Anonym bruker Skrevet 2. mars 2007 #1 Skrevet 2. mars 2007 Er jo skremmende at alkohol har sååååå mye og si??? Er rus for faen... Skjerp dere..... Folk kan ha familiemedlemmer som er alkoholikere og de vil selvfølgelig da ha ett alkoholfritt bryllup... Herregud, er det så jævli vanskelig og forstå????? La nå folk velge selv, og ikke sitt og rakk ned på de som velger og ikke servere alkohol da.. Er jo HELT sikkert en grunn til det... Som dere kanskje ikke må vite....
2 vidunderjenter Skrevet 2. mars 2007 #2 Skrevet 2. mars 2007 Dersom man har slike utfordringer i familien har jeg ingen problemer med å forstå det, men det jeg ikke forstår er det som velger det fordi de selv ikke drikker, enten fordi de er avholds selv eller fordi de (stort sett bare en da:-)) ) er gravid; det synes jeg faktisk er ganske egoistisk. MEN, med det sier jeg ikke at jeg synes at man absolutt må BETALE for hele gildet, men at man kan gi de som ønsker det MULIGHETEN til å ta et glass vin til maten og en drink etterpå. Å betale selv eller ikke har jeg ikke like sterke meninger om, men dersom jeg selv skulle i et bryllup ville jeg likt å hatt beskjed om at jeg må ha med meg penger; opplevde en gang å komme i et bryllup der vi måtte betale alt av drikke etter maten selv. Syntes i og for seg at det var OK, men hadde jo ingen penger.. Men heldigvis mange kjente med feite lommebøker:-))
brooklyn Skrevet 2. mars 2007 #3 Skrevet 2. mars 2007 Så sint!!!! Så sint!!! Synes alkohol er ..ordet er vel ikke viktig...men kanskje en selvfølgelighet? i et bryllup. I min familie og i min manns familie blir det drukket alkohol i festlige samlinger, og sånn er det bare. For oss å ikke ha alkohol i bryllupet vårt, det hadde vært unaturlig. Med det er det IKKE sagt at det ikke hadde vært koselig og trivelig likevel, med god stemning og trivleig lag, det var mange mennesker og festlig lag i sønnen vår sin barnedåp, og der ble det IKKE servert alkohol. Alle har rett til ulike meninger. Jeg rakker ikke ned på noen som ikke serverer alkohol, men mener samtidig at bryllup er en fest vi feirer en gang i livet og for oss da, så gjør vi det til en skikkelig feiring, og da sparer vi ikke på utgiftene, det heller ikke til alkohol. Om jeg trodde et sekund at noen av gjestene kom til å drikke seg så dritings at de ble svingstang i hodet og ikke klarte å oppføre seg, hadde situasjonen vært en annen, også om noen hadde problemer med alkohol. en helt annen situasjon. Men bare å ikke ha alkohol fordi man skal spare penger, det er ikke helt min greie. Trivelig og blid hilsen:)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2007 #4 Skrevet 2. mars 2007 Selvfølgelig, og ikke ha alkohol for og spare penger er jo litt rart det er jeg enig i... Men det finnes ufattelig mange alkoholikere rundt omkring og det kan faktisk være derfor at folk velger og la vær... Men man blir jo hengt hvis man sier d...........
brooklyn Skrevet 2. mars 2007 #5 Skrevet 2. mars 2007 Veldig sant, det med alkoholikere. Det er fryktelig synd at det er slik, og i mangen tilfeller kan man ikke bare la være å invitere de som evt lager trøbbel om det blir servert alkohol heller. Vi lot være å invitere min ene tante og onkel pga en guffen episode hvor de raserte og ødelagte min mor sin 50 årsdag-de er alkoholikere-, men jeg har full forståelse for at noen ikke kan la være å invitere en mamma eller pappa, f.eks hvis man skal servere alkohol. Hadde settingen vært lik for oss, hadde vi heller ikke hatt alkoholservering. Det burde ikke være en skam å ha alkoholikere i familien, det er en sykdom.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2007 #6 Skrevet 2. mars 2007 Ja desverre så er det en skam i det landet vi bor i...
2 vidunderjenter Skrevet 2. mars 2007 #7 Skrevet 2. mars 2007 Nå skal jeg sette ting litt på spissen;-) Ikke bli for sinna da! :-) Men tror nok det for de fleste, i allefall de jeg kjenner, så er alkoholisme en sykdom og ikke en skam, men såklart er det forskjeller her. MEN, spørsmålet er hvor mye hensyn skal man ta til EN person? Lar dere være å servere fet mat fordi det kommer noen med hjerte/karproblemer eller noen som har spiseforstyrrelser? Lar du være å sette dyre ting på ønskelista fordi du vet det kommer noen med dårlig råd? Eller lar du være å servere kake fordi det kommer en diabetiker? Det er faktisk DERES bryllup og deres dag! Jada, jada, vet det er satt på spissen, men håper dere sjønner poenget mitt.
♥Snulder Skrevet 2. mars 2007 #8 Skrevet 2. mars 2007 HI! Hvorfor så fresende irritert! Jeg tror at de fleste her inne respekterer andres valg... om det er å ikke ha alkohol eller å ha alkohol. Hva som ligger bak den ene eller andre avgjørelsen synes jeg må bli hver enkelt sin sak. Vi skal servere alkohol i vårt, men banner ikke andre opp og ned fordi de ikke skal!
#Troika# Skrevet 2. mars 2007 #9 Skrevet 2. mars 2007 Jeg tror at denne "anonym" som startet dette innlegget, kun har skrevet dette for å få hisset oss andre opp, og få til en heftig diskusjon. Enig med dere som mener at dette får være opp til hver enkelt å avgjøre. La anonym få hisse seg opp og bruke stygge ord, og heller trekk litt på smilebåndet, folkens. ...Og en ting til: Skål for bryllupene våre!!!
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2007 #10 Skrevet 2. mars 2007 Jeg kan jo være en representant for de som har alkoholikere i familien da jeg har vokst opp med en mor som er det. Og ja - alkoholisme er en sykdom, på lik linje med epelepsi eller astma - den kan ramme hvem som helst! Det er ingenting å skamme seg over, like lite som man kan skamme seg over at en i familien får kreft - det er ingens feil. Når dette er sagt, så velger vi å servere alkohol i bryllupet, men vi har også alkoholfrie alternativer. De som kommer velger selv om de vil ha alkohol eller ikke. Dette fordi, som noen her nevner, man kan ikke la ett menneske diktere alle andre. Dersom min mor ikke klarer å holde seg unna flasken, eller ikke kan begrense sitt alkoholinntak denne ene kvelden - så vil vi ha folk som skal ta seg spesielt av henne og evt ta henne bort fra stedet. Men jeg tror ikke det blir et problem. Her må man huske at alle alkoholikere er forskjellig da noen blir sinte, andre depper og noen igjen bare salige eller glade. Man kan ikke skjære alle over en kam. Jeg har også full forståelse for de som velger å droppe alkohol pga dette - å være barn av en alkoholiker er en svært traumatisk opplevelse for mange. Noen klarer ikke å være rundt berusede mennesker i det hele tatt - de blir psykisk dårlige av det. Det blir som å be en med høydeskrekk om å stupe fra 10 meteren... Det er sikkert vanskelig å forstå for de som ikke har opplevd det - men dere må bare prøve å sette dere inn i det å skulle konfronteres med det du er mest redd for i hele ditt liv - på bryllupsdagen.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2007 #11 Skrevet 3. mars 2007 Om du har en alkoholiker i familien hjemper det ikke å unngå alkohol til middagen: har de bestemt seg for å drikke så gjør de det uansett. De fleste jeg kjenner som er litt vanskelige med alkohol (ikke alkoholikere da) tar med seg lommelerke i bryllup uansett..
To gutter + spire Skrevet 3. mars 2007 #12 Skrevet 3. mars 2007 Alkohol er faktisk en del av kulturen (kanskje ikke alle nordmenn som har den beste drikkekulturen hehe men men...)- det er helt normalt å servere alkohol i bryllup . Selvfølgelig er det noen som er alkoholikere og gjerne ikke skulle hatt noe som helst - og det er jo synd . Men de aller fleste drikker i kontrollerte mengder - og det er gøy! Det er iallefall min mening!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå