NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 3. mars 2007 #1 Skrevet 3. mars 2007 I gaar kveld satt mannen min og jeg og proevde aa tenke paa guttenavn. Det er veldig faa vi er enige om, men noen har vi da paa felleslista. Et navn vi begge liker godt er Joshua. (Blir i tilfelle Josh til daglig.) Hvis vi velger aa bruke det vil vi i tilfelle ha et norsk 2. navn (middle name), da Joshua er veldig amerikansk. Selv om jeg liker navnet Joshua veldig godt, er jeg redd for han vil slite med det naar vi er i Norge...at folk ikke vet hvordan de skal uttale det. Boer jo nevne at mannen min er amerikaner, og at vi sannsynligvis kommer til aa bo her i USA paa langsikt, men det hadde jo egentlig vaert greit aa ha et navn som fungerer i begge landene, da. Og jeg er ikke sikker paa at "Joshua" vil fungere godt i Norge... Hva mener dere?
lbhu Skrevet 3. mars 2007 #2 Skrevet 3. mars 2007 Hei! Folk flest vil nok ikke ha problemer med et slikt navn, siden de fleste er gode i engelsk, og det er et forholdsvis vanlig navn på engelsk/amerikansk. Eneste er gamle folk som kanskje kan slite litt, men jevnt over vil jeg tro de fleste vil uttale navnet riktig. LYkke til med navnevalg:-)
Snart 3 barns-mor? Skrevet 3. mars 2007 #3 Skrevet 3. mars 2007 Det er dere som skal like navnet,ikke alle andre..Det er så mange spesielle navn rundt nå,men når vi har hørrt de noen ganger kommer vi ikke på det lenger,blir liksom en vane. Det jeg synnes er løye om det du skriver er at dere vil han skal hette Joshua men kalle han Josh tilvanlig,hva med at han heller berre heter Josh da???Er jo ingen vits i at de heter noe dere ikke kommer til å bruke..
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 3. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 3. mars 2007 Hi hi. Tror det er litt kulturforskjell paa akkurat det i Norge og USA. Her i USA er veldig mange navn en forkortelse paa noe annet. (F.eks: Marcus-Mark, William-Bill, Christopher-Chris.) Pluss at man ogsaa pleier aa ha disse "middle name'ene" som ikke brukes til daglig, men som man bruker ved hoeytidelige anledninger. Vi har overhodet ikke bestemt noe ennaa--det er egentlig ikke noe navn vi har falt helt pladask for. Om vi kommer til aa velge et "middle name" som knapt brukes eller velge en mer norsk variant med aa bruke begge navnene vet vi heller ikke... Hmmm...dette er vanskelig gitt.
Solskinnsjenta Skrevet 3. mars 2007 #5 Skrevet 3. mars 2007 Min erfaring er at når noen presenterer seg for deg uttaler du navnet slik de gjør. Har en kompis som er halvt amerikansk som heter Michael Eric, til daglig Mike - med engelsk uttale. Han har bodd i Norge hele livet (untatt et år el to i USA), men har aldri hatt problemer med at noen har uttalt navnet hans "feil". Synes Joshua er et fint navn selv, og spesielt hvis dere skal bo mest i USA er det ingen som kommer til å reagere. Hva har dere tenkt å bruke til middle name? Gratulerer med gutten forresten. leste at han overrasket dere på andre ultralyd- hehe =)
Norwegian by injection Skrevet 3. mars 2007 #6 Skrevet 3. mars 2007 Først må jeg si at det som er mest viktig er at du og mannen din er fornøyd med navnet valget. Men jeg vet hvordan det er å bo i norge med et uvanlig eller vanskelig amerikansk navn. Ikke noe moro i det heletatt, nordmenn uttaler navnet mitt feil nesten 100% of the time!! Jeg har to døtre som heter Victoria og Christina og that's it....ikke noe mellom navn, ville gjøre livet enkelt for de. Tror kanskje Joshua blir vanskelig for nordmenn å utale. Har bodd her i 14år og har aldri oppleved at noen her har uttalt navn mitt correctly. Jeg synes Joshua er et pent navn på engelsk...lykke til med valget :-)
Solskinnsjenta Skrevet 3. mars 2007 #7 Skrevet 3. mars 2007 Nå ble jeg nysgjerrig, USAmamma. Hva heter du til fornavn? Hvis du ikke vil legge det ut forstår jeg deg, men hadde vært morsomt å høre siden du mener at ingen uttaler det riktig
Norwegian by injection Skrevet 3. mars 2007 #8 Skrevet 3. mars 2007 Hehe!!! Ler litt! Hei solskinnsjenta! Nei, beklager...det vil jeg ikke legge ut, men trust me, I know.....ingen i norge som jeg har hilst på har klart å uttale navnet mitt riktig, det er litt slitsomt, men ikke noe krise da :-)
Norwegian by injection Skrevet 3. mars 2007 #9 Skrevet 3. mars 2007 Vil bare si at folk greier å uttale navnet mitt riktig etterhvert.....det er liksom etter jeg har sagt det et par ganger....ikke gøy når du skal hilse på nye mennesker! Kanskje jeg er litt sær som irritere meg over det, vet ikke jeg.....men det tar så lang tid når jeg skal hilse på folk....det er alltid "hva heter du igjen?" "snakker du norsk?" "hvor kommer du fra?" "oi, jøss, hvor i USA kommer du fra?". Det tar en halv time å hilse på nye mennesker, he he :-)
meieriet Skrevet 3. mars 2007 #10 Skrevet 3. mars 2007 Hei. Jeg kjenner flere norsk-amerikanske par, og de har vært gjennom samme tankeprosessen som dere. Her er noen guttenavn de har brukt Liam, Lucas, Oscar, Peter, Erik, Mattis (Mattis i Norge og Matt i USA), Adam, Oliver. Dette er navn som uttales ganske likt på norsk og engelsk og derfor har de brukt disse. Jeg tror også at Joshua blir et tungt navn i Norge. Skal dere stort dett bo i USA er det kanskje hyggelig med et litt norsk navn? Lykke til!
Gjest Skrevet 3. mars 2007 #11 Skrevet 3. mars 2007 Eg trur det kjem til å fungere fint, det er jo ganske populært med engelske namn som Liam og Nathaniel for tida, så eg synes de skal gå for det. Joshua er jo kjempefint! Og det er berre ein fordel å ha eit internasjonalt namn, sidan vi blir meir og meir globale alle saman.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #12 Skrevet 4. mars 2007 Vel, jeg tror ikke det er en fordel å ha et internasjonalt navn i Norge. Min mann heter Jason, som alle bør klare å uttale, det er jo ikke akkurat et uvanlig engelsk navn, men tro meg, flere klarer å si Jaa-son, ikke Jay-son som det egentlig uttales. Men skal dere bo i USA vil det jo bare være fint med Joshua (jeg synes det er et fint navn!). Vi har litt av samme problemet og har falt ned på at vi skal gi barnet et bunnsolid norsk navn, da det får et unorskt etternavn. Grunnen til dette er at om barnet vl bo i Norge når det blir eldre vil alle automatisk tro at han/hun er utlending. (slik som alle tror om min mann). Så vi tenker feks på Tora til en jente, slik at det ikke skal vøre noen tvil om at barnet har en norsk tilknytning. Men det er veldig viktig at navnet kan sies på engelsk uten store problemer. (noe som utelukker mange typiske norske navn). Vi vil heller ikke gå for et navn som er like populært i engelskspråklige land som i Norge (type Emma), da Emma + utenlansk engelsk etternavn vil høres engelsk ut.
julaugmamma Skrevet 4. mars 2007 #13 Skrevet 4. mars 2007 Jeg er norsk, har norsk navn, både for- og etternavn, det er likevel en del som ikke klarer å si navnet mitt riktig. Har fått spørsmål om jeg er utenlands en del ganger. Så velger du et "urnorsk" navn, så er det likevel ikke sikkert at folk uttaler det riktig i Norge. Gå for Joshua, du. Så får du bare forklare gutten din at det er ikke sikkert at alle klarer å si navnet ditt riktig med det samme.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #14 Skrevet 4. mars 2007 vel, det er jo mange rare unorske navn som nesten ikke brukes (men du kan jo ikke putte Tora i den kategorien synes jeg - alle normenn har jo hørt det før).
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #15 Skrevet 4. mars 2007 sorry, mente selfølgelig ur-norske (ikke unorske)
Luans mamma Skrevet 4. mars 2007 #16 Skrevet 4. mars 2007 Jeg kjenner både en Josh, James og Jason. Har aldri hørt at dem har sliti her i Norge med navnet sitt... Nå er jo engelsk et veldig kjent språk her i Norge og folk hører jo disse navna ofte på TV. Jeg tror ikke det blir noe problem. Og hvis du i tillegg på langsikt planlegger å bo i USA, ser jeg ikke noe problem i det. Jeg er selv i en slik litt vanskelig situasjon. jeg er norsk (med et litt uvanlig navn) og mannen min er albansk og vi vil gi gutten vår et albansk navn: Luan (uttales Lo-an). Foreldrene mine maser seg skakk i hjel om hva vi skal kalle gutten vår, og redd for at vi skal gi ham et vanskelig navn. Derfor har mannen min og jeg bestemt oss for å ikke si noe om navn før gutten er født. Hehe. Orker ikke alle kommentarene nå mens jeg går gravid. Det er vårt valg, og om de ikke liker navnet, så venner de seg til det etterhvert =)
tripp-trapp-tresko-mamma:o) Skrevet 4. mars 2007 #17 Skrevet 4. mars 2007 Synes Joshua høres helt greitt ut jeg. En del vil nok si Josva, men folk kaller som regel en person for det han/hun blir presentert som. Alle navn blir jo ikke uttalt likt over alt her i landet heller. Ta et vanlig navn som Vibeke, det uttales jo helt forskjellig i nord og sør her i landet. Med trykk på henholdsvis første e og i...
Luans mamma Skrevet 4. mars 2007 #18 Skrevet 4. mars 2007 Jeg reagerte bare litt på når du skriver at alle vil tro at han/hun er utlending (slik som alle tror om min mann). Da tenker jeg: Hva så? La dem tro det da! Min mann er albansk med albansk fornavn og etternavn,men han er norsk statsborger. Jeg bryr meg ikke om folk ser på ham som en utlending. Hvorfor skal det være noe negativt? Man skal være stolt av de røttene man har. Jeg er kjempestolt av å kunne gi mitt barn et albansk navn, selv om jeg er norsk og vi har tenkt å bo i Norge. Jeg er stolt over at mitt barn er halvt norsk og halvt albansk, og får lov til å bli kjent med to ulike kulturer, tradisjoner og ikke minst to språk. Har selv et litt vanskelig navn og har opplevd mange ganger at folk har hatt problemer med å uttale navnet mitt og spurt meg hvor jeg kommer fra. (Jeg er norsk med helnorsk familie.) Men jeg har aldri sett på dette som et problem. Jeg har alltid synes det har vært litt ekstra stas å kunne svare at mamma og pappa ville at jeg skulle få et spesielt navn, som ikke så mange andre heter. Dette ble litt langt,men dette er noe som engasjerer meg. Synes det er så dumt at folk er redde for å gi barnet sitt et vanskelig navn og redd for at man kan bli mobbet på skolen. Når man går på skolen med en som heter James, blir man så vant til det at det blir like vanlig å si som f.eks Jan.
Norwegian by injection Skrevet 5. mars 2007 #19 Skrevet 5. mars 2007 Dytter denne opp for deg NYMom :-) Så at du var her nå!
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #20 Skrevet 5. mars 2007 Takk skal du ha, USAmamma. Morsomt aa lese saa mye "input." Vi har en liste med navn vi vurderer, og dette er kun ett av dem, saa vi faar se hva det blir... Siden gutten blir halvt norsk tror jeg egentlig at jeg heller litt mot et navn som ikke er fullt saa "engelsk-lydende." Men liker fremdeles Joshua, da...saa vi faar se. Takk for alle synspunkter. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå