Gå til innhold

fremovervendt vs bakovervendt(9-18kg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva slags sete har dere og hvorfor?

jeg har mest lyst på bakovervendt, men vet ikke om jeg får plass ennå.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har bytta til forovervendt nå, dette fordi jeg føler jeg har mer kontroll med hva han driver på med der bak, og fordi han kan følge mer med på veien.

Skrevet

Vi skal ha forovervendt. Grunnen er at vi ikke har plass i bilen og vi har ikke råd til å kjøpe ny bil akkurat nå. Og det er lettere å holde oppe konsentrasjonen ved å ha full oversikt over han baki der :)

Skrevet

Har startet med forovervendt nå til snuppa på 9 mnd. Har hatt ei lita jente som har skreket fra hun har blitt satt inn i bilen til vi er framme fra hun var ca 3 mnd. I helga har vi vært på langtur med framovervendt sete, har ikke hørt et knyst fra baksetet....og hun har sovnet av seg selv. Blir vel slaktet her inne når jeg forteller dette, derfor er jeg i dag...

Skrevet

Vi skal kjøpe nytt sete ganske snart og da blir det HTS BeSafe Combi X1 (tror det er det den heter). Den kan være både forover- og bakovervendt, så da kan vi bare snu det hvis det blir mye protester fra baksetet. Hvis du synes du har mindre kontroll på h*n med bakovervendt sete, så finnes det speil på babybutikker som du kan montere i bilen, sånn at du får sett h*n.

Skrevet

Jeg ville prøvd i butikken. De fleste har plass til bakovervendt sete. Selv hadde jeg nok heller byttet bil enn å snu setet forovervendt pga plassmangel.

Jeg synes ikke argumenter som at sjåføren har mer kontroll, ungen har det mer komfortabelt og ser mer holder. Ungen er faktisk fem ganger bedre sikret i en alvorlig kollisjon bakovervendt. Da investerer jeg heller i et bra speil slik at jeg kan se ungen!

Synes personlig at det er spinnvilt å snu ettåringer forover når det anbefales at de sitter bakovervendt til de er 4 år! Har full forståelse for at det ikke finnes andre løsninger for de barna som blir bilsyke, men ellers har jeg problemer med å forstå at folk tør.

Skrevet

vi har besafe kid, går bare an å ha bakovervendt. Tenker han skal sitte i det til det er absolutt umulig. Synes det er greit å ha ett som bare går ant å ha bakovervendt, for da blir det ikke så lett å "falle for fristelsen" til å snu det.

Skrevet

ehh... joda jeg har hatt speil hengende på baksetet da han satt i den bakovervende stolen, men velger alikevel å utsette ungen min for den dødsrisikoen det er å ha ham forovervendt. Nå er han 6 mnd, og den første stolen ble for liten ganske raskt så vi har bytta. Han er en oppvakt fyr som liker å se seg rundt, og jeg gir ham den gleden det er å sitte å følge med. Nå er det slik at vi kjører i en 2007 modell, med airbags all over. Skulle uhellet alikevel være ute, noe vi håper ikke skjer, føler jeg meg helt trygg jeg faktisk. Vi har ny bil,og nytt barnesete, og han sitter rimelig tight bak der. Men med slike kræsjer enkelte her inne forutser, de overlever faktisk ingen. Bakovervendt eller ei.

Jeg føler meg ikke som noen dårlig mor i det hele tatt, synes kanskje det er blitt en smule overhysteri over dette. Jeg stoler på at butikkene selger lovlige varer. Skal du ha 4-åringen din sittende bakovervendt du da?

Skrevet

Vi har ikke byttet ennå. Men skal ha fremovervendt sete. Vi har ingen valg for det er det eneste som selges og er lovlig her vi bor. (nederland)

Kan nok tenkes at jeg hadde valgt fremover uansett. For poden brøver å snu seg heletiden. Har speil, så det hjelper litt!

Skrevet

Jeg synes du skal følge trygg trafikk sine råd. De har greie på dette! (Det har ikke nødvendigvis alle de som svarer deg her...)

Sjekk nettsidene til trygg trafikk. Du kan til og med sende en e-post til dem om barn og trafikk. Der får du svar du kan stole på.

Skrevet

Hva med hodet til baby dersom man skulle få seg en skikkelig støt. Vekten på hodet til baby har en stor sammenheng med hva som blir anbefalt for vei å sitte til en liten en... Hodet og nakke henger som kjent, sammen!

Skrevet

Litt på siden av diskusjonen, men jeg håper dere har koblet ut airbagene der han sitter? Siden du argumenterer med at at det er airbager på alle kanter, og det derfor er så trygt for ham i bilen. Vi har i hvert fall alltid blitt informert om at airbag skal kobles ut der det sitter små barn, vet ikke om dette stemmer for alle biler?

Skrevet

Må bare svare, selv om du selvfølgelig tar det valget du selv ønsker. Har selv lest mye om temaet, så jeg er ikke i tvil.

- De nyeste bilene er tryggere på mange måter, men airbager er designet for voksne, og kan rett og slett ta livet av et barn. Derfor skal ikke unger under 132 (tror jeg det er) sitte i forsetet med aktiv airbag.

- Problemet med å ha så små barn forovervendt er at hodet er mange ganger tyngre enn det et voksent hode er i forhold til kroppen. Dermed får nakken en altfor sterk belastning, og kan få store skader. Nakken er selvfølgelig mye svakere hos et barn. Dette kan en se video av på www.tryggtrafikk.no Anbefaler alle som er i tvil å se de videoene og lese litt der.

- De som jobber på akuttmottak er ikke i tvil om hva som redder liv i alvorlige ulykker. Jeg stoler mer på de enn på synsing av hva som skjer i ulykker...

- Jeg har faktisk en treåring som bruker str 4 år i klær bakovervendt! Så det er fullt mulig :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...