NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 2. mars 2007 #1 Skrevet 2. mars 2007 Var paa UL i gaar og alt var fint med lillegutt. Det eneste hun kommenterte var at morkaka mi laa veldig lavt, selv om den ikke blokkerte aapningen. Derfor vil de ha meg tilbake til ny UL om 7 uker for aa se om jeg kan foede normalt. Informasjonen maa ogsaa foelge meg til sykehuset i Norge--og det kan jo hende de vil ta en sjekk der borte ogsaa foer jeg foeder i juli. Jeg vet jo at dette med "placenta previa" kan vaere veldig farlig--dersom morkaka blokkerer aapningen. Men holder ikke morkaka seg paa ett sted? Flytter den seg? Hun sa at hvis alt ser like greit ut som det gjoer naa vil de la meg foede vaginalt, men at de vil foelge det opp for aa se at det fortsatt ser greit ut lengre ut i svangerskapet. Lurte ogsaa paa om jeg hadde hatt noen bloedninger (noe jeg ikke har) og sa at dersom jeg faar bloedninger er det pga morkaka. Jeg var ikke noe nervoes i gaar for hun og legen var veldig rolige. Men i dag har jeg begynt aa tenke meg om. Hva kan egentlig skje med den morkaka? Hvorfor maa de foelge det opp hvis den uansett ikke flytter paa seg? Kan en foedsel gjoere at jeg begynner aa bloe masse? Noen som vet?
Mamma til Isaac og Lucas Skrevet 2. mars 2007 #2 Skrevet 2. mars 2007 sånn som jeg ar forstått det...så får du keiser snitt hvis den ikke flytter på seg....og så skal du ikke løfte tungt i fare for at den kan løsne...men nå er jeg ikke faglig utdanna innen for dette....
Norwegian by injection Skrevet 2. mars 2007 #3 Skrevet 2. mars 2007 Hei! Jeg har det samme som deg....oppdaget det i uke 12 pga en blodning. Ja, gyn sa til meg at morkaka flytter på seg under svangerskapet og om den ikke gjør det så er det "bare" å ta KS. Men absolutt IKKE farlig....kanskje vanlig hos gravide som jeg skjønte! Er placenta previa farlig? Sa legen din det? Det har jeg aldri hørt. :-)
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 2. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 2. mars 2007 Nei, legen sa ikke det. Jeg mente at dersom det ikke blir oppdaget kan det vaere veldig farlig. Moren min hadde placenta previa med lillebroren min og han doede. Hun mistet mye blod, men de klarte heldigvis aa redde henne. Vi bodde i Papua New Guinea og der hadde de ikke ultralyd. Men har man ultralyd og kan faa planlagt keisersnitt er det selvsagt ikke farlig...det er jo det som er fint med ultralyd. Minner meg selv paa at min situasjon er HELT annerledes enn det var for henne. Jeg leste litt i "What to Expect While You're Expecting" etter at jeg la inn dette innlegget, og der staar det at i de fleste tilfeller med lavtliggende morkake retter problemet seg senere i svangerskapet. Bra de foelger med, men det er sikkert ikke farlig. Og retter det seg ikke, saa tar de keisersnitt.
Norwegian by injection Skrevet 2. mars 2007 #5 Skrevet 2. mars 2007 Hei Igjen! Ok, skjønner at du var litt urolig pga det som skjedde med din mor...ikke så rart det :-) Men som du sier så lenge at de vet om det så går det som regel veldig bra! Men i de fleste tilfellene flytter morkaka seg oppover.....håper vi får en "vanlig" fødsel begge to! Jeg skal til UL 14.mars, blir spennede å se om ting har forandret seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå