Gå til innhold

Full kontroll, men ikke snakk om å sitte på do!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa vår har full kontroll på blæra si. Om morgenen kan hun spørre meg: mamma jeg må tisse, har jeg på bleie? Da spør jeg alltid om hun vil gå på do. Men hun svarer bare: nei, jeg tisser bare i bleia, jeg....

Hun blir bare sint hvis vi prøver å ta henne med på badet for å gå på do - vil ikke! Hun er snart 3 år.

Det pleier vel liksom å være motsatt? Dotrening først og kontroll etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier Snuppa di, om du hadde svart at hun ikke har bleie på? Ville hun tisset på do/potte da?

Skrevet

Jeg har prøvd det, for hun går ofte uten bleie hjemme. Men da holder hun seg til hun gråter etter bleia... og så skal man jo liksom ikke tvinge dem til å gå på do, så da får hun til slutt bleie sånn at hun kan tisse - og så tar vi den av igjen etterpå. Ganske komisk hele greia :-)

Det blir vel feil å nekte henne bleia...? ...eller?

Skrevet

Jeg har ei på 2 1/2 som kun vil sitte på do å lese bøker, men for all del ikke gjør det man normalt pleier å gjøre på do. Mistenker henne for å si i fra at hun må på do etter at hun har tisset, selv om hun kan holde seg. Men det virker mest som om hun ikke vil/passer henne ikke... så jeg har dessverre ingen tips eller råd å gi til deg...

Skrevet

Er det ikke bare å kutte ut bleia da? Fremheve at hun har blitt stor jente, kjøpe noen truser hun kan få velge ut selv og så si at hun er sååå flink som ikke bruker bleie mer Kan gjerne gjøres slik at dere "plutselig" er tomme for bleie og så si at dere bare slutter. Vi gjorde det med vår gutt ang natta-bleien (han sluttet med dagbleie da han var 2 1/2 og natta bleie for en mnd siden. Han blir tre i slutten av april), "ups, tomt for natta-bleie" han så nøye og lenge i skapet, ingen bleie. Oki, da, liksom. Har ikke hatt ett uhell på natta. Hadde 5 uhell da vi slutta med dagbleie.

Skrevet

Jeg syns dere godt kan ta av henne bleien om hun har så god kontroll, og la henne bli vant til å gå uten bleie. Da vil hun hele tiden være bevist på at hun må tisse og ikke bare tisse i vei fordi hun har bleie på seg. Men når hun da spør om å få bleie på når hun må tisse, så syns jeg hun skal få det en stund til. Jeg er rimelig sikker på at dette kun gjelder for en kortere periode, og at hun snart vil finne ut at hun skal gå på do å tisse der. Men jeg tror det er viktig for henne psykisk at dette med bleieslutt er hennes egen avgjørelse, og ikke noe dere har bestemt. Og når hun først bestemmer seg, da vil hun garantert slutte med bleier uten særlig uehll av noe slag.

Skrevet

La henne gjøre det på sin måte en stund. Selv om det blir slitsom for dere å måtte ta av og på bleie hele tiden. Når hun er klar til å gå på do, så sier hun ifra. Dere få helle prøve å oppmutre henne så mye som mulig imens. Ros henne mye for at hun er så flink til å si ifra når hun skal tisse. Slik at det ikke forsvinner.

Skrevet

Hei! Det er det samme her i huset, har ei jente på 2 1/2. Det vil si, d4et går greit annenhver dag. Vi prøver å ha henne mest mulig uten bleie (for det synes hun er deilig) også har hun mange fine truser som hun får ha på seg. Men det som hjelper mest, er at hun får en bitteliten bit med sånn tørket og sukret frukt hver gang hun tisser i do... Vet dette er omdiskutert, men det fungerer veldig bra. Hun bæsjer stort sett alltid på do, og da får hun en liten sjokoladebit. Denne kommer vi til å "trappe ned" når den tid kommer.

Skrevet

....og selv om hun aldri har fått kjeft ved uhell (VIKTIG) så synes hun det er kjempeekkelt å tisse i trusa. I går glemte vi forresten å ta på henne bleie før vi gikk ut, og da holdt hun seg helt fint til vi kom inn.

Skrevet

Vi hadde vår første suksess i dag, det gikk an å sitte på do når mamma blåste såpebobler, skal vite!

Skrevet

Tusen takk for gode tilbakemeldinger! Har fått noen tips her jeg absolutt skal bruke!!

Skrevet

Her er det også kontroll før dositting... Hun er riktignok bare to, men har hatt god kontroll en stund nå. Hun vil ofte gå naken, og ofte ha på bleie. Plutselig løsna det med å tisse på do i stedet for å be om bleie, men bæsjen - den SKAL i bleia, ja...

Skrevet

Hva med premiering ol.?

Kan være litt skummelt å sitte på do.

Småen her var inne i en periode nå hvor han heller ville sitte på potte så han kunne se resultatet om dte var mye eller lite, hehe.

Nå bytter han litt på igjen.

Han har ikke full kontroll, dvs. han sier som regel i fra, men om vi somler litt så er det for sent. Må løpe med en gang for å rekke det.

Om morgenen går det bra og delvis om ettermiddagen, men i barnehagen har de ikke begynt å la han gå på do.

Tenker, hva om hun får klistremerker eller noe annet dill dall?

Noe å lokke med for å få henne til å gå på do?

Skrevet

Prøv med potte istedet for doen. Det er endel unger som er litt sketisk til doen og som takler potta bedre. Det er iallefall verd et forsøk.

Skrevet

Hva med en doring? Den er mye bedre å sitte på.

Vi har samme problem med en 3åring, full kontroll, men vil altså ha på bleie.

Av og til går det når jeg sier vi skal skifte bleie og så tar jeg bare på henne truse uten å si så mye mer. Det kan jo bli mye "mas", kanskje de blir lei av det.

Hun er vist flink til å gå på do på barnehagen..

De er rare disse barna altså:)

Skrevet

Hun har potte, doring og ark klart til å fylles med klistremerker - men foreløpig ingen. Jeg prøvde disse avvenningsbleiene, men de virket jo helt motsatt: de er rosa!!! Nå vil hun bare ha ROSA bleier :-p Skal aldri kjøpe de igjen.

Har nå prøvd å fokusere litt mer på dette med truser, så når hun kommer hjem fra barnehagen velger hun seg en truse istedenfor bleie. Sier hun vil ha på truse i barnehagen, og da sier jeg at det skal hun få når hun slutter å tisse i bleien.

Foreløpig ingenting i do....

Tenkte på forslaget med å "gå tom for bleier", men hun er vel for smart til det. Hvorfor er det plutselig bleier når natta kommer...

Når kan man forresten slutte med bleie i barnehagen? Hun må vel være helt tørr hjemme først?

Skrevet

Vår datter (vel 3 år) tisser på do, og er flink til å si fra om det, men når det gjelder bæsjing er det full fornektelse på gang - selv om vi ser at hun står og presser som en gal og selv om vi kjenner en snikende bæsjelukt komme...

Vi spør og lokker og forsøker å få henne på do i tide, men hun blånekter hver eneste gang, så det er nok bare å ta tiden til hjelp - dovaner skal helst ikke være traumatiske heller, så vi har innsett at det beste er å ta tiden til hjelp, så ordner det seg nok. Men det ER slitsomt og irriterende å vaske 2-3 bæsjetruser om dagen fordi vi aldri får henne til å sitte på do og bæsje...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...