Mamma til 3 <3 Skrevet 4. mars 2007 #1 Skrevet 4. mars 2007 Lillegutt blir 3 mnd til tirsdagen. Han har ett veldig fint søvnmønster på natta. Legger seg ca kl 19.00,spiser en gang i løpet av natta. Også er det mårran mellom 7-8. Jeg syns det er kos med en amming iløpet av natta. Selvfølgelig gleder jeg meg til å slippe helt nattamming,men ikke helt enda:) Saken er den at min bestemor mener det at jeg burde begynne å gi han velling sånn at han sover rundt. Jeg mener selv at det ikke er nødvendig. Hu sier at han er såpass stor for alderen at han trenger ikke mat på natta. Men jeg syns det høres litt drøyt ut. Han er ikke store gutten enda,så ett nattmåltid som tar 10 min ca syns ikke jeg gjør noen ting. Selvom han er en stor gutt så må han få ha nattmåltidet sitt. Eller hva mener dere? Hva har dere gjort?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #2 Skrevet 4. mars 2007 De anbefaller jo at man skal vente til 6 mnd, så det skal jeg. Men har jo ful forståelse hvis folk begynner før! For 40 år siden fikk de jo velling når de bra var noen få uker, og folk har jo overlevd fordet! Men jeg har ikke noe problem med å gi han mat to g om natta, og han legger jo på seg fint, så da ser ikke jeg vitsen..
_svana_ Skrevet 4. mars 2007 #3 Skrevet 4. mars 2007 Jeg ville ikke begynt med velling så tidlig. Du har faktisk veldig gode netter, husk at det er mange som må mate både 2, 3 og 4 ganger i løpet av natta. Som anonym sier så vil han nok overleve med velling, men det er heller ikke det det er snakk om. Det er snakk om hva som er best for gutten din, og det er å få mammapuppekos på natta :-)
Gjest Skrevet 4. mars 2007 #4 Skrevet 4. mars 2007 Det er faktisk ikke så lurt å gi fast føde til en på tre måneder, med mindre det er helt nødvendig pga lite næring i melk osv. Grunnen er at tarmene er for dårlig utviklet ennå til egentlig å kunne takle fast føde. Det er anbefalt av den grunn til å vente til 4 mnd. Ellers er det anbefalt av helsesøstre og til og med verdens helseorganisasjon å fullamme til 6 mnd. Du kan gi litt fast føde før det, men det er da lurt å ha mm i den maten da. Så ikke det erstatter et melkemåltid liksom! Min jente er 4 mnd, og først nå har jeg begynt å tenke på å kanskje gi henne en liten skje banan med mm i. Bare for moro skyld, og for å venne henne til å svelge mat. For det kommer en tid da mm ikke er nok lenger, og da er det greit at hun har spist litt fra før, sånn at det ikke blir så stor belastning på magen - og at hun klarer å svelge! Da bestemora di fikk barn var det vanlig å gi grøt e.l til barn på tre måneder, alle gjorde det - for det var det riktige den gangen. Men da var det og riktig å sove på magen og mate babyen kun hver 4. time selvom de ble sultne før. Ting har utviklet seg siden den gang! Så eldre bør en egentlig ikke høre for mye på! Hør heller med helsesøster :-)
Gjest Skrevet 4. mars 2007 #5 Skrevet 4. mars 2007 Ja, grunnen til at en bør fullamme til baby er 6 mnd er for å gi de det beste immunforsvaret en kan. Det er masse antistoffer i melka, og spedbarn selvvaksinerer seg endel - har virus i kroppen som melka gir antistoffer til. Og det er jo en av de viktigste tingene en kan gjøre for barnet sitt!
Mamma til 3 <3 Skrevet 4. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 4. mars 2007 Takk for svar jenter:) Måtte bare høre deres meninger også. Jeg syns heller ikke det er noen vits når han/jeg har såpass gode netter. Og dessuten så koser jeg meg med nattamminga. Men blir fort usikkert når de eldre og "vise" kommer med råd.
Gjest Skrevet 4. mars 2007 #7 Skrevet 4. mars 2007 Det virker på meg som du selv er uenig i det bestemor sier;-) Veslemor her på 6 mnd får pupp i løpet av natten følgende; Kl 19.30 Kl 11.30 Kl 03.00 Kl 06.00 Kl 09.00 M.a.o. ca tre timers intervall. Hun får grøt/velling kl seks men har ikke endret på sovemønsteret hennes ennå. Jeg selv synes det er helt greit å nattamme jeg, tar jo ikke lange tiden som du sier og opprettholder melkeproduksjonen.
Gjest Skrevet 4. mars 2007 #8 Skrevet 4. mars 2007 Hehe skal selvfølgelig være kl 19.30, så kl 23.30......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå