Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #1 Skrevet 4. mars 2007 Etter et tøft halvår på jobb fikk jeg store muskelplager. Jeg verker i hele kroppen og medisin hjelper ikke.Fastlegen sa jeg må begynne å tenke på meg selv- gå turer, lese ei bok... Jeg har nettopp begynt hos fysioterapaut- han sier det samme. Jeg bør løfte minst mulig, og gjøre egentrening de dagene jeg ikke er hos han. Jeg er 50%sykemeldt nå. Det vet ikke min mann. Men han kommer sikkert til å få vite det via andre. Vi har tre barn: 1,3 og 5 år. Jeg drar hjemmefra klokka 7 og leverer de i barnehagen. Jeg er hjemme igjen klokka 5. Da er det middagslaging, lek med barna til de legger seg, og så husarbeid noen timer før jeg legger meg i 22 tida. Mannen min er med på diverse aktiviteter både midt i uka og i helgene. Jeg har knapt rørt et broderi på 5 år! Jeg er deprimert pga.smertene og at jeg ikke strekker til her hjemme og på jobb. Har ikke overskudd til noe. Og egentreninga og det å sitte med beina på bordet og lese et ukeblad har jeg ikke gjort. Prøvde å fortelle min mann hva lege og fysioterapaut sier til meg, men da svarte han at han også har vondt av og til- uten at han klager for det. Sist helg dro mannen min på guttetur 5 dager. Han spurte om han fikk lov til det. Jeg svarte at jeg ikke var i form og at han burde være hjemme. Men da lo han og sa at han kom til å reise likevel. Han sier at han aldri kommer å gi opp interessene sine eller hobbyene. I dag venter vi gjester. Han dro på fisketur i morges og sa at han ikke visste når han kom hjem. Huset flyter og det er en del mat å forberede. Jeg vet jeg kommer til å spille skuespill og late som om alt er bra i dag. Dette fungerer ikke lenger, men nå har jeg ikke krefter til å bryte ut av dette forholdet. Noen råd?
Gjest Skrevet 4. mars 2007 #2 Skrevet 4. mars 2007 før jeg gir et forslag... hvordan jobber mannen din?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #4 Skrevet 4. mars 2007 Jeg vet ikke om jeg har så veldig mange gode råd, men syns i hvert fall du skal fortelle at du er sykemeldt, samt hvorfor. Dere trenger tydeligvis å sette dere ned og snakke sammen. Hva med familierådgivning? Kanskje du kan bestille spabehandling eller lignende en helg, og reise bort alene? Evt sammen med en god venninne? Når han kan dra bort, kan vel du også? Kanskje du trenger 100% sykemelding en periode? Lykke til, og god bedring!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #5 Skrevet 4. mars 2007 Han drar på jobb halv 8 og er hjemme igjen klokka 4. Økonomien er vanskelig, så vi har ikke penger til at jeg kan dra på helgetur. Har ikke samvittighet til å bruke noe på meg selv når det skal gå på bekostning av barnas behov til nye vinterklær osv. De gangene jeg har tenkt å si til han at jeg er sykemeldt, har jeg bare blitt på gråten, og stemningen har vært så dårlig. Føler vi skulle ha pratet skikkelig sammen, men han sier at han ikke er typen til å prate. Både familie,venner og naboer tror vi har det bra- tror jeg iallefall. Bare ei venninne på jobb har jeg fortalt litt til, men da føler jeg meg som en sytekopp og foræder. Fastlegen bruker"aldri" å sykemelde noen fullt, vet ikke hva jeg skal si til han. Når ungene har lagt seg bare gråter jeg.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #6 Skrevet 4. mars 2007 Hm, ikke lett dette her. Det var jeg som skrev klokka 17.41. Jeg syns veldig synd på deg akkurat nå. Det kan jammen meg ikke værelett å ha det sånn. Jeg håper i hvert fall du får slappet av litt nå som du er sykemeldt i 50 %, og at du ikke bruker den tiden til å få unna husarbeid osv. Det er en grunn til at du er sykemeldt, og helsa bør komme først! Merkelig lege du har, da, som "aldri" sykemelder i 100%! Alle kan komme i den situasjonen at de trenger en 100% sykemelding for en periode. Jeg har selv vært utbrent, og fikk 100% sykemelding uten problem. Hva med å bytte lege? Kanskje ikke så lett å gjøre det, og så be om en 100% sykemelding med en gang, men det høres jo ut som om det er det du trenger nå for å hente deg inn igjen. Hva med å unnlate å gjøre husarbeidet? Du må jo selvsagt lage middag osv, sånn at dette ikke direkte går utover barna, men mannen din burde jo virkelig steppe inn nå som du er syk! Ja, uansett, egentlig. Hva vil skje hvis du ikke gjør husarbeid etter at barna har lagt seg? Kanskje han får seg en aha-opplevelse av hva du faktisk gjør? Jeg foreslår i hvert fall at du prøver det noen dager. En del rot etc får barna tåle den perioden det står på. Hva med litt avlastning fra familien en periode? Så sant de bor i nærheten,da. Jeg er ikke så frisk for tida, jeg heller, og det vet familien. Ved behov stiller de gjerne som barnevakt. Jeg håper virkelig dette blir bedre for deg! Jeg skjønner at du ikke klarer et evt brudd nå. Jeg tror det er lurt å prøve å få helsa tilbake nå i første omgang, i hvert fall. Selv om din dårlige helse sikkert har sammenheng med stor belastning over tid, noe partneren din er en medvirkende årsak til. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #7 Skrevet 4. mars 2007 Hvis legen din eller fysioterapauten er grei å snakke med og tar deg på alvor og forstår hvordan du har det (hva du bør og ikke bør gjøre) så kanskje du skal ta med deg mannen din dit og be dem forklare. Kanskje det da går opp for han hvordan dette er for deg og at han må hjelpe til? Kanskje du også kan sette opp en liste over hva som må gjøre i huset i løpet av en uke og sette deg ned sammen med mannen din å fordele oppgaver? Tror det er mange menn som ikke aner hvor mye som blir gjort i et hus. Vi hadde det en periode veldig travelt og da satte vi opp en timeplan med faste tider der vi fikk trene e.l. Gjør dere det vil mannen din kanskje se hvor mye mer fri han har enn deg. Kanskje han da innser at dette ikke kan fortsette slik? Det burde jo være du som hadde mest fri ettersom det er du som har plager. Huff - menn er noen rare vesener :/ Sender deg en trøsteklem, et stort ønske om god bedring og lykke, lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå