å skjære den i biter, steker en pose wokgrønnsaker og blander inn kokt pasta og kyllingbiter, krydrer etter ønske.

Wok med strimlet svinekjøtt, frosne wokgrønnsaker, litt vann, hvitløk, karri og soyasaus. Fullkornsris til.

Til poteter har vi som oftest fisk, velger og vraker i frysedisken;-) Og grønnsaker til ,selvfølgelig!

Istedenfor saus eller smeltet smør, bruker vi ofte litt extra virgin olivenolje.

Skrevet

Lag en pose potetstappe som annvist på pakken. Bland inn 1 egg, legg dette i en ildfast form. Ta ett lag med ketshup over. Finhakk litt løk og strø over. Del litt pølser/evt en halv skinkeboks. Kryddre med litt grillkrydder, evt pizza krydder. Ost på toppen. Settes i ovnen på 200grader i ca 20 min til osten er smeltet.

Serveres med salat eller baguetter/brød.

1 pk bacon deles opp og stekes. 1 boks skinke deles opp og haes i baconet sammen med en halv purre oppdelt. La dette surre litt før en har i en putt med rømme (og 1 ts sukker. sukkeret er for at den ikke skal skille seg.) evt litt melk/fløte om en vil ha litt tynnere saus. La dette surre litt ca 5 min. til purren er myk. Evt kan en bare bruke fløte.

Ha pasta inntil.

Strimlet kjøtt stekes i wok panne (kryddret med salt og pepper). Litt løk. brokkoli, blomkål og gullerot haes i. La dette steke litt før en har oppi litt rømme og melk. La dette koke til grønnsakene er møre.

Serveres med ris, pasta, potetkuler eller ovsstekte potetbåter.

Skrevet

Kjøttkakene fra rema er gode, karbonadene er ikke så verst de heller, men kjøttkakene er bedre. Og fullkornspasta får man ikke i butikken her jeg bor enda, men det kommer det kommer :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...