tikktakk Skrevet 4. mars 2007 #1 Skrevet 4. mars 2007 lille engel - er min gutt på2,5år. Han er en veldig glad, smilende, skøyere aktiv, gutt som ikke vil gå glipp av noe - med et glimt i øye og noe lurt å si. Han er bhg`s skøyer :-) ...men hva er skjedd ........ fra å snakke veldig bra for å være 2,5år så begynner han å stamme overnatta. Han begynner liksom på en setning å stopper -ååååå åååå er alt som kommer så går han med hode ned - sint, noen ganger prøver han igjen og denne gangen spør han meg - hva heter det ?? hva er skjedd ? jeg og pappa er nå dypt bekymret - vi er helt fra oss - jeg har bare lyst å gråte og syns så synd på han. Legger merke til at han blir stillere og stillere og i tillegg har han begynt å slå og bite isteden for å snakke. Har gitt beskje i bhg men de sier de liksom ikke har merket noen endring --- ha ha så mye følger de med da:-(. Vi pleier ikke bekymre oss over bagateller , men nå er vi bekymret og vet ikke hvem vi skal henvende oss til for å få hjelp til for lille gutt........... noen som kan hjelpe meg hjelpe lille engelen min. (er han blitt syk, har han fått slag, svulv på hjernen - hva feiler han...jeg er redd og bekymret for å miste han... )
Expat Skrevet 4. mars 2007 #2 Skrevet 4. mars 2007 http://www.babycenter.com/expert/toddler/toddlerdevelopment/2486.html Hva synes du om situasjonen etter å ha lest det?
Gjest Skrevet 4. mars 2007 #3 Skrevet 4. mars 2007 Jeg har ingen gode råd,men skjønner dere og stakkars gutten din.Må jo være frustrerende for han... Ville tatt en tur til HS,jeg...hørt om dette skjer innimellom... Lykke til..
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #4 Skrevet 4. mars 2007 Ser det ut til at han trives i barnehagen? Kan han ha blitt utsatt for noe?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #5 Skrevet 4. mars 2007 Kjære deg! Sønnen din er sikkert heeelt frisk! Les linken expat sendte deg! Det er helt vanlig at barn har perioder med stamming når språket uvikler seg for fullt! Tror absolutt ingenting feiler gutten din!! Han er gjennom en utvilkingsperiode! Og uansett, skulle han utvikle stamming (noe som jeg IKKE tror han gjør), så er ikke d livstruende elr pga hjernesvulst! Så han er ikke dødsyk! Ta en tlf til HS. De har sikkert vært borti lignende tilfeller, og vil berolige deg :-)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #6 Skrevet 5. mars 2007 høres ut som det er det man kaller småbarns stotring, det er veldig vanlig i perioder, der barna får mere og mere ord(ordforådet vokser veldig fort), og munnen ikke holder tritt med hode. dvs at de kan mange ord i hode, de vil gjerne snakke fort og mye, men ord formuleringen holder ikke tritt. småbarnsstotring går over etter hvert. men spør om en samtale med pedleder i barnehagen og fortell om din bekymring. de kommer til å ta deg på alvor. de som jobber i barnehagen vil jo deg og barnet det beste:-)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #7 Skrevet 5. mars 2007 Min lille var også igjennom en slik periode. Jeg var superbekymra, men fikk snakke med noen som har peiling og fikk svaret der. Småbarnsstotring ble det sagt. Det var på og av i perioder, og nå er det helt slutt på det. Hvis du fortsatt er bekymra, så kan du ta deg en tur på helsestasjonen da )
Aga:-) Skrevet 6. mars 2007 #8 Skrevet 6. mars 2007 Ikke vær bekymret dere, det er helt vanlig og normalt for barn å stamme/stotre i perioder! Det er sikkert lurt å snakke litt med ham om det, på en måte som han kan forstå. Lykke til, dette går sikkert over om kun kort tid:)
La Perla Skrevet 6. mars 2007 #9 Skrevet 6. mars 2007 Vil bare fortelle at min bror også plutselig begynte å stamme da han var omtrent så liten. han stammet en del i et par, men så forsvant det av seg selv, og senere har han snakket helt normalt, og har i tillegg et veldig godt språkøre. Så det er en god sjanse for at det gir seg med din gutt også. Eller kanskje han blir en "stammer", men akkurat det er jo heller ikke verdens undergang. Det går det fint an å leve med (Knut Faldbakken stammer jo egentlig ganske mye, men det går helt fint med ham).
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #10 Skrevet 6. mars 2007 Henger meg på e andre her, det er helt normalt at små barn plutselig kan begynne å stamme litt over en periode, ofte rundt 3 års alder +/- et halvt år. Eldstemann har også hatt en slik stammeperiode hvor vi noen ganger måtte be ham roe seg ned for at han skulle klare å snakke i det hele tatt, alt bare låste seg for ham. At han slår ig biter er nok frustrasjon over at språket låser seg, normalt det også :-) Men så klart er det bra du følger litt ekstra med og er oppmerksom på dette.
tikktakk Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #11 Skrevet 6. mars 2007 hei og tusen takk for alle posetive tilbakemeldinger på at det antagelig ikke er noe galt, og at jeg er ikke alene i "båten". Men har jo aldri hørt om dette før. Imorgen skal vi i bhg til samtale, men jeg hadde en samtale med ped.leder i avd han mandag, og jeg syns ikke jeg blir tatt på alvor - hun snakket om trass, sutring, 2års alder osv osv oppmerksomhet osv osv. Jeg ble nesten forbanns(sorry). Det virket liksom som hun ikke hadde kjennskaper til stotring/stamming over hode, men jeg ba henne ta det med de andre avd.ledere for å høre hva de har kjennskap til. Dere som har hatt hjelp av barnehagen og kanskje språk-pedagog - hvordan gikk dere fram og hva skal vi gjøre å ikke gjøre for å hjelpe han. ...ja han er kanskje tidlig ute og har et veldig utviklet språk for 2,5år å være + at han har norsk mor/svensk far (språkmessig likt men alikevel - det blir kanskje mye for lille gutt - han veksler selv også iht hvem av han snakker med.)
mor_til_Kristoffer Skrevet 7. mars 2007 #12 Skrevet 7. mars 2007 Hei Tikktakk Ville bare si at jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Sønnen vår er nå 2,5 år - har et enormt ordforråd (og i barnehagen fortalte de oss i høst at han ligger på et språkmessig nivå som en 3-4 åring). Han var veldig tidlig ute med å snakke tydelig. I fjor sommer begynte han å stotre VELDIG og jeg ble også superbekymra..... Jeg googlet og leste alt jeg kom over på nettet, tok også kontakt med helsestasjonen som fortalte meg at jeg burde la det ligge og se situasjonen an noen uker først. Jeg fikk da beskjed om at helsesøster kunne henvise oss til en logoped om tingene ikke forandret seg - eller dersom det ble værre. Men det jeg gjorde i mellomtiden var at jeg snakket VELDIG sakte og rolig til ham - slik at han ikke skulle bli frustrert og sint - og også ta etter meg og snakke seint. Jeg snakket omtrent i samme tempo som Torbjørn Egner gjør på CD'ene (du hører sikkert stemmen hans for deg). Etter 2-3 uker var det som om "alt" liksom løsnet for ham - og siden har han ikke stammet en eneste gang igjen Så bare vent og drøy det litt og snakk rolig og sakte til ham - og la ham også få svare i sitt eget tempo.... Ikke prøv å hjelpe ham når han sitter fast..... Det blir sikkert mye bedre igjen om noen uker. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå