IngerLise_1981 Skrevet 3. mars 2007 #1 Skrevet 3. mars 2007 Hei,sitter her med jenta mi på halvannet og ønsker barn nr 2.Bare jeg tenker på sykehusopplevelsen føler jeg meg syk, blir lei meg og sint. Alle jeg treffer og kjenner har bare positive ord/opplevelser.Jordmora mi var frekk og spydig, lo av meg når riene var verst,satt ikke med meg når jeg fikk bedøvelse..Jeg hadde forberdet meg godt, skrevet fødselsplaN, hva jeg ville og hva jeg ikke ønsket, men det viktigste var at jeg ville ikke være alene...hun gjespet mens hun gikk ut og inn, sa at nåå må det da skje en fødsel for jordmor er sååå trøtt!! Jeg grein, sa at jeg ville være sterk, men var så redd noe skulle skje med babyen min. Typisk førstegangsfødende fikk jeg høre før hun gikk rett ut igjen. Riene ble verre, jordmor kom ikke,ringe på henne flere ganger, en annen km og sa at hun var i en annen fødsel, hadde ikke tid nå.Før denne jordmoro gikk sa hun : her var det rart, så gikk døra igjen. En time før jenta mi kom kom de andre jordmødrene, det var vaktskifte. De sa gurimalla rart her , ikke noe var klart. Jeg var i mine klær i ei vanlig sykehusseng. I hu og hast byttet seng og klær før jenta mi kom. Takkkkk for at det var vaktskifte og at en medmenneske kom til meg holdt handa mi og sa at jeg ikke måtte være redd for og grine, og at dette skukke gå bra. SÅÅ GODT det var og få ei klapp på skulderen og få litt positiv feedback! Alle 1 gangs fødende er vel ikke uredde..ikke alle går vel gjennom dette ute og være redd. Jeg trodde jeg var tøff, men i situasjonen greide jeg ikke og be om ny jordmor. ååå jeg angrer sånn! Da hadde jeg kanskje vært mer klar for nestemann.. Kommer ikke over hvordan hun var mot meg. Skrevet alt ned og sendt brevet til sykehuset, men ville ikke navngi denne personen. Føler bare at jeg hadde fortjent og faktisk få lov til å være meg, være svak, være redd i de timene før jeg fødte.men ville greie dette, ikke syte§§ MEN ,alle 1 gangsfødende, si fra om kjemien ikke stemmer med jordmoren dere får. Jeg har virkelig fått en lærepenge!!
blond Skrevet 3. mars 2007 #2 Skrevet 3. mars 2007 Det er kjempevanskelig å si ifra i en slik situasjon, for en er svak og har ingen kontroll, er prisgitt personalet. Jordmora du forteller om skulle funnet seg en annen jobb, for dette er uakseptabel oppførsel! Hun tok ikke ansvaret sitt og behandlet deg ikke med respekt. Godt at du skrev et brev, men du skulle nevnt navnet hennes. Jeg mener ikke at du skal ha dårlig samvittighet for ikke å ha gjort det, men at du ikke trenger å beskytte henne. Hun trengte en tilbakemelding på denne oppførselen. Du er sikkert ikke den første som har opplevd henne slik. Godt å høre at det endte godt, da!
IngerLise_1981 Skrevet 3. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2007 takk for svaret! vet jeg er litt for feig, jeg burde skrevet navnet hennes..jeg har sett henne et par ganger etterpå, ute i byen, den 1 gangen jeg så henne ble jeg helt kald, og fikk tårer i øyene, måtte bare dra hjem...vet jeg må bli tøffere i trynet ja!!
blond Skrevet 3. mars 2007 #4 Skrevet 3. mars 2007 Jeg hadde noen negative erfaringer fra barsel, spesielt fra ei. I ettertid angrer jeg på at jeg ikke spurte om navnet hennes, for måten hun behandlet meg og ungen min var klanderverdig. Hadde jeg fått navnet hennes skulle jeg sendt et langt brev til avdelingslederen hennes. Dessverre gjorde jeg det ikke. Du skrev iallfall et brev, mer enn hva jeg gjorde.
blond Skrevet 3. mars 2007 #5 Skrevet 3. mars 2007 Vil legge til at når du reagerer så mye på å se henne igjen så sier det en del om hvor mye du reagerer på henne. Har du gjort noe for å bearbeide dette? Er det lenge siden du fødte?
IngerLise_1981 Skrevet 3. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2007 jeg fødte i september 2005 det sitter godt i, tenker ikke på det hver dag, men er det ein dårlig dag så kommer ikke tankene bort....ei venninne reageret på henne da hun var til undersøkelse på sykehuset. hun sa at hun som hun hadde var så hardhendt og ikke så imøtekommende...så var det jaggu meg samme damen
blond Skrevet 3. mars 2007 #7 Skrevet 3. mars 2007 Ikke alle har det gode håndlaget, nei. Hvis du blir gravid igjen kan du ønske å ikke få oppfølging av henne. Kanskje det ikke er mulig å oppfylle ønsket hvis det er liten jordmortilgang, men du kan prøve å finne ut av det. Ellers kan det være en ide å snakke med avd. jordmor og be om en samtale med jordmora som behandlet deg dårlig.
IngerLise_1981 Skrevet 3. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 3. mars 2007 ja det er uten tvil det jeg burde gjort, hadde jeg bare vært tøff nok. Jeg kommer fra stavanger så det er jo ikke et lite sykehus, Ja jeg kommer til og ha samtaler på sykehuset før jeg skal føde igjen....vet ikke med hvem, men er vel ei jordmor som er sjef eller noe sånt da for de som jobber på stavanger sykehus. Bare det ikke er henne da det hadde vært typisk
blond Skrevet 3. mars 2007 #9 Skrevet 3. mars 2007 Ta kontakt når du er klar for det og ta med deg en som kan gi deg trygghet under samtalen. Lykke til!
IngerLise_1981 Skrevet 3. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 3. mars 2007 ja det skal jeg:-) takk for gode ord!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå