Gå til innhold

Min fødselshistorie:-) Veldig langt, litt skummelt etterspill


mammatør

Anbefalte innlegg

Tirsdag 20 feb (14 dager over termin) ble jeg sent hjem fra overtidskontroll med tårer i øynene og avtale om å komme inn igjen 21feb. På onsdag fikk jeg en modningskur og i 22 tiden startet det hele med rier hvert 3 minutt som varte i ca 45 sekunder. Vannet gikk etter kun kort tid og etter vaktbytte (23.00) ble jeg tildelt fødestue med badekar.

Jeg prøvde meg i badekaret og syntes det hjalp godt en times tid, riene var vonde men varmtvannet lindret i pausene. Mannen min var ved min side og sa mye av de riktige tingene. Jeg måtte ut av badekaret da jeg ikke følte at det hjalp lenger og prøvde meg på lystgass. Jeg prøvde det i en time, men fikk det ikke til i det heletatt. Det var en vond time..Jeg bar om epidural og etter ca 15 minutter kom anestesilegen og stakk meg i ryggen, når det begynnte å virke kunne jeg slappe av litt. Jeg hang over en saccosekk for å hjelpe til med tyngdekraft (usikker på effekten av det). Jordmor var innom og sjekket fremgang og var ikke helt fornøyd.. Hun hadde festet en greie på hodet til babyen og sa til meg hele tiden"bebisen mår bra, jätte bra" det var veldig godt å høre. Men siden fremgangen var dårlig ble jeg satt på riestimulerende drypp og da begynnte smertene igjen. Jeg har ikke konsept om tid her..

Det var også en lege innom som var misfornøyd med fremgangen og han sa at vi skulle se det an en time, derom det fortsatt var dårlig ville det ende i KS.

ca kl 11, 22feb kunne jeg begynne å presse og vår lille

Ask Kristoffer ble født kl 11.34. 3734g 53cm og et hode på 38.

Han ble lagt opp på brystet mitt og det var en helt uvirkelig følelse. Jeg kjennte igjen bevegelsene hans.

 

Etter få minutter ble mannen min tatt med ut for å måle og veie Ask for jeg silblødde. Ble kjørt rett opp på en operasjonsstue der de gjorde noe for å stoppe blødningen. Våknet fra narkosen i 15.30 tiden og da tok det kort tid før jeg fikk et enormt blodtrykksfall og de sjekket om de hadde klart å stoppe blødningen. Det hadde de ikke. Ble kjørt avgårde igjen. Lå på p.o i fire dager før jeg fikk komme ned på barsel å være sammen med gutten min. Blødningene var ennå ikke stoppet så på tirsdag 27 ble jeg kjørt opp på en sal igjen. Fikk kontroll UL på torsdag da så allt fint ut, så vi fikk reise hjem med formaninger og forholdsregler. (bla ikke bli gravid igjen før det har gått tre år, akkurat nå virker det uproblematisk)

 

Ullevål har et sett av leger, sykepleiere og jordmødre som er helt fantastiske! De tok godt vare på meg, Ask og mannen min hele perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei!

 

Gratulerer så mye! Slutten av historien din hørtes ganske skummelt ut men godt at vi har sykehus og leger, tenk på de som fortsatt ønsker å føde hjemme.. en ting er at de gjorde det i gamle dager men en annen ting er hvor mange prosent var det som dødde eller ble skadet under føsdeselen? Da tenker jeg både på mor og barn.

 

Var selv ganske redd for at noe skulle gå galt men alt gikk greit, og nå ligger min lille puppe-monster i armene mine, har det godt og trygt. Endelig er ventetiden over. Du får kose deg masse med Ask og lykke til:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Uff du fikk jo en tøff start som mor da. Hørte fra februarbarn at hun hadde møtt deg på barsel og at det hadde gått litt hardt utover deg.

Godt at det gikk fint til slutt og JA jeg er enig i at Ullevål har kjempe dyktige leger, sykepleiere, jordmødre osv.

Også så fint navn gutten din har fått! Kjempefint!

 

Gleder meg til vi skal ha babytreff :-)

 

Men nå er det lenge siden jeg har sett "småen" her, er det fødsel på gang mon tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babytreff høres veldig hyggelig ut. Foreløpig er allt nytt og litt "skummelt" for meg, så jeg tror vi bør vente til neste uke. Kanskje vi skal vente på småen? Håper hun føder/har født, for hun skal jo på ABC og der må de komme av seg selv og ikke bli satt igang.

 

Hildrandedu: fikk du vært hjemme sammen med mannen din noe særlig eller var det rett alene? Jeg er heldig så mannen min har fått noen ekstra dager slik at vi kan være litt sammen først.

 

Februarbarn: er du her, hvordan går det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi kan godt vente litt med babytreff altså. Håper småen får til å føde for egen maskin da slik at ho får føde på ABC. Trur det er noe på gang i disse dager jeg, ho pleier jo å være ganske aktiv her på BIM.

 

Vi fikk bare tre dager sammen hjemme før mannen min måtte på jobb igjen. Det var litt synd da, men gikk greit å bli aleine så fort også.

 

Går det bra nå da synes du?

Jeg grein masse di første ukene altså, så hvis du gjør det er det helt normalt. Var skikkelig nervøs for dette stakkars lille mennesket også. Er hun for kald, for varm, har hun feber, er hun mett osv.....

Men nå går det mye bedre da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen godt å vite at det blir bedre. Føler meg veldig usikker på allt. Det går litt bedre hver dag, men hver gang vi skal noe som vi ikke har gjort før (eks gå i butikken) så blir jeg litt sånn småengstelig. Litt rart å føle på at et så lite menneske er veldig avhengig av meg.

Gleder meg til å se Anneli også, hun er jo en måned gammel hun nå.

Vi får følge med på om vi hører noe om småen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg veldig igjen i at alt er litt skummelt, man vil jo at den lille skal ha det bra hele tiden.. Trøster meg litt med at man venner seg til morsrollen etterhvert. Det er jo veldig spennende også:-) Gleder meg til å treffe alle igjen med baby, det blir moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er her jeg ja! Og kjenner meg veldig godt igjen i at det er litt skummelt! Og så er det overraskende mye hormoner i lufta. Og så har vi litt problemer med å få han til å ta min pupp, får nå hjelp av helsestasjonen.

Blir med på babytreff ja! Småen må jo være på vei nå siden ingen har hørt noe fra henne. Da kan vi jo vente på henne.

 

Ser forresten dere fant ut av navnet! Veldig fint!! Og hakket bedre enn lille burrito! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...