Gå til innhold

Forlenget permisjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk lillegutt 3,5 mnd for tidlig i fjor og fikk pleiepenger helt til utskrivelse da det gikk over til fødselspenger.

Permisjonen min går ut i begynnelsen av September og da er jo minsten fortsatt veldig liten synes jeg, 1 år ukorrigert - 8 mnd korrigert. Virkelig ikke lyst til å plassere han i verken bhg eller hos dagmamma, jeg tenker selvsagt på all smitte og hans dårlige imunforsvar!!

Har jeg noen mulighet til å forlenge permisjonen med utbetaling/lønn?

Noen med erfaringer på dette området?

Riktig nok noen mnd til ennå, men kjenner jeg blir stressa av tanken på å gå ut i jobb når han fortsatt er liten og trenger litt mer stimulanse og oppmerksomhet enn terminfødte.

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ullevål fortalte oss at i sjeldne tilfeller kan de fortsette utbetaling av pleiepenger når fødselspermisjonen var over. Det var for de barna som det var uaktuellt for å bli passet av andre enn mor/far. Feks de barna som hadde mye operasjoner. Fikk inntrykk av at det ikke var noe som var aktuelt pga av at vi syntes de var for små....men det er jo noe du kan forhøre deg om.

Ellers er det vel den stusselige kontantstøtten som er alternativet da.

Gutten min er nå 14 mnd korrigert og jeg syns fortsatt at han er for liten til å begynne, så han begynner i slutten av mai. Da tror jeg han er mer enn klar nok (jeg jobber selv i samme barnehage, derfor har vi muligheten til å bestemme startdato såpass fritt).

Skrevet

Hmmm, såvidt jeg husker, ble sønnen deres født i sept-06, og kan da umulig permisjonen din gå ut i begynnelsen av september?

Permisjonen din begynner jo først når dere ble skrevet ut av sykehuset, ikke når fødselen i realiteten var?

Har du valgt permisjon i 44 eller 54 uker?

Skrevet

Helt riktig det, han kom i sept i fjor og vi ble utskrevet fra sykehuset her i Norge 3 jan 07.

I all min forvirring ser jeg at jeg har krysset av 100 % dekning og 44 uker. Men likevel går permisjonen ut 5 sept 07 og det er jo bare 36 uker...

Nei, må ringe NAV igjen i morgen å høre hva dette er for noe...

Synes det skulle vært lenger permisjon for oss som får våre små så tidlig i svangerskapet...

Ha en fin søndag,

kram

Skrevet

Husk å si i fra til Nav at du skal ha 5 uker ferie, det glemmer de veldig ofte å regne med. Jeg måtte da få arbeidsgiver til å skrive ett notat il NAv om at "........ ......... tar ut 5 uker lovfestet ferie fra dato til dato"

I tillegg kommer pappapermen på 5 uker. Kanskje ukene stemmer bedre nå? Eller er det fortsatt feil?

Er sikkert lurt ta å ta en telefon til NAV ja, men husk å spørre om ferie og pappapermen.

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig!!!

Jeg skal begynne på jobb om to uker.. Snuppa mi er ti måneder.. Nå skal riktignok pappaen være hjemme noen uker først men det er ikke til og komme fra at hun egentlig ikke er ti måneder.. Hun er senere i utvikling og trenger mer enn andre barn på samme alder.. Synes virkelig at foreldre som får barn for tidlig skal få plusset på de ukene i permisjonen sin...

Jeg finnes ikke klar til å begynne å arbeide men dagen kommer jo, om jeg vil eller ikke...

Skrevet

44 uker er da full permisjonslengde.

Normalt må man starte permisjonen 3 uker før termin, de som føder for tidlig mister disse ukene.

I tillegg skal pappaen ha sine obligatoriske 6 uker pappapermisjon..... Så der forsvinner det 9 uker på et blunk....

Hvis du vil gjøre om permisjonen til 54 uker med 80 % lønn, så kan du jo høre om det er mulig å få gjort dette?

Eller bare ta et par måneder uten lønn rett etter permisjonsslutt, utbetalingen skal jo i prinsippet bli omtrent det samme....?

Husk å ta ut ferie i år da, og når du gjør det, skal permisjonen forlenges tilsvarende. Eller du kan velge å ta ut dine 5 (4) ferieuker etter at permisjonstiden er ferdig (altså i løpet av høsten).

Selv om du ikke var i jobb i hele fjor, har du krav på å ta ut full ferie.

Jeg skal ha 54 ukers permisjon. 2-mann kommer også til å bli født for tidlig (hvor mye vites ikke ennå), så de 3 før-terminukene vil falle bort. Pappa'n skal ha sine 6 uker, og vips er vi nede i 45 uker. Men så skal jeg ta ut opptjent ferie i år (opptjent i fjor) - 5 uker - og dermed er vi tilbake på 50 uker (dvs. 45 uker permisjon og 5 uker ferie). I tillegg opparbeider jeg meg jo også rett til ferie i år, som jeg kan ta ut neste år. Derfor ser jeg for meg at jeg iallefall vil ha et helt år før jeg skal tilbake i jobb....

Hmmm, ble dette noe klarere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...