Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #1 Skrevet 4. mars 2007 Jeg postet opprinnelig dette på Barnetmitt 6-8, men syns det var stille der... prøver derfor her... Jeg har to sønner, en som akkurat har blitt tre og en som blir åtte i august. Han minste henger etter i utvikling både fysisk og mentalt, men det hjelper og tar stadig igjen ting. Han får hjelp i barnehagen. Så til han eldste, han skal nå utredes for "noe". Usikkert hva som er problemet foreløpig, men han skjønner ikke sosiale regler... f.eks hvorfor han må hjem fra venner, han syns jo han bare kan bo der. Stjeler. Gnir bæsj utover do og vasken med vilje når han er på do, og syns det er helt greit. Trenger heller ikke å dusje syns han, gjør jo ikke noe å ha brune flekker på seg selv. Han har også et utrolig raseriproblem, han kan rasere rommet sitt totalt. Og har derfor nesten igjen leker igjen, han går inn for å knuse de. Han begynte på treåringen sine også og han har derfor forbud mot å leke på rommet hans. Han liker å klenge på voksne menner, sitte på fanget, kose, kysse både på munn og kinn. Kunne fortalt i evigheter, men nå over det til det egentlige spørsmålet... Hvor skal jeg sette grensen i dems lek sammen? Han eldste vil jo gjerne sitte på fanget til treåringen også og ønsker det også omvendt. Han leker nesten bare tiss og bæsj, klasker han minste på rompa og vil at han skal gjøre det sammen. Koser og kysser. Vil at han minste skal ta på han så mye som mulig. Han prøver også stadig å sjekke bleia til han minste osv. Er dette vanlig? Pleier barn i denne alderen å leke på denne måten?
sesamfrø Skrevet 5. mars 2007 #2 Skrevet 5. mars 2007 Nei, jeg tror ikke barn pleier og leke slik! Syns at minstemann burde få bli"skjermet" for slik oppførsel av storebror. Syns ikke at kyssing, på den måten, mellom brødre, og/eller barn med så stor aldersforskjell burde forekomme. Syns nok at du må gå mellom her. Syns det virker som om det er noe seksuelle undertoner her. Alle barn har rett på en seksualitet, men ikke på bekostning av andre. Rett meg om jeg tar helt feil ang. seksualisering av problemet. Virker på meg som om at eldstemannen din har store problemer med å forstå de sosiale kodene, samt hva som er akseptabel oppførsel og omgang med andre mennesker. Flott at du har tatt tak i det! Vil på det sterkeste advare mot at han får fortsette og kose/kysse med lillebror. Lillebror vet enda ikke hva som er vanlig oppførsel i verden og han risikerer og få varige traumer når han blir eldre å kan se tilbake på hva han har "vært med på" Noe han egentilg ikke har, fordi han har ingen forutsetninger til å stoppe adferden til broren. Jeg ville aldri latt dem vært aleina!!!!! Konsekvensene kan være for store. Lykke til, skjønner at du er i en tøff situasjon;-(
Ireon Skrevet 6. mars 2007 #3 Skrevet 6. mars 2007 Hei, har lest innleggene dine på barn6-8 også og jeg må si meg enig med et par av de andre som har svart deg. Dette virker for meg som en seksuell oppförsel og jeg ville gått virkelig i dybden for å på alle mulige måter å utlukke at noen gjör upassende ting med ham. Husk at det behöver ikke väre familie. Det kan väre på skolen, eldre elever eller andre aktiviteter han evt deltar i. Det kan väre noen få hendelser fra lenger tilbake som har utlöst dette. Det virker også som du sier at han ikke henger helt med på sosial oppförsel. Synes det er utrolig at du ikke blir hört når du söker hjelp hos helsestasjon, barnevernstjeneste osv. Du må bare heve stemmen, forlange en skikkelig utredning. Vet ikke om du har snakket med fastlegen din, men hvis du ikke blir hört der heller ville jeg kontaktet en annen lege for henvisning til spesialist. Vi vet jo at helsenorge ikke alltid er like samarbeidsvillige så du må bare stå på krava!! Önsker deg lykke til videre!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå