Gå til innhold

Angående "stemor"... (bare for å pirke)

Anbefalte innlegg

Skrevet

En er egentlig ikke "stemor" med mindre biomor er død, eller man har adoptert barnet...

Det er jo bare definisjoner, men sånn er det visst :) Dagens pirking...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har man adoptert et barn er man mor/mamma, ikke stemor.

Skrevet

joda, men ikke hvis moren er i live. Ifølge definisjonen. Men jeg ville også kalt det mor/mamma da.

Skrevet

Hvilken ordbok sier det?

Noen sier en kun er stemor om en gift med barnas far, men ikke om man er samboer, og noen mener en kun er stemor om mor er død, og andre mener en er stemor om far har hovedomsorgen.

Språk dreier seg først og fremst om kommunikasjon, gjøre seg forstått og forstå andre, språket er i konstant forandring og tilpassing. Det var den termen som var det nærmeste å dekke fars nye kvinnes rolle, da det begynte å bli vanlig med skilsmisser og ny familier, halvsøsken og steslsken, på både mor og fars side.

Nå vil nok de aller fleste bruke ordet på den måten, det er ikke alltid ordbøkene holder tritt med språketsutvikling.

Noen har jo forsøkt seg med å opprette et nytt ord for stemor, siden rollen nå er veldig forskjellig fra den tradisjonelle stemor rollen, da mor var død, og også fordi det er stigmatiserende å bli kallet stemor.

Å bruke ord som bonus mor er ikke så særlig lurt for det kan av enkelte forstås som at det liksom skal være bedre enn å være mor, og da kan en begynne å sammenligne det med bio mor, som da blir kun et biologiskbidrag til egne barn og stemor blir bonus.

Personlig synest jeg det er bra å bruke ordene mor og stemor, for enkelhets skyld :-)

Skrevet

Joda, er egentlig enig med deg der. Kom over det i en artikkel her en dag, og ble faktisk overrasket selv óg da jeg leste det. Men en burde kanskje finne et nytt ord, ettersom "stemor" da tydeligvis både har en annen betydning, og er veldig negativt ladet.

Skrevet

Nå er det ikke tittelen som beskriver best hvilket menneske man er. Jeg vil heller gjøre den gamle stemorsoppfatningen til skamme, og bevise at jeg ikke er en heks som hater mitt stebarn, tvert i mot:)

Forøvrig endrer jo gjerne betydningen av ord seg etterhvert som tiden går. Tidligere eksisterte jo ikke skilsmisser (omtrent iallefall), sånn at man ble bare stemor dersom man giftet seg med en enkemann med barn. Men tidene endres, og i dag vil vel de fleste godta at fars nye partner er stemor, mens mors nye partner er stefar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...