Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #1 Skrevet 5. mars 2007 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=128583 "8.000 fedre får ikke pappapermisjon fordi mødrene ikke har jobbet lenge nok i Norge. Selvstendig opptjeningsrett blir neppe innført før om fire år." Jeg er student og har verken krav på foreldrepenger eller fødselsstipend. Tenkte derfor å begynne i jobb noen mnd etter fødsel, så kunne far være hjemme i permisjon........men er ikke dette mulig? Fordi JEG ikke har krav på fødselspenger, så har ikke han det heller? Har jeg misforstått? Synes ikke det er noe klart på NAV sine sider....... Om noen vet, så er jeg takknemlig for svar!
Mammatiltoskatter* spire 2016 Skrevet 5. mars 2007 #2 Skrevet 5. mars 2007 jeg har hørt noe om det jeg også. Men nav sine sider er ikke noe gode å rette seg etter. Jeg har måttet snakke med saksbehandlere for å få noe klart svar og de la til en hel bråte som jeg aldri hadde sett snurten til på internett hvertfall.Det er ikke så lett for oss uten utdanning å tolke alt der inne riktig.Mange av paragrafene er innviklete og må leses flere ganger før en tror en har tolket riktig. Så ring inn til NAV og spør dem og får du svar kan du jo legge dem ut her:)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #3 Skrevet 5. mars 2007 Jeg er også student og sånn jeg har skjønt det er at man ikke har rett på pappapermisjon om jeg ikke har jobbet minst 50%. Men har ikke snakket med noen på NAV om dette så du burde kanskje ringe de for å få et sikkert svar.
Lille Kamille Skrevet 5. mars 2007 #4 Skrevet 5. mars 2007 Hei, Regelen er sånn at far ikke har krav på de seks ukene som er definert som pappa-permisjon dersom mor ikke har opptjent rettigheter. MEN han kan ta ut resten av permisjonen minus de 9 ukene som er forbeholdt mor. Når vi fikk førstemann for tre år siden var jeg student og hadde ikke tjent nok til at han hadde krav på pappa-permisjon, dermed mistet vi de ukene. Men han hadde allikevel permisjon i nesten ti måneder, dvs den delen av permisjonen som man står fritt til å dele seg imellom.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #5 Skrevet 5. mars 2007 Okei, da er det kanskje ikke så ille likevel:-) Tusen takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå