Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #1 Skrevet 5. mars 2007 Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre....snuppa er 12,5 mnd og får raserianfall veldig ofte nå,skal utrolig lite til. Jeg vil ikke ha et bortskjemt sint barn, men jeg aner ikke hvordan jeg skal takle dette, hun er jo så liten.¨ Når vi skal skifte på henne blir hun rasende,kle på henne,gi mat,tar fra henne noe, setter henne i bilsetet osv osv. Hun blir ikke alltid rasende for disse tingene, men har i det siste vært utrolig vanskelig med det meste. Hun kaster seg bakover i en bue og vræler når hun ikke får viljen sin, noen ganger blir hun helt hysterisk i lang tid etter et raserianfall. Jeg synes hun har en litt ekstrem oppførsel, men hva vet jeg? Har aldri hatt barn i denne alderen før.... Noen som har noen synspunkter og råd til meg? Håper veldig på det =)
Gjest Skrevet 5. mars 2007 #2 Skrevet 5. mars 2007 Har ikke noe svar,men lurer på det samme.Gutten min på snart 13 mnd er akkurat likedan.Har egentlig vært sånn lenge... håper noen erfarne mødre svarer oss=)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #3 Skrevet 5. mars 2007 regel nr 1 er vel å aldri gi etter for disse anfallene. Da er det gjort og hun vet at hun kan få det som hun vil ved å "klikke". Forklar hva dere skal gjøre, hvorfor osv før det skjer, så hun "er forberedt". Det er jo begrenset hva hun forstår selvsagt, siden hun er så liten, men begynn med dette nå. Barn liker forutsigbarhet og regler. Lykke til, det er nok bare en periode!
Guttemamma x 3 Skrevet 5. mars 2007 #4 Skrevet 5. mars 2007 Kjent sak dette ja. Synes det hjelper litt å forebygge med å fortelle hva som skal skje litt i forkant så han er forberedt. De forstår veldig mye av hva du sier selv om de ikke snakker selv. Mitt råd er: Velg dine kriger med omhu så du ikke kjører deg inn i et spor hvor hele dagen består av tvang og trass. P.S. tenk på at det faktisk er bra at barnet ditt har egen vilje og tør å vise det. Viktig at de lærer seg å "tenke sjæl", selv om det er strevsomt for foreldrene.
annie-77 Skrevet 5. mars 2007 #5 Skrevet 5. mars 2007 Viktig å snakke med dem ja. F.eks når dere skal ut og kjøre si noe sånn som; Nå skal vi kjøre bilen og da må du sitte i bilsetet ditt. Fokuser så på hva dere skal etterpå F.eks, om småen begynner og bli vrang når hun ser bilsetet si; nå skal vi på butikken og kjøpe melk, så da må vi kjøre i bilen. Ikke fokuser så mye på det de ikke vil! Og varier stemmebruken din når noe ikke har rom for forhandling. Nå SKAL du ha jakke på for vi må skynte oss til mormor! Og så bare tar du jakken fort på. Når det ikke er så viktig, kan du tøyse mer f.eks om hun skal sette seg ved bordet og somler med å "fine" sin stol fordi hun egentlig ikke vil sitte i den. "Skal du sitte der?, neei da får du ikke noe mat. Og plutselig står hun ved rett stol, for mat vil hun ha. Ellers så kan du begynne og la barnet hjelpe til mere. Du kan la henne forsøke og klatre opp i bilsetet selv, sette koppen på bordet, hente lua etc, og skryt masse av henne når hun forsøker. Hm , var lettere og forklare ved og bruke eksempler. Håper noe kan hjelpe dere litt. Lykke til!
Riggis Skrevet 5. mars 2007 #6 Skrevet 5. mars 2007 Frøkna mi er 17 mndr nå og har perioder hvor hun er skikkelig irritert og sint - og da som oftest på meg :-) Det går fra bleieskift til å ville ha ting hun ikke får. Jeg har heller ingen erfaring med barn fra før - men jeg prøver å tenke som så at hun har viljestyrke og det er jo bra, samt at de også hele tiden tester ut hvor grenser går. Som regel så går det over når jeg klarer å avlede henne. F.eks. så roer hun seg fort ned på stellebordet hvis vi synger en sang eller tøyser litt ekstra med å blåse på magen o.l. Er det noe hun absolutt vil ha som hun ikke får (f.eks. mobiltelefonen min som det ikke er tastelås på :-) så sier jeg at den kan hun ikke få, men vi kan finne noe annet hun kan få leke med. Også finner vi no' spennende i kjøkkenskuffa f.eks. Husk at det ikke er så greit å være liten og man ikke klarer å gjøre seg forstått. Men også det med å hele tiden forberede henne på hva som skal skje føler jeg er viktig - og riktig. F.eks. at nå skal vi snart gå på badet og ha på pyjamas. Da sier hun badet og mas, og natta. Det jeg sliter mest med nå er tannpuss, men i går gikk det veldig fint, så lenge hun fikk stikke en tom nesespray oppi nesen på meg mens jeg pusset tennene hennes. Da lo hun godt :-) Så, det finnes ikke noe hokus pokus løsning, bare bruk fantasien og prøv å ikke krangle for mye. De skal selvfølgelig få lov til å være sinte også, det er ikke det jeg mener, og du skal også ha lov til å bli streng - men de fleste gangene kan det kanskje avverges med litt kløkt og list. Lykke til :-)
Nuss Nuss Skrevet 5. mars 2007 #7 Skrevet 5. mars 2007 Sønnen min har også sånne raserianfall innimellom! Det gjør han for å teste grenser og for å si at detta passer ikke meg nå! Når han får disse raseriutbruddene lar jeg han bare få vise sinnet sitt for vi må ikke prøve å undertrykke følelsene de har. Men vi må heller ikke gi de viljen sin. Jeg prøver å forebygge disse ved å hele tiden forbrede han på hva som vi skal gjøre v å si at nå skal vi feks sette på oss jakken og hele tiden melde om neste skritt vi skal foreta oss. Dette hjelper ofte men ikke alltid. Dette er også mitt første barn og disse tingene har jeg lest meg til og skal visst være riktig fremgang ifølge pedagoger og psykologer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå