Gå til innhold

Hvordan setter babyen seg opp selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Teit spørsmål kanskje, men jeg lurer? Ligger de på ryggen og tar "sit ups" opp, eller gjør de det fra magen? Eller? Hvordan gjør de det steg for steg når de lærer det i begynnelsen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er ikke teit å lure på det : )

vi satte aldri opp jenta vår og hun gjorde som følger, etter åha gynget frem og tilbake på alle fire begynte hun så smått å flytte armer og ben for å krabbe, en dag da knærne kom frem mens armene stod i ro strakk hun ut det ene benet...etter å ha gjort dette en stund greide hun å dytte fra med armene slik at ryggen ble mer oppreist, fortsatt et ben ut og ett bøyd. til slutt, og da kunne hun krabbe, satte hun seg stadig opp med en fot bøyd og en rett frem underveis i krabbingen. det tok litt tid før hun vippet også det andre benet frem og i starten tippet hun noen ganger til siden, men sjelden bakover. etterhvert benyttet hun seg mer og mer av stillingen der begge ben er fremover og greide å bruke armene uten at det forstyrret balansen.. da hun var blitt en reser til å krabbe mestret hun også etterhvert å sitte på knærne uten å dette forover.

har også sett unger krabbe bort til ting og dra seg opp til sittende stilling etter armene, men de har blitt satt på fang eller vogn eller gulv før de greide det selv (vet ikke om det har hatt noen betydning, kjenner ingen andre som har gjort som oss : ))

andre som vet?

Skrevet

Litt i samme bane:

Hva er forskjellen på å sette ungen på gulvet og la ungen sitte i fanget? eller om jeg sitter med ungen mellom bena på gulvet?

Skrevet

det er ikke noe forskjell for ryggen til barnet eller for opplevelsen av verden fra vertikal stilling. faren for å tippe og slå seg minsker jo nærmere barnet du er.......

ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du lurer på?

Skrevet

lurte vel på om ungen tar skade av å sitte på fanget mitt... hvis den tar skade av å sitte alene...

Skrevet

babyen tar nok ingen skade av å sitte litt på fanget, men det kommer jo an på hvor gammel den er.....

på fanget har den jo litt støtte i ryggen av deg også.

grunnen til at vi ventet med å sette opp barnet var at vi mente ryygg og lårmusklene burde bli sterke nok til å bære vekten FØR hun satt slik at skjelettet var sikret best mulig støtte og at dersom hun fikk finne ut av det selv ville hun falle mindre fordi hun alltid behersket de stillingene hun befant seg i..

vi reiste henne aldri opp etter armene heller før hun på eget iniativ dro seg opp først på oss i senga eller på gulvet og siden på stol og bordkanter. hun har hele tiden fulgt utviklingen til de andre på barselgruppa........der hun forøvrig er den med størst evne til å underholde seg selv.

dette var vel litt i overkant av hva du lurte på og jeg er jo ingen fysioterapaut. men her fikk du helt ufrivillig ta del i våre erfaringer ; ))

Skrevet

tassen min ruller til siden og dytter seg opp i sittestilling.. gøy å se på.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...