Gå til innhold

Dele erfaringer og synspunkter? Om foreldrepenger og gradert uttak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt frustrert over alle valgene vi må ta så tidlig, før en vet hvordan kroppen kommer seg etter fødselen, om babyen blir frisk, sover om natta etc. Når det vil føles OK å gå tilbake til jobb er vanskelig å vurdere nå (Jeg er førstegangsgravid i uke 17). Regner dessuten med at arbeidsgiverne våre ikke er helt godt kjent med det nye regelverket ennå, men jeg håper at permisjonssøknaden ikke gir altfor mye mas.

Jeg og pappaen ønsker innspill på dette forslaget som vi har satt opp:

Vi har valgt 80 % dekning, begge jobber i 100 %.I tillegg til de 6 ukene som er forbeholdt mor etter fødsel, ønsker jeg fem uker helt for meg selv. Da gjenstår 40 uker permisjon som vi vil ta ut gradert: Faren vil ha 40 % permisjon og jeg som mor ønsker 60 % permisjon i 40 uker. Med noen overførte feriedager til neste år vil da barnet forhåpentligvis være ca 1 år før det starter i barnehage.

Mitt utgangspunkt var at jeg ønsket å dele likt, slik at familien styrkes (og ikke bare at mor koser seg med alt hjemmeansvaret). Men pga det økonomiske aspektet ved dette er det bedre at jeg som underbetalt, overutdannet mor tar større deler av permisjonen...

Gradert uttak er nødvendig for oss slik at vi begge kan følge opp kunder og holde oss oppdatert i arbeidet. Imidlertid aner jeg jo ikke hvor lenge jeg vil være sliten etter fødselen, hvordan kroppen reagerer på alt dette, osv. (tror dere 3 uker før fødsel + 6 uker etter fødsel + 5 uker ekstra blir for lite for meg som førstegangsfødende?? Jeg vil forresten prøve å amme, men samtidig venne barnet til flaske)

Har dere noen synspunkter på dette ? Til dere som er foreldre fra før, noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det er mange krevende spørsmål, på den annen side er det jo bra med mye fleksibilitet så det blir lettere for alle å finne en løsning som passer for seg.

Jeg har ikke erfaring, så du får ta mine kommentarer med det forbeholdet, men jeg synes kanskje det høres litt raskt ut å begynne å jobbe elleve uker etter fødselen. Du fremhever at det er viktig for dere å være oppdatert i jobben, men hvor mye vil du miste av kunnskap på å være borte noen måneder? Det hender jo at man tror man er mer uunnværlig enn man er, og i den store sammenhengen er det jo kort tid permisjonen varer, selv om man er borte et helt år. (vår generasjon kan kanskje ikke regne med AFP-ordninger og denslags, og må heller jobbe leeenge- men det er et litt annet tema)

Har hørt eksempler på at tilvenning til flaske tidlig går fint, kommer nok til å prøve det selv.

Lykke til.

Skrevet

Heisann!

Jeg og mannen min venter også vårt første barn og er i gang med å planlegge hvordan vi skal ordne dette med permisjon... Jeg har jo da ingen erfaringer å komme med, men kan jo bare fortelle litt om våre tanker og planer ang permisjonstiden:)

Virker som vi tenker veldig likt som dere når det gjelder å dele permisjonen så godt som likt; at dette vil styrke familien og vi ser på det som en veldig fordel at far får mye tid med barnet så tidlig som mulig.

Vi ønsker å få være hjemme med barnet lengst mulig og velger derfor 80%-satsen slik at barnet kan starte i barnehage rundt et år gammelt. Vi har liksom satt det som en grense, at det er det tidligste vi kunne tenke oss å sende barnet i barnehage.

Planen for min del er også å være hjemme ca 11 uker etter termin/fødsel + 3 uker før. Jeg har rådført meg litt med andre som mener at dette burde gi tid til å komme i gang med amming og/eller evt pumping uten å måtte stresse for mye. (Da har jeg ikke snakket med jordmor eller lege, men andre mødre;) )

Etter disse ukene ønsker min mann og jeg å begynne å jobbe 50% hver, slik at vi jobber annenhver uke. Vi har omtrent lik lønn, så da passer det godt å dele 50/50, ellers hadde nok vi også sett på å dele litt annerledes... Mye som styres av økonomi når man er ung, nyetablert og ny i jobb;)

Vi skal diskutere dette litt nærmere i kveld tenker jeg, ang hvor tidlig jeg skal tilbake i jobb, for det er jo en vanskelig avgjørelse med tanke på at man ikke vet hvordan dette blir når man aldri har hatt barn før. Det er en vanskelig avgjørelse, og jeg vet ikke helt om vi velger riktig ved å gjøre det på denne måten, men slikt vet man jo aldri på forhånd.

For min egen del tror jeg det kommer til å være en fordel at jeg begynner å jobbe igjen forholdsvis raskt, mest fordi jeg er så ny i jobben min at jeg føler jeg vil måtte begynne nesten på nytt igjen hvis jeg skulle bli borte et år, men også fordi jeg trives godt med å jobbe og vet at jeg blir fort rastløs av å være hjemme (selv om jeg nok tror at det ikke akkurat blir tid til å kjede seg når man har en baby i huset;) ). Allikevel tror jeg at det blir veldig vanskelig, tøft og slitsomt både å skulle være borte nesten hele dagen fra barnet vårt og med lite søvn og en stor omveltning i livet, plutselig å skulle være tilbake på jobb igjen, men sånn blir det vel uansett om man starter opp 11 uker etter fødselen eller et år etter?? Kan det kanskje være en idé å drøfte dette med jordmor/lege? De vet nok bedre hvor lang tid det kan ta å få amming ordentlig i gang, og kan da kanskje gi råd om hvor lenge mor være hjemme med barnet før man går ut i jobb igjen??

Vet ikke om dette hjalp så mye egentlig, men... Håper dere finner en løsning på det etter hvert som fungerer for både dere og barnet:) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...