Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei lurer på om legene sykemelder pga en forkjølelse??

Er i generelt dårlig form, og siden jeg er gravid så skal mann jo være måteholden med både smertestillende og nesespray..

Jobber 100% og er jo sliten nok når jeg kommer hjem etter endt arbeidsdag når jeg er frisk, og gruer meg for å dra på jobb i morgen, derfor vurderer jeg å dra til legen..

Noen i samme båt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg var forkjøla for 14 d siden. Brukte egenmel i 3 dager, men måtte likvel ha sykemel i 2 dager til..... Dra til legen, ikke noe problem å bli sykemel pga det. .... men har du brukt egenmel??

god bedring!

Skrevet

Hei, ja var borte ifra jobb på fredagen, så der går jo den bort :-(

Håpet at det holdt med å holde sengen i helga, men den gang ei...

Skrevet

Spør du meg, bør du være bra sylta for at legen skal sykemelde deg på grunn av en forkjølelse, uansett hvor gravid du er.

Du kan trygt spise paracet også når du er gravid. Felleskatalogen indikerer heller ikke at du risikerer fosterskader ved å ta nesespray når du er gravid. Spass synes jeg faktisk vi gravide må tåle av pkjenninger under svangerskapet!

Skrevet

Enig med ennaH. Har selv vært potte tett i over en uke, har en liten gutt på 20 mnd fra før, så sliten blir man jo. Har uansett ikke engang vurdert å gå til legen for å sykemelde meg. Hadde jeg hatt feber ville jeg nok blitt hjemme fra jobb.

Skrevet

Gå til legen og få deg en sykemld, vi er jo ikke like!

Har selv vært sykemlt i 14 dager før pga forkjølelse..

(men da wer jeg bra tett, og full av bronkitt i tillegg)

God Bedring:)

Skrevet

Enig og uenig med å sykemelde seg. Jeg ville nok ikke sykemeldt meg for en forkjølelse, men det at du alltid er sliten og at du gruer deg til å gå på jobb kan indikere at du trenger en sykemelding for å komme deg litt ovenpå igjen. Bli helt frisk fra forskjølelse, få litt ekstra energi. Jeg har sykemeldt meg for tretthet/slapphet, da jeg studerer og jobber og det rett og slett ble for mye for meg. Jeg begynte dessuten å føle meg deprimert, og vi skal jo tross alt ikke bare ta vare på oss selv i denne perioden av livet vårt. Leger pleier å være forståelsesfulle for dette, og min erfaring tilsier at de lar deg bestemme. Du kan jo ta 50% om du tror du klarer litt?

Skrevet

Hmmm...lurer litt på hvorfor det liksom er om å gjøre å være hardest og holde ut lengst osv under svangerskapet??

Jeg er frisk som en fisk og har vært det fra uke 1 (noe uggen i 1.tri..). Jeg jobber 100% på småbarnsavdeling i bhg og trives og koser meg på jobb.

Nå er jeg i uke 23 og begynner å føle at kombinasjon jobb/hushold og mamma begynner å tære på både kropp og sinn.

Skal til legen på tirsdag på kontroll og skal si hvordan jeg har det og skal "unne" meg en 40%sykemelding.

På denne måten tror jeg at jeg kan jobbe og være noenlunde samlet som person hjemme også fram til fødsel.

Er du sliten og småhanglete har du ingenting igjen for å presse grensene dine hver dag på jobb fram til fødsel. Ta deg et par tre dager ,mener jeg, og bli frisk!!

Skrevet

Det er da vel ingen skam å innrømme at man er litt sliten og kanskje skulle trengt å komme seg ovenpå! Det er store ting som skjer inni oss, så det er jo ikke rart vi trenger litt ekstra krefter! Jeg startet dagene mine klokka 0500 i starten av svangerskapet, samt at jeg gikk tolvtimersskift hver tredje uke! Det gikk utover samboeren min, og forholdet vårt fordi jeg hadde jo ikke overskudd til noen ting, jeg ble deprimert/mer hormonell, og vi kranglet en del! Jeg ble sykemeldt først to uker 100%, deretter to uker 50% (sånn at jeg ikke skulle havne på felgen igjen med en gang), og dette fungerte veldig bra for meg/oss! Det finnes da tross alt viktigere ting i livet enn jobb! Det er faktisk ingen skam å si at man er sliten til tider. Ang smertestillende og nesespray; jeg har vært masse forkjølet under svangerskapet, og jeg spurte legen om hostesaft blandt annet, og han sa at joda, det er ikke påvist noen skader på foster med dette, men vi vil jo gjerne ikke ha noe kunstig inn i kroppen under svangerskapet, i den grad det er mulig å gjennomfør sa han! Og selv føler jeg meg tryggere når jeg ikke har "tilsatt" kroppen min noen kunstige greier :)

Skrevet

Jeg har vært skikkelig forkjølt og sykemeldt siste uken.

Jeg har vært så dårlig at jeg hadde blitt sykemeldt uansett om jeg var gravid eller ei.

Det virker som om mange her inne tror at forkjølelse er en mild form for influensa ... det er det ikke! Det er to helt forskjellige ting, og et hissig forkjølelsesvirus kan slå en helt ut.

Dersom man er virkelig forkjølt, med tett nese, sår og slimete hals, tette bihuler/pannehuler/ører og feber, så er det grunn mer enn god nok for sykemelding ... uansett gravid eller ei!

Det er også noe med at man ikke bør gå på jobb og smitte andre når en er syk ... det kalles å ta hensyn til medarbeiderne sine!

Er man syk nok til egenmelding er man syk nok til sykemelding.

Dersom du ikke er i stand til å utføre jobben din på en tilfredsstillende måte, mener jeg det beste er å få en sykemelding og ta noen dager i sengen. Det blir man ofte raskere frisk av også, slik at man fortere kommer tilbake i vanlig tempo på jobb!

Går du til legen når du drar hjem fra jobb, får du samtidig snakket med vedkommende om bruk av f.eks nesespray og smertestillende, og det er betraktelig bedre kilder enn mange synsere her inne!

Vet jeg virker litt krass nå, men det sies så mye rart her inne at jeg har bestemt meg for å høre på legen min, og stole på henne.

Skrevet

Slik jeg ser det, handler det ikke om å være hardest og holde ut lengst. Men det handler om å akseptere at man faktisk blir mer sliten under et svangerskap. Det er ikke det samme som at man er syk!

Jeg har selv full jobb og en aktiv toåring. Er halvveis i svangerskapet nå. Selvsagt blir jeg sliten. Men da må jeg legge meg tidligere, da, sånn at jeg får nok hvile og søvn. Gjerne ni-halv ti om kvelden. Og mannen min må ta større ansvar om ettermiddagene, sånn at jeg kan legge meg nedpå litt når jeg trenger det.

Heller det, enn å mase meg til en sykemelding når jeg ikke er syk, utnytte trygdesystemet og lære arbeidsgiveren min at det er viktig ikke å satse på kvinner i fruktbar alder, for de kommer sannsynligvis til å være fraværende i nesten to år i forbindelse med en graviditet. Først som helt/delvis sykemeldte, så i permisjon. Aldri!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...