Gjest Skrevet 2. mars 2007 #1 Skrevet 2. mars 2007 gir dere barna deres det når de er rundt et halvt år? min får det, og han elsker det! virker som han blir litt løsere i magen av det, men det er egentlig bare bra, for han er så hard etter han begynte med grøt. så nå trenger han ikke malt i melka heller. men det jeg lurte på var om det er for tidlig å gi yoghurt ved 6 mnd.?
Gjest Skrevet 2. mars 2007 #3 Skrevet 2. mars 2007 hva er faren med å gi det tidligere da? vondt i magen å sånn kanskje..
allergibarn Skrevet 2. mars 2007 #4 Skrevet 2. mars 2007 ja, magen og tarmene er ikke klar for de proteinene enda, så de sier 10 mnd alder ja.
Mulle :) Skrevet 2. mars 2007 #5 Skrevet 2. mars 2007 Ja vond mage.. Og tarmene er ikke utviklet for melkeprodukter.. Men hvis hun ikke reagerer så er det sikkert ikke farlig.. Men alt med måte.. Dette sa HS til meg da..
Gjest Skrevet 2. mars 2007 #6 Skrevet 2. mars 2007 ok, takk for svar:-) vi bruker å dele et beger om dagen.. har ikke merket noen plager hos han enda. men skjer det, vet jeg jo hva problemet kan være..
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2007 #7 Skrevet 2. mars 2007 ville ventet, for de utvikler lettere allergier om de får det for tidlig vel ? Bør jo ikke gi kumelk før de er 12 mnd heller. Når symtomene kommer, kan det være for sent.... hvorfor ikke heller gi Frutti og sånne Nestle glass med fruktmos (finnes et som er tilsatt litt yughurt)
Andreas kom 17.Mai 2006 Skrevet 2. mars 2007 #8 Skrevet 2. mars 2007 Jeg har akkurat begynt med youghurt til gutten min nå og han er 9,5mnd. Hørt både her og på helsestasjon at man burde vente med melkeprodukter til 10mnd. Og ren melk til 12mnd.
Gjest Skrevet 2. mars 2007 #9 Skrevet 2. mars 2007 hmm.. kanskje best å vente noen mnd med yoghurten da:-\ vil jo ikke at han ikke skal tåle det etterhvert. kan jo gi han frukt isteden.
Blomman Skrevet 2. mars 2007 #10 Skrevet 2. mars 2007 For tidlig inttroduksjon av melkeprodukter kan gi allergi og tarmblødninger. -og det siste pga tarmens umodenhet i forhold til de store proteinene - og det er ikke noe man merker med det første. Anbefalinger for spedbarnsernæring sier yoghurt og sure melkeprodukter fra 10 mnd, samy melk i mat og pålegg. Yoghurtprodukter fra barnematprodusentene inneholder hydrolisert melk (sånn som i mme og grøt) så de er tryggere å gi. Ellers er det jo et godt utvalg av forskjellige fruktmoser da (med fullkorn til og med)
bobleplast Skrevet 2. mars 2007 #11 Skrevet 2. mars 2007 Man bør helst være forsiktig med glutenholdige kornprodukter også...
Blomman Skrevet 2. mars 2007 #12 Skrevet 2. mars 2007 men disse fruktmosen inneholder jo ikke mye da gluten da og er dermed ideele og introdusere gluten med faktisk - og de er fra 6 mnd - så om man ikke har cøliaki i familien er det fint å introdusere gluten forsiktig fra 6 mnd
bobleplast Skrevet 2. mars 2007 #13 Skrevet 2. mars 2007 Jeg å innrømme at jeg er litt skeptisk, men det er fordi jeg selv har cøliaki og mest sannsynlig fikk det av å få gluten for tidlig. Jeg holder med de som mener man bør vente med det også til timånedersalderen.
Eliise Skrevet 2. mars 2007 #14 Skrevet 2. mars 2007 http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/f_rste_leve_r/seks_m_neder/fra_morsmelk_til_andre_melkeprodukter Her står det at man fint kan introdusere yoghurt ved 6 mnds alderen... Men blir jo såklart opp til hver enkelt det da ;-)
Tonje og Litjklompen <3 Skrevet 2. mars 2007 #15 Skrevet 2. mars 2007 Jeg synes 6 mnd. er bra tid å begynne forsiktig på. Det er jo tilsatt yoghurt i en eller annen fruktpurre fra nestle 6 mnd. glass. Sålenge det ikke gjør noe så tror jeg ikke det er så farlig jeg da. Og du ammer jo sikkert også. Morsmelka beskytter barnet ditt. Lurt å prøve litt forskjellig mens du fortsatt har melk.
mamman`te2flottegutter Skrevet 2. mars 2007 #16 Skrevet 2. mars 2007 Jeg blander youghurt naturell med fruktmos som jeg lager selv. gutten min er 6mnd. jeg pleier å gå i butikken å se på innholdet i barnemat glassene, også lager jeg det selv hjemme. Og det ene glasset til 6 mnd var en blanding av banan, pære og youghurt så jeg trodde det var greit jeg da.
Blomman Skrevet 2. mars 2007 #17 Skrevet 2. mars 2007 Jeg vet at dib har denne anbefalingen om yoghurt fra 6 mnd..... Hvor de har denne anbefalingen fra vet jeg ikke - men de er ikke overens med de ofisielle anbefalinegen fra statens sosial og helsedepartement. Jeg har mailet dib tre ganger ang dette, men har fortsatt ikke fått svar. Og til deg bobleplast (var det riktig nick tro??): Skjønner godt at du er skeptisk siden du har cøliaki - men det som er med gluten er at det bør introdusereres gradvis for å forebygge intoleranse (cøliaki) Man bør i allefall ikke gå over fra full glutenfri porsjon til full glutenholdig porsjon. Når man går over til/starter med gluten er det viktig å starte med kun smaker eller blande inn litt og litt i den glutenfrie grøten.- og de ofisielle anbefalingene sire ikke noe om å vente med gluten for vanlige barn uten spesiell risiko. Derimot bør disponerte selvsagt vente for å forebygge evt utsette ;-) (slik man gjør med andre ting som barnet evt er disponert for) Gluten bør og introduseres under ammeperioden om man ammer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå