Gå til innhold

"Noen passer på vekta, andre ikke..."

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, nå ble det min tur til å bli provosert! Denne setningen har jeg lest og hørt flere ganger i akkurat den versjonen eller veldig like med samme betydning, og den gir en klar hentydning til at de som går mye opp i vekt er de som er "andre ikke...". Så om man har gått opp 11-12 kg i uke 27 slik som jeg nå, så har man da altså ikke passet vekten da? Eller 12 kg i uke 20 for den saks skyld? Ja da har man virkelig bare sittet på ræven og trøkket innpå mat for to hele tiden! Jepp, det er slik det er! (ironi) Joda, for noen få er det kanskje slik, men for de fleste ikke vil jeg tro, og da er det utrolig kjipt og sårende å lese og høre denne typen kommentarer. Skjønner utrolig godt at mange blir redd for å legge på seg når det er slike holdninger ute å går! Er det virkelig slik at vis noen legger ut på et svar eller innlegg over hvor mye de har gått opp, og det er endel kilo, så sitter andre og tenker "Åja, der er en som ikke passer vekten sin nei, hun sitter sikkert bare der og eter"? Eller når dere møter andre gravide som tydeloig har lagt på seg mye så tenker derre slik? I så fall, fy skamme dere så dømmende dere er!!! Dere vet aldri hva grunnen til en stor vektoppgang er med mindre dere kjenner vedkommende svært, svært godt... Og å basere seg på egen tidligere erfaring og så overføre denne erfaring til andre er veldig urettferdig. Noen vil gå mye opp i vekt uansett hva de gjør (som meg tydeligvis, er 3 gang nå og har gått mye opp hver gang til tross for normalt kosthold, men også ned alt på få uker (1,5 uke og 3 uker)etter fødselen) av ulike grunner. Tenk dere litt om før dere skirver noe neste gang, det finnes mange sårbare førstegangsgravide her inne som sikkert er fortvilet nok som det er og overhode ikke trenger andres fordømmelse!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med du frøken,det lir litt for dumt å si at man er usunn og ikke tar vare på seg selv om man legger på seg masse......Jeg selv spiser faktisk ganske sundt,og jeg går turer og masse aktivitet....Men jeg har fortsatt lagt på meg ja :o)

Skrevet

Takk for fine ord Alva..

Selv er jeg nå i uke 18 og har gått opp 2 kg. Jeg må passe på hva jeg putter i meg pga kostregulert diabetes. Jeg har også høyt blodtrykk, så jeg får nå ikke lov å "anstrenge" meg sånn at blodpumpa får mere å jobbe med..

Jeg har aldri vært tynn, så jeg håper at jeg slipper å gå ekstra opp i vekt. Men noen går mer opp enn andre, det er nå helt klart. OG det behøver ikke bety at de bare putter i seg mat og snop for 2...

Lykke til videre i svangerskapet..

Skrevet

Hei Alva!

Helt enig.........

Jeg har slitt med både bulimi og anorexi tilbake i tiden og blir det mye fokus på vekta mi nå så sliter jeg i tankene.........

Jeg har gått opp 18 kg til nå, uke 28 og var litt overvektig før graviditet også.

Men jeg går turer hver dag, ca 7000 - 11000 skritt, trener Yoga 1 gang i uka........ så jeg er ikke lat.

Spiser sundt også...........

Men når jeg er sulten så spiser jeg mat istedenfor godis.

Regner med at jeg har gått opp godt over 20 kg til termin.

Skrevet

Når du er så flink så legger kroppen på seg det den trenger! Noen går mye ned i vekt når de ammer og da lagrer kroppen "ammefett" for å ha i reserve. Jeg gikk opp 27 og 21 kg i mine svangerskap, hadde da veldig mye vann i kroppen, spesielt første gang, så jeg gikk ned alt på 1,5 uke og 3 uker, i tillegg gikk jeg ned ca 10 kg til på 4 mnd bare fordi jeg ammet...

Skrevet

hei!

jeg har mye vann i kroppen......... fingrene og føttene..........

jeg gikk ned kiloene veldig fort etter forrige fødsel......... ble sikkert 5 kg lettere enn før graviditeten......... så jeg stresser ikke pga kiloene men guuud å mange kilo innlegg det er her nå

Skrevet

Flott skrevet Alva!! Er det ikke andre ting å forbrenne hjerneceller på tenker jeg, som feks drømme om den lille babyen sin:) DET er koslig å tenke på det!

Skrevet

hei

Noen legger på seg myyye andre lite. jeg har en venninne som la på seg 8 kg totalt. hun var slank før graviditeten og. så har jeg noen venninner som alltid har slitt med vekten, og de spiste nok betydelig mer godis under graviditeten og la på seg ca 19 kg. og så har jeg et par venninner som alltid har vært slanke, og den ene la på seg 30 (!) kg og den andre 19 kg. førstemann hadde en del vann i kroppen men har innrømmet at hun spiste myye burgere mens hun var gravid. andremann spiste sunt, men en god del mer enn før hun ble gravid.

selv er jeg i uke 25 og har lagt på meg rundt 5 kg tenker jeg. har spist som før og trent litt mindre enn før jeg ble gravid.

men det jeg lurer på: de som legger på seg 10 kg mer enn andre, de MÅ jo spise mer eller mer usunt? fostervann, morkake og selve bebyen veier jo ganske likt hos alle. Ja- noen får mer vann i kroppen enn andre, men hva mer resten...? ikke ment for å provosere dette innlegget altså, men er rett og slett nysjerrig....

Skrevet

Helt enig Alva.... Jeg er førstegangs og i uke 20 nå.. har gått opp ganske mye allerede.. men heldigvis for meg selv så bryr det ikke meg så mye.. for jeg vet at sånn er det bare i graviditeten, og jeg spiser og drikker helt normalt, og spiser en sjokolade i ny og ne som jeg alltid har gjort... går en del turer også..men jeg må ta det mye med ro pga komplikasjoner og ligger derfor også mye rolig på sofaen..

synd at det er så mye fordommer der ute...

alle er forskjellige!!

Skrevet

Helt enig!!!! Jeg har gått opp 12 kg og jeg har ikke sittet og " dytta " innpå, og jeg er i uke 24 nå...

Skrevet

Nei, det er nettopp det en ikke må! Jeg spiser nøyaktig det samme i gravid tilstand (omtrent, noen matvarer jeg holder meg unna og noen jeg får dilla på) som i ikke gravid tilstand og det har jeg gjort alle gangene. Første gang gikk jeg opp 27 kg likevel, og da gikk jeg også mye turer og holdt meg i form. Var mye vann og jeg gikk ned alle 27 kg'ene på 1,5 uke sånn ca, 18 kg bare de første 3 dagene. I tillegg som nevt litt over her, 10 kg til når jeg ammet. Hvorfor jeg legger på meg forholdsvis mye når jeg spiser helt normalt når andre legger på seg mindre vet jeg ikke helt, men antar det er fordi jeg er en som går fort ned i vekt pga amming og at kroppen min derfor lagerer mye mer av fettet og kaloriene i maten enn det andre kanskje gjør? Og så får jeg lett vann i kroppen later det til. For når man spiser normalt og er i bevegelse men likevel går masse opp i vekt, hva skal man gjøre da? Hvorfor tror du det blir slik?

Skrevet

Helt enig med HI.. det er veldig individuelt hvor mye en legger på seg og det er veldig mange grunner til både det å legge på seg mye og lite..

Det er klart at hvis man spiser usunt og ikke gidder å bevege seg så har man lettere for å få på seg noen ekstra kg. men det betyr ikke at alle som legger på seg 20-30 kg i løpet av svangerskapet er late og usunne.

Jeg var 50kg når jeg ble gravid med første mann. Trente og spiste sunt hele svangerskapet hadde pica på grovbrød med leverpostei og melk. drakk ikke brus og spiste ikke snop, jeg la på meg 27 kg.

Skrevet

Hei Alva

hmmm, rart er det da ja. kanskje det er som du sier; at kroppen vet at du er en som vil miste mye kg under amming etc, og at den derfor lagrer ekstra pga det. kroppen er jo en finurlig maskin.

ellers har jeg ikke peiling nei. men jeg trodde faktisk, før du skrev hvordan du 'levde', at kraftig vektøkning under svangerskap måtte skyldes økt inntak av mat eller usunn mat. men der tok jeg altså feil.

(vil bare for ordens skyld si at jeg aldri har skrvet noe fordømmende her på BIM eller sagt noe til dem som har lagt på seg mye...:-))

Skrevet

Hvorfor legger andre på seg nesten 30 kg hvis de spiser sunt og trener...?

Har de ekstra med vann de kanskje?

Skrevet

Antagelig, jeg hadde som nevnt veldig mye vann, gikk opp 27 kg og hadde 3++ i ødem, gikk ned alle 27 kg'ene på vel 1,5 uke (tisset på do minst 2 ganger i timen døgner rundt de første dagene etter fødselen), så hos meg var det kjempemasse vann. Men noen går også veldig ned i vekt når de ammer og trenger ammefett for å ikke bli for tynne.

Skrevet

Jeg syns generellt det er mange kommentarer man må tåle når man er gravid. Selv har jeg hatt "problemet" at jeg har gått ned i vekt. Forrige svangerskap gikk jeg først masse ned og så på slutten fikk jeg vann ikroppen og da gikk jeg opp til den vekta jeg hadde i utgangspunktet.

Nå er jeg i uke 20 og har sakte med sikkert begynt å nedover i vekt igjen. Jeg føler også det skaper reaksjoner. Folk kan kommentere at jeg sikkert ikke har det bra siden jeg tar av meg kilo. Spør om jeg er deprimert osv.

Jeg er jo glad for å gå ned i vekt i og med at jeg har noen ekstra kilo å gå på ( men ikke for mange...). Men det er vondt når folk rundt lurer på og snakker om at det er fordi jeg ikke trives med å være gravid eller at kanskje jeg og mannen har problemer og at jeg derfor går ned.... :-(

Skrevet

jeg er i uke 24 og har lagt på meg ca 8-9 kilo, men man må huske på at noen av disse kiloene er babyen og fostervann osv, pluss at jeg har vann i kroppen, jeg spiser akkurat like mye som før jeg ble gravid og beveger meg akkurat like mye så har ikke "stappet" i meg, men jeg må passe på litt hva jeg legger på meg siden mange på morssiden min har hatt svangerskapsforgiftning,også min mor hadde det i to av tre svangerskap, men det er jo normalt å gjerne legge på seg rundt i allefall 15 kilo under ett svangerskap, og så lenge man trives og ikke plages med det så burde det ikke være noe problem, vi vet jo selv at det kanskje trengs noen joggeturer for å få av de ekstra kiloene når ungen er ute, men jeg orker ikke bekymre meg til galskap mens jeg er gravid, for vi skal trives og ha det bra, ikke bekymre oss konstant:)

Skrevet

Ja jeg spiser noe mere enn før , men jeg spsier grovt og relativt sundt frukt og grønnsaker hver dag... trener 5 timer i uka i tillegg til en tre åring hest og hund .. og jeg er 17 uker på vei og lagt på meg 5 kg....forrige gang spsite jeg fine rundstykker med nugatti og gikk opp totalt 9 kg... skjønn det den som vil...men folk kanholde kjeft :-)

Skrevet

Er så enig med deg, Alva!!!

Kan jo bli helt tullete av det vektfokuset i graviditeten. Selvfølgelig er det viktig å spise sunt og ta vare på den lille i magen, det vet jo alle oppegående mennesker.

Men vi er forskjellige og er forskjellig 'utstyrt' (gener) og noen har anlegg for å legge på seg, andre ikke. er du liten av vekst, så kommenterer folk det. er du litt større så blir det og kommentert. Skjønner ikke at noen har noe med dette å gjøre i det hele tatt, så lenge lege og jordmor sier at alt er greit.

hilsen en som aldri har eid en badevekt og aldri kommer til å få det heller!

Skrevet

Hei!

Veldig bra innlegg Alva!

Jeg hører med til dem som gikk opp en del i mitt forrige svangerskap, gikk opp 18 kg. Jeg er/var idrettsjente - trente spinning temmelig hardt 2 ganger i uka + gikk på ski eller gikk lange turer på beina i helgene. Spiste sunt (som nå) - egentlig enda sunnere enn vanlig - mistet lysten på søtt og fett.

Jeg ble deppa en stund da vekta gikk oppover - men jeg visste jo med meg selv at jeg levde sunt og trente - og da må man jo slå seg til ro med det.

Jeg gikk ned 10 kg de første 5 dagene etter fødselen, og etter 3 mndr var jeg ned i matchvekt - minus en - to kg - jeg var konkurranseutøver før første graviditet og så mye har jeg ikke trent etter at jeg ble mamma.

Så jenter - ikke bry dere om at dere går opp! For noen raser det lett av igjen, mens andre må slite litt mer, men du verden hvilke underverker trilleturer gjør!

Det å sammenlikne vektoppgang blir for meg like dumt som å sammenlikne vekt på babyen etter at den blir født - vi er alle forskjellige og det er ingen standard på hvordan dette er.

For de som lurer på om stor vektoppgang er lik stor baby, så nei, iallfall ikke for oss. Jeg opp 18 kg, jenta mi veide 2900.

Skrevet

Det er virkelig overfladisk av folk å være så opptatt av vekta til gravide, enten seg selv eller andre. Det har ofte ingen sammenheng hvor mye man legger på seg i forhold til hvor sunn eller usunn man er.. Tror mange av de som legger inn disse vekt-innleggene her, som er redd for å gå opp for mye osv, har et unormalt syn på kropp og vekt fra før graviditeten. Det er jo også forskjell på hva folk får dilla på, ikke alltid lett å være sterk og ikke gi etter for lysta.

Har selv kostregulert diabetes, derfor må jeg være påpasselig med hva jeg spiser nå, men har veldig store problemer med å "være flink" for tida.. Sliter skikkelig til tider, og gir lett etter for trangen!!;)

Vi må alle her inne være stolt av forandringene som skjer i kroppene våres for tida, og det er jolike vakkert med en gravid som har lagt på seg 3 kilo, som 30 kilo. Det er bare tull å henge seg opp i slike bagateller..

Skrevet

dette var vel en av de bedre "hvordan er vekta deres " side så langt her inne!! veldig bra!!

Jeg har stor forståelse for at man trenger å få en pekepinn på hvorda man ligger an vektmessig, mtp hvor langt man har kommet i svangerskapet. Det som sjeldent blir nevnt noe om, er utgangspunktet for vekten og hvorvidt man trener mye, har høy forbrenning, var/er dårlig i svangerskapet osv. Hvis jeg sier jeg har gått opp en kg og 20+2, så er det relativt få som kan ha en formening om det er mye eller lite og hvorvidt jeg har passer vekta," slanker" meg e.l En som har for "mye" (dette er også et definisjonsspørsmål, hva er mye og hva er lte), og som er dårlige i 3 mnd med oppkast, vil mest antagelig gå ned endel.

Nei jenter, gjør det som føles best og riktig for deg. Det ligger et morsinstinkt naturlig i oss som sørger for at vi ikke gjør altfor mye skadelig ovenfor oss selv.;-)

Skrevet

Jeg er VELDIG fokusert på vekta denna gang, pga ekstrem vektoppgang forrige gang (nærmere 40 enn 30 ja..)

Trener MYE og spiser SUNDT. Har prata både med lege og jordmor om dette, og så langt er det ikke helseskadelig for hverken meg eller babyn. Men jordmoren min sa noe veldig beroligende; de ser ikke på vektoppgangen til de gravide så lenge de ikke er VELDIG overvektige fra før og/eller at vektoppgangen henger sammen med andre symptom som kan tyde på at noe er galt. Som regel veldig lite man man gjøre med vekten når man går gravid, bla på grunn av lyster man ikke kan styre og hormoner som kan øke/senke forbrenning slik at man ikke KAN gjøre noe med vektoppgang/nedgang.

Og som flere her sier, resultatet er vel uansett verdt det? :o)

Skrevet

man må jo ete når man har behov, grynt...

forbrenner jo raskere og ungen trenger næring den også. etter det jeg leste engang kan ungen skille imellom smakene på maten fra morsliv og i virkeligheten når det blir eldre. forskningen sier det. når man har lyst på noe så er det kroppens rop om at det mangler ett stoff.det lærte jeg på hjelpepleien i ernæringa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...