Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #1 Skrevet 4. mars 2007 Hvorfor får enkelte Engangsstønad? Er arbeidsledig, men får i underkant av 5000,- i mnd i arbltrygd... Kan jeg da søke om engangsstønad?...
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #2 Skrevet 4. mars 2007 Nei, du får vel fødselspenger (samme som det du får i trygd, eller en prosentdel, kommer an på hvor lenge du vil ha permisjon). Det kommer også an på om du har tjent opp retten til å få det (hvor lenge du har hatt trugd eller inntekt). Snakk med NAV, så får du vite hva du har krav på. Engangsstønad er for de som ikke har tjent seg opp rett til fødselspenger.
VinterSol+2 Skrevet 4. mars 2007 #3 Skrevet 4. mars 2007 du burde gå inn på NAV sine sider og lete. engangsstønad får du når du ikke har opparbeidet rett til fødselspenger. Men det vil også si at du KUN får en engangsutbetaling på halvparten av grunnbeløpet(tror jeg det heter) som er 33000 ca. Ikke stort å greie seg på, mao, så har du rett til fødselspenger i stedet, så er det meget bedre! Inntekten du må ha for å kunne få fødselspenger må være over engangsstønaden, dvs mer enn 33000 i løpet av 6 av de 10 siste mnd. Dette må være pensjonsgivende inntekt. Da får du utbetalt en viss sum hver mnd ut i fra hvor mye du har tjent. Jeg vet ikke om arb.ledighetstrygd går som pensjonsgivende inntekt, men dette finner du ut på www.nav.no men dersom du feks har en fast inntekt på 5000 i mnd; 5000krx6mnd=30 000. mao ikke nok til å ha opparbeidet seg fødselspenger, og dermed berettiget til engangsstønad... jeg TROR det er slik det regnes ut. men sjekk for all del NAV sine sider først! tilfelle jeg surrer nå sent på kvelden... det skjer en del om dagen.. hehe men dersom du ikke har en partner som du kan "leve på" i permisjonstiden, evnt satser på å komme deg ut i jobb så fort som mulig etter fødsel/nå med en gang, så ville jeg uansett snakket med NAV for å se hva for hjelp/støtte/rettigheter du har etter fødsel, for 33 000 er jo ikke all verdens å leve på.. forøvrig kan engangsstønaden utbetales etter uke 26.
~Mirabell&Knerten~ Skrevet 5. mars 2007 #5 Skrevet 5. mars 2007 jeg trodde det var inntekten på ett år man skulle gå ut i fra, altså 5000*12=60 000kr "Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Dersom du føder barn og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, kan du få engangstønad ved fødsel. Engangsstønaden gis for hvert barn du føder. " (www.nav.no) Ergo ingen engangsstønad, men foreldrepenger....
lise75 Skrevet 6. mars 2007 #7 Skrevet 6. mars 2007 så lenge du ikke har jobbet de 6 av ti mnd av svangerskapet har du rett på den engangstødnaden. jeg fikk engangstødnad for om jeg fikk arbeidsledighetstrygd før jeg fødte. men du må gå 6 uker uten arbeidsledighetstryg og da er det de pengene du får da som skal dekke opp de ukene du ikke får arbeidsledighetstryg. når du har godt de 6 ukene så kan du da gjennopprette arbeidsledighetstrygden men da må du søker jobber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå