Gå til innhold

Noen sosionomer her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar almmenn påbygging nå, men det er ganske høyt snitt for å komme inn på den nermeste skolen. Må ha 52 poeng, og så gode karakterer har jeg ikke. jeg sliter og jobber på for å få best mulig resultat. jeg vurderer å ta opp fagene og forbedre karakterene neste år dersom jeg ikke kommer inn. Ville dere gjort det? Jeg begynner å bli ganske gammel ( 26 år) så jeg føler at jeg ikke kan bruke opp årene mine.. men litt dumt å studere noe i 3 år som jeg ikke har fullt så lyst til bare fordi jeg ikke fikk gode nok karakterer. Hva ville dere gjort? Føler meg litt dårlig på skolen, jeg vil jo få det så bra som mulig, men jeg er alene med et barn også sså det begrenser seg litt med lesing.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forresten.. Hvis det er noen sosionomer her.. Er det vanskelig å få jobb etter endt utdannelse, hvis man ikke er *kresen* Sånn i forhold til sykepleier.. For der er det veldig lett å få seg jobb. Og hva konkret jobber dere med, arbeidsoppgaver?

• 1 måned senere...
Skrevet

Heisann. Det er mye vikariater å få for sosionomer, men det det virker litt sånn i helse og sosialsektoren generelt. Jeg går inn i mitt 2 år nå som vikar, men det ser ut til at jeg muligens får meg fast jobb etterhvert da. Det som er viktig mens man er student er å byge segb nettverk. Er man på parksis så gjør et godt inntrykk dette har gjort at en god del av de jeg gikk på skole med fikk seg jobb. Selv gikk jeg rett til arbidsgiver og fikk meg vikariat i fulltid.

trives kjempegodt i jobben, og det gir mange muligheter å jobbe med menneseker. på. Du kan jo jobbe i barnevern, rusomsorg, fengsel, sykehus, sosialkontor osv...det gir deg også utfordringer hele tiden, og du får utfordre deg selv. Selv sa jeg at jeg ikke ønsket å jobbe innen for barnevern eller rus, men etter at jeg har jobba innenfr begge må jeg si at det er noe av det meste intresante å spennende jeg har drevet med.

Jeg ønsker deg lykke til med skolevalg. Og anbefaler mye en utaning innenfor sosialsektoren.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg ville antagelig tatt sosionomstudiet på deltid et sted det ikke var like vanskelig å komme inn, og dermed brukt fire år på studiet - i stedet for å forbedre karakterer for så å studere på heltid og brukt like lang tid.

Skrevet

Problemet er at de ikke har det studiet på deltid i nærheten. Og jeg har ingen mulighet til å flytte til et sted hvor det er lavere snitt. fredrikstad og Oslo er det nærmeste, og der er det høye snitt. Kan ikke ta med meg vesla til Ålesund i 4 år heller, bytte av barnehage/skole, vi har familie her. dessuten har hun er far! Vi er ikke samboere, men han har rett til å se henne like mye som meg, så alternativet er utelukkene. Karriere går ikke foran datteren min, da hadde jeg studert før jeg fikk barn. men så klart dette er noe jeg vil, og må jeg gå et år ekstra for å forbedre karakterene så gjøre jeg heller det for å få en jobb jeg trives med :) Eller at jeg evt finner et annet studie med lavere snitt og med gode jobbmuligheter etter endt utdannelse.

Men takk for svar :)

HI

Skrevet

Hele poenget med deltidsstudier er jo ofte at man ikke skal måtte bo på studiestedet.

Jeg kjenner folk fra Finnmark som tar sosionomstudiet på Diakonhjemmet i Oslo, liksom. De må reise dit på samlinger noen ganger i året, praksis kan fint utføres på hjemstedet.

Skrevet

Jaha? Er det mulig.. Det visste jeg ikke noe om i det hele tatt. Har forhørt meg med rådgiver ang muligheter, men skjønner jo nå at hun er helt ubrukelig :-/ Litt kjipt å vite det nå da når det er under en uke siden søknadsfristen var.. *litt oppgitt over meg selv* Burde jo selvsagt undersøkt det tidligere, men jeg hadde overhode ingen anelse om at det var en mulighet.

Takk for hjelpen, skal undesøke dette nærmere. Noen som har tips om hvem jeg bør kontakte? Som sagt skolens rådgiver funker dårlig..

HI

Skrevet

Det er to steder i Norge som tilbyr sosionomutdanningen på deltid. Det ene er som jeg nevnte Diakonhjemmets Høgskole i Oslo, med samlinger i Oslo noen ganger i semesteret og ellers nettbasert undervisning. Du kan lese mer om dette her: http://www.diakonhjemmet.no/hogskole/modules/module_

123/proxy.asp?D=2&C=81&I=185&mids=a167a197a951a204a

(linken er for lang for sida, men om du limer inn del to etter del en får du den greit opp). Opptakskravet for søkere i ordinær kvote i fjor var 44 konkurransepoeng.

Det andre er et nyoppstartet studium administrert av Høgskolen i Bodø, med studiesamlinger i Stokmarknes (Vesterålen). Du kan lese mer om dette her: http://hibo.no/index.php?ID=11265〈=nor&displayitem=

1362&module=studieinfo&type=studie&subtype=2

Siden studiet i Nord-Norge er nyoppstartet er det umulig å si hva karakterkravene for opptak vil være, men siden det er et deltidsstudium og på et ikke veldig attraktivt studiested, er sannsynligheten stor for at alle kvalifiserte søkere vil få plass. Da kan det godt bli ledige plasser igjen etter hovedopptaket i juli. Disse vil i så fall bli lagt ut på Samordna Opptaks restetorg tidlig i august en gang, og om du da er kjapt ute har du gode muligheter til å få plass.

Du kan selvsagt også vurdere å ringe skolene og høre om det finnes noen smutthull for å komme med i årets opptak, type gråtkvalt historie om at du skulle søke men så skjedde sykdom/sykt barn/død bestemor osv.

Begge studiene kvalifiserer til støtte fra statens lånekasse, noe som kan være greit å få siden man selv må dekke reisekostnader til studiestedet i anledning samlinger. Men samtidig er det lett å jobbe i hvert fall deltid ved siden av slike studier, så økonomisk kan man komme bedre ut av det enn ved å være fulltidsstudent.

Lykke til.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for godt svar :)Skal undersøke, så kan jeg kansje vurdere den i oslo, hvis jeg ikke skulle komme inn på fulltidsstudie. For min del er det best økonomisk og praktisk å komme inn på fulltid, ettersom jeg får full OS under utdanningen. da slipper jeg nemlig studielån. Jeg kan søke på begge deler, og kommer jeg ikke inn på 1.ønske så kan jeg i det minste ha mulighet til å løse det på en annen måte.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...