Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

JM sa til meg at sukker var det verste en kunne spise i graviditeten, og at jeg burde holde meg unna dette så langt som mulig.

Men hva er verst av sukker og fett? Jeg MÅ jo kose meg med noe av og til, skal jeg da velge chips isteden for sjokolade? Eller er det like dumt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fett er nok bedre enn sukker, for det tar lengre tid for kroppen å bryte ned.

Sukker går også rett i blodet, og dermed rett til babyen, som dermed vokser fortere.

Ingenting er bra i store mengder, men må vel kanskje si at jeg tror chips er bedre enn sjokolade i våre tilfeller

Skrevet

Hva med å spise popcorn? det er vertfall ikke frityrstekt.. jeg pleier å bruke det som snop på lørdagene..

Skrevet

Sukker er mye verre enn fett. Du trenger fett (i riktige mengder..).

Popcorn var vel en god ide! Spesielt sånne hjemmepoppede i kjele..ååå nå fikk jeg lyst på popcorn...

Skrevet

Tviler på at det har noe særlig for seg å sette sukker og fett opp mot hverandre. Best å forsøke å ha et fornuftig sammensatt kosthold, men heller ikke bli for sint på seg selv fordi man skeier ut litt innimellom. Synes jeg, da:)

Skrevet

Fett er nok bedre, blir ikke tatt opp i kroppen på samme måte som sukker. Har du høyt forbruk av sukker i svangerskapet, har du større sjanse for å få forskjellige komplikasjoner som svangerkapsdiabetes, stort barn, mye fostervann , komplisert fødsel og svangerskapsforgiftning. Jeg har vært der selv, og vet at kan man unngå det, så bør man gjøre det, det er ikke verdt den lille tilfredsstillelsen som sukkeret gir deg der og da.. ;)

Skrevet

Hei..

Jeg har den tro at så lenge insulinproduksjonen din virker, vil ikke sukker eller fett ha så mye å si.

Men når man er gravid kan man bli insulinresistent. Da må man følges nøye opp. Da MÅ man holde seg unna sukker. Selv merker jeg at jeg får for høyt blodsukker, og må ta det med ro når det gjelder sukker.

Så til dere friske. Ikke gjør så mye nytt ut av spisemønsteret deres. Lev normalt, men tenk dobbelt så sunt..

Skrevet

Selv om man er gravid så må man kunne kose seg i helgene.

Men det er jo litt avhengig av på hvilket grunnlag jordmora sa det....

Hvis du fra før av har lett for å legge på deg eller om du har høyt blodtrykk eller noe annet som kan gjøre at hun anbefaler deg å holde deg unna det....

Jeg har selv ikke blitt anbefalt noe spesielt. Verken å holde meg unna eller spise mer av.

Fra før av har jeg flere kilo x-tra, men vil ikke kalle meg feit, men hvis jeg ser at vekta bare fyker i været ville jeg vel kanskje vurdert å kutte ut enkelte ting om jeg spiste mye søtsaker og chips.

Skrevet

Sukker er generelt sett noe av det verste man kan spise.

Mye bedre å spise "sunt" fett, eksempelvis fett som det er i vanlig ost, avokado, nøtter, fet fisk etc.

Det går an å kose seg på andre måter enn å spise potetgull.

Hva med å spise nøtteblandinger og frukt?

Skrevet

For meg er det nesten umulig å holde meg helt unna sukker. Trodde ikke det skulle bli så vanskelig. Men skjønner jo at jeg bør skjerpe meg, selv om jeg har et sunt kosthold til daglig, blir det jo av og til både sjokolade, boller eller kake hvis det er bursdag/fest. Og smågodt. Jeg elsker smågodt. Huff - så vanskelig.

Skrevet

Jeg kjøper den mørkeste sjokoladen hvis jeg skal kose meg, den er ikke særlig søt. Ellers er sukker like forbudt som alkohol for meg. Har hatt svangerskapsdiabetes før, og det er IKKE gøy..

Skrevet

har inntrykk av at mange her inne spiser enormt usunt.

synes folk etterlyser oppskrifter på kaker og boller hele tiden - det er kjempe-usunt.

går an å legge om kostholdet.

Skrevet

Enig med deg, mye usunne vaner ute og går. man kan kose seg meg frukt hvis søtbehovet blir sterkt også!

Skrevet

Herregud dere to. Om noen etterlyser oppskrift på boller betyr jo ikke det de sitter og spiser boller hele dagen. Er lov å kose seg vettu. Les middgstrådene, synes ikke det er ille jeg.

Skrevet

Hei har nettopp fått diagnosen sv. diabetes. Og har radikalt lagt om til en sunnere livsstil... Og selv om godtesuget melder seg fra tid til annen vil jeg si at jeg har det forbausende mye bedre med sunn mat. Så i slik måte er jeg glad jeg fikk lagt om kostholdet før det også gikk ut over andre ting (hjerte/karesykdomer mm).

Her på lørdagen erstattet jeg den "fete lørdagspizzaen", men en selvlagen sunnere variant som smakte bare helt himmelsk. Deler gjerne oppskriften med dere her inne jenter :)

Bunn: sammalt rug (3 dl), hvetemel (1dl), tørrgjær (1pk), rapsolje (3ss), litt salt, vann. (heves 40 min, kjevles ut på bakepapir så tynt som mulig).

Fyll: 1 boks tomatpure og 1/2 frossen spinat, rapsolje (5ss) (blandes og stekes i stekepanne under omrøring-pass på at det ikke brenner seg fast. Deretter spre den utover rugbunnen). Oppå tomat/spinatfyllet legger du 300 gram vita hjertego ost i skiver, og har på alt av sunt digg du kan ønske deg. Jeg hadde til min pizza 2 store sopp, en halv paprika og en halv løk. Jeg er bevist på å ikke være fanatisk heller så jeg slengte på 2 wienerpølser for å ikke avvike helt fra mine tidligere pizzaer...Så stekte jeg pizzaen i ca 35 på nederste rille. Og gud for en deilig pizza det ble. Vordende far instisterte på at dette var det beste han hadde smakt! Istendenfor rømmedressing, brukte jeg tacosaus og ruccolasalat som topping.

Man får gjøre det beste ut av det om man havner i situasjonen... Og for det akkutte godtesuget har jeg gått til innkjøp av en kurv søte plommer. Når den herjer som verst tar jeg meg en plomme og det funker!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...