polarn & pyrene Skrevet 3. mars 2007 #1 Skrevet 3. mars 2007 Når skal man egentlig begynne med slikt. Vet att alle er ulike og slikt, men når begynte/har dere tenkt å begynne med det???
*Magic* Skrevet 3. mars 2007 #2 Skrevet 3. mars 2007 Dette lurer jeg også på Vi fikk pottestol til jul, men har ikke brukt den så mye enda. Gullet har vel sittet på den 5-6 ganger tenker jeg, men det har ikke kommet noe da. Gjort det i forbindelse med bleieskift. Nå er han bare 14 mnd. så det er kanskje litt tidlig enda. Vi stresser i alle fall ikke med det.
Gjest Skrevet 4. mars 2007 #3 Skrevet 4. mars 2007 vi begynte når poden var ca 19mnd, men hva som er vanlig vet jeg ikke. tror det er litt individuelt jeg,..............
Nickeguri Skrevet 4. mars 2007 #4 Skrevet 4. mars 2007 Vi begynte ved 18 mnd. Vi setter henne på potta om morgenen, rett etter at hun har stått opp, og rett etter kveldsmat. I 50% av tilfellene tisser hun. Vi vet av erfaring at hun pleier å tisse på disse tidspunktene, det er derfor vi gjør det sånn.
Gjest Skrevet 4. mars 2007 #5 Skrevet 4. mars 2007 Jenta mi er nå nesten 16 mnd(10 mars).vi fikk lyst til å prøve,bare for moro skyld og ha henne på potte.og det gikk faktisk ganske bra,hun tisset som regel,og bæsjet også.men jeg ble litt lei av potten,hun krøp så fort av potten.så jeg tok å kjøpte doring og det går kjempebra.Hun elsker å gå på do.og så gliser hun så lurt like før bæsjen kommer ut:).og nå har hun til og med begynt å "si fra"at hun må på do,begynner å ta i og trykker...he he..
Gjest Skrevet 4. mars 2007 #6 Skrevet 4. mars 2007 jeg glemte å skrive at vi begynte første gangen på potta da hun bare var 14 mnd ca...
Laila77 Skrevet 4. mars 2007 #7 Skrevet 4. mars 2007 Må sei eg er imponert over kor mange som har flinke ungar som er tidleg ute her inne! Kan vere at det ikkje er heilt representativt. Dei fleste eg kjenner, inkudert eingen unge som no er 22 mnd, har ikkje kome så langt i prosessen enno. Potte og doring er på plass, men det er skjeldan til aldri at han vil sitte der. Har byrja få eit forhold til når ting skjer, og seier i frå av og til, men aldri i tide til å gjere noko aktivt med det. Vil som regel ikkje sitte veken på do eller potte. Dei fleste blir vel tørre ein gong mellom to og tre, og eg trur det er kjempeviktig at ein tar det i ungens tempo. Blir lett eit "konkurransemoment" mellom foreldre kven som er "flinkast" til å bli tørr først. Ungar som er saman med andre ungar i barnehage og hos dagmamma vil sjølve sjå på eldre barn som er på veg ut av bleia og få motivasjon til det same, og eg trur det kjem av seg sjølv. For oss har det i alle fall ikkje fungert å plasser han utan bleie på doringen for at han skal prøve å tisse. Det blir det ville protestar av. Men sjølvsagt, flott at de får det til så tidleg.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #8 Skrevet 4. mars 2007 jenta mi tisser i potten hver dag,flere ganger om dagen. Hun leser i bok og koser seg på potta:-) Hun er 18 mnd,men vi begynte for et par mnd siden. Av og til sier hun ifra selv også:"tisse potta". Men bæsjer i bleia,da. Det kommer vel etter hvert det også. Hun har iallefall rimelig god kontroll allerede,så det blir spennende å se om hun fortsetter å like å sitte på potta famover. Blir iallefall stolt som en hane når resultat foreligger:-) Tror forresten gutter er litt senere med å bli "tørre"
trilltrall Skrevet 4. mars 2007 #9 Skrevet 4. mars 2007 Jeg syns det høres ut som dere er ekstremt tidlig ute med pottetrening! Har det noe for seg å sette en baby på 14 mnd på potta, har det noen læringseffekt? Jeg tror jeg kommer til å vente med pottetrening til knerten begynner å bli klar for det selv. Meeen, hva vet vel jeg som er førstegangsmamma... )
annie-77 Skrevet 5. mars 2007 #10 Skrevet 5. mars 2007 Vi begynte ved 8 mnd ! Bare moro, satt henne på do hver morgen, og når hun trykket. Fra ca15 mnd satt vi henne på potta når hun hadde tisset i bleia og spurte om hu ville mer. Hu likte og sitte der, digger og gjøre det samme som oss. Neeei om hu blir tidlig tørr vet jeg ikke, men vi har sluppet mange bæssebleier. Ho har alltid blitt veldig stolt når hu har tisset el bæsja i potte/do. Bytta ut potte med doring ved 20 mnd. Ho var tørr i helga!! Regner med at det er forbigående (hu er 22 mnd), men kjekt likevel.
ak24 Skrevet 5. mars 2007 #11 Skrevet 5. mars 2007 her har begge mine bæsjet i potta fra ca 10 mnd..begynt av helt andre grunner da.. nr 1 var vanskelig å skifte på så jeg prøvde potte og det var stas nr 2 sliter med hard avføring og klarer ikke bæsje i bleie. har nesten ikke hatt bæsjebleier jeg. min eldsta ble tørr da han var 2 1/2. litt tisseuhell innimeollom men bæsje uhell har vi ikke.
annie-77 Skrevet 5. mars 2007 #12 Skrevet 5. mars 2007 Ja det var pga vansker med å bæsje i bleia at vi og begynte tidlig.Var lettere for henne når hun satt i dostilling. Hadde aldri kommet på og begynne så tidlig ellers,men er veldig glad for det!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #13 Skrevet 5. mars 2007 klart det har både læringseffekt og det er en bevisstgjøring av en kroppsfunksjon som de uansett skal lære å mestre etter hvert. Når de lærer dette tidlig og i tillegg får masse ros og anerkjennelse er det kun en vinn-vinn-situasjon for alle! Kjempegøy med pottetrening, på barnets primisser selvsakt. Og hvorfor vente når mange faktisk behersker dette kjempefint når de er 14 mnd eller før???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå