Anonym bruker Skrevet 3. mars 2007 #1 Skrevet 3. mars 2007 Jeg er førstegangsmor til en 14 dager gammel baby. På forhånd gruet jeg meg veldig til amming fordi jeg føler meg ukomfortabel med å amme med andre mennesker tilstede. Nå går ammingen faktisk greit f.eks med samboer eller mamma tilstede, ellers vil jeg gå på et rom for meg selv. Dette gjør at jeg kvier meg for å dra noe sted, f.eks på familiebesøk eller på kafe fordi jeg tror det blir stress og at jeg ikke "får til" ammingen. Noen som har råd å komme med?
Gjest Skrevet 3. mars 2007 #2 Skrevet 3. mars 2007 Det går seg nok mer til etterhvert skal du se! Tok noe lengre tid enn 14 dager hos meg før amminga gikk på skinner iallefall. Men må legge til at jeg fortsatt, etter 6 mnd, ikke er helt komfortabel med å amme offentlig. Prøver å ikke bry meg og det går helt greit!
selfangerkjerringa Skrevet 3. mars 2007 #3 Skrevet 3. mars 2007 Da jeg fikk eldstejenta mi var jeg litt smånervøs angående amming selv. Sleit også litt med å få det til i starten, mye såre brystvorter osv. I starten sørget jeg alltid for at jeg hadde retretten klar når vi gikk bort. Dvs hos svigerinna mi avtalte vi at jeg kunne få trekke meg tilbake og sette meg på barnas lekerom hvis jeg trengte å amme alene. Når vi dro ut på kafe eller butikk sørget jeg alltid for å vite hvor ammerommet var - og holde oss til steder der jeg visste det var amme/stellerom. Det snodige var at jeg så godt som aldri benyttet meg av dette, men vissheten om at muligheten var der, var nok til at jeg ble trygg nok til å tørre å dra ut Etterhvert gikk også amminga bedre, og jeg ble sikker nok både på meg og amminga til at jeg turte dra ut også uten sikkerhetsventilen.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 3. mars 2007 #4 Skrevet 3. mars 2007 Var sånn jeg også...gikk ikke så mye ut, men da vi var på IKEA engang, og snulla grein, så amma jeg på handicapdoen der. Var greit det...men på familiebesøk så har de vel alltid et ledig rom der du kan sitte i fred? Jeg amma også to ganger på helsestasjonen, og en gang på toget...dekka til puppen skikkelig, og det gikk helt bra!:-) Men skjønner at det føles ukomfortabelt...jeg vet ikke åssen jeg hadde utvikla meg for jeg slutta å amme etter 10 uker (hadde da brukt MME delvis i 6 uker). Kunne du pumpa deg, og hatt på flaske i tilfelle du må ut?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #5 Skrevet 4. mars 2007 vet ikke helt hvor i landet du bor, men her i bergen er det stortsett ammerom på alle sentrene..der kan man sitte litt i fred..og de eneste som kommer innom der er andre småbarnsforeldre.... jeg har aldri hatt problemer med å amme offentig...i sommer når hun var helt liten så var vi mye ute..da hylte hun plutselig og da måtte jeg støtt og stadig frem med puppen..hehel.så jeg ammet langs veien, i skogen osv.. om du føler deg ubekvemt så kan det være lurt å ha noen amme vennlige klær... jeg liker ikke å vise magen min så jeg har alltid bare brukt singlet ev genser med v hals.. da kan jeg bare dra den ned..da er det ingen som har fritt innsyn liksom.. jeg har tenkt flere ganger at jeg burde ha skaffet meg en sånn bære slynge... da kan man amme mens man går osv uten at noen kan se det...
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #6 Skrevet 4. mars 2007 i familie besøk så kan du jo bare ta med deg babyen inn på et annet rom? og når du er på cafe eller noe så kan du dra på ammerom?
Bellen^2 Skrevet 4. mars 2007 #7 Skrevet 4. mars 2007 De gangene vi har hatt besøk eller vært på besøk og småtten vil ha mat og jeg ikke er komfortabel med å slippe ut puppen, har jeg trukket meg tilbake til et annet rom og begynt ammingen der. Hvis det er mye støy og ting som skjer rundt oss hender det at han blir litt ukonsentrert og bruker litt tid på å ta puppen. Når han har fått et godt grep og suger godt har jeg gått inn igjen til de andre og latt han få spise ferdig der. Jeg merker at nå når han har blitt litt eldre så har vi også lært oss og samarbeide bedre så det er ikke så mye stress rundt ammingen lenger og jeg føler meg mer komfortabel med å amme ute. Et lite tips er å dra til familie og venner du føler deg trygg hos de første gangene du drar ut. Da slipper du prestasjonsangst og stress:)
Gjest Skrevet 4. mars 2007 #8 Skrevet 4. mars 2007 Jeg skjønner deg godt... Jeg syntes og det var ekkelt mange ganger i begynnelsen. Men jeg tvingte meg i gjennom det, og gjorde det til en helt normal ting, og nå tenker jeg ikke over det lenger! Bretter frem puppen hvor som helst! På kafe og alt! Husker første gang jeg var på kafe, da hadde jeg med mm på flaske... Rart å tenke på det nå! Det eneste jeg synes er litt ekkelt er å amme foran gamle folk, for de er ikke vant til den type åpenhet. Men hvorfor skal det være rart eller en skam? Mamman må jo ha et liv utenfor huset, og babyen må jo ha kos og mat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå