Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare i uke 14, men har allerede et skyhøyt blodtrykk Er det noen som vet om det finnes medisiner for å senke blodtrykket som gravide kan ta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du snakke med legen din om!

Såvidt jeg vet, kan høyt blodtrykk være en indikator på svangeskapsforgiftning. Men det er bare legen din som har kjennskap til din allmenntilstand og som kan gi deg kvalifisert råd til hva du bør gjøre og hvilke medisiner du eventuelt bør spise. Ring allerede i morgen!

Skrevet

Er i jevnlig kontakt med legen min, men han har ikke sagt noe konkret om behandling enda. Har sjekket litt rundt og de fleste medisinene som finnes kan ikke brukes i forbindelse med graviditet. Lurte derfor på om noen hadde noen erfaringer.....

Skrevet

Er du sikker på at du har kompetanse til å vurdere at du trenger blodtrykksmedisiner nå, når legen din tydeligvis synes noe annet?

Skrevet

Er du sikker på at du har så høyt bt at det kreves behandling? Jeg har også problemer med overtrykket mitt (har steget fra 100 til 142=S), men den eneste konsekvensen av det var jevnligere kontroller, må innom legen annenhver uke for å måle bt.

Skrevet

Hva legger du i "skyhøyt" blodtrykk?

Det er mange faktorer som kan påvirke blodtrykket. Ideelt sett skal man måle det tre ganger ved samme konsultasjon og så ta det laveste trykket som utgangspunkt. Mange kan få et noe høyere trykk hos legen enn det de egentlig har, og ved mistanke om det blir det ofte gjennomført en 24 timers blodtrykksmåling.

Det er riktig at høyt blodtrykk kan være et tegn på svangerskapsforgiftning, men det sees ofte i sammenheng med proteiner i urinen og diverse andre symptomer. Det er derfor viktig at man følger opp med jevnlig kontroll både av blodtrykk og urinprøver. Dersom du har et reelt høyt blodtrykk blir man ofte henvist til svangerskapspoliklinikken på sykehuset for å få jevnlig oppfølging av gynekolog. Hvis man mener at blodtrykket ditt er unormalt høyt kan du få blodtrykkssenkende medikamenter, og det finnes flere preparater man kan bruke i graviditeten.

Skrevet

Jeg har gått med apparat i et døgn, jeg har kjøpt apparat hjemme for legen min mente at jeg var mindre stresset om jeg målte det jevnlig. Det var legen min som lurte på hvor langt han skulle la det gå før han startet behandling og undertrykket mitt er på 117.....

Skrevet

overtrykket kan bli ganske høyt utn at det har noen betydning, men det er undetrykket en skal passe på, det er ikke bra om dette blir for høyt!

eg slet sjøl med høyt blodtrykk en periode utn at noen kunne finne ut koffor.når eg då ble gravid fikk eg tettere oppfølging pga dette.

mitt undertrykk låg på mellom 100-106.

Det kan gies blodtrykksdempende medisiner til gravide, men så lenge de kan unngå det så gjør de det.

den gravide anbefales istede å hvile mest mulig og ikkje utsette seg sjøl for stressende situasjoner.

Håper legen din har fortalt deg dette.

eg fikk beskjed om å slutte å vaske hus, om ikkje mannen gjorde det fikk d være, gjøre de tingene som absolutt måtte gjøres og det som kunne vente fikk vente.

klarte meg kjempe fint gjennom svangerskapet med høyt blodtrykk, ingen komplikasjoner forbundet med dette:)

Lykke til videre..

Skrevet

Nå sa hun jo at undertrykket lå på 117 og det er høyt! Snakk mer med legen din, håper du får god hjelp. Det går ok bra skal du se:)

Skrevet

Hvis legen din er usikker på når medikamentell behandling skal startes, så ville jeg bedt om å bli henvist til svangerskapspoliklinikken på sykehuset ditt. De er vant til denne problemstillingen. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...