Gå til innhold

Leker noen av deres 2-åringer for seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min henger i helene på meg hele tiden. Hvis jeg setter meg ned på gulvet sammen med han leker han fint, og kan gjerne leke for seg selv også, men med en gang jeg reiser meg følger han etter. Er det normalt? Han går i barnehage. Er det andre voksne eller barn til stede leker han med disse, men aldri helt aleine.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åja, sønnen min kan være en skikkelig dilte gutt når han først vil. Får neste n ikke gjøre noe i fred lenger. Det har skjedd spes etter at han fikk full tid i bhg. Tror det er normalt. Det kan være kjedelig å begynne å leke alene når du er vant til å ha folk rundt deg som leker med deg hele tiden.

Skrevet

Vår gutt leker veldig fint alene. men han liker seg best i nærheten av oss voksne. Han tar med leker i stua siden vi stort sett er her eller på kjøkkenet.

Men han kan få innfall om at han skal leke på rommet sitt også (2.etasje) og da blir han gjerne der 30-40 min i strekk....

Skrevet

Hei!

Min gutt på snart 3 er veldig flink til å leke alene. Han kan sitte opptil 2 timer å leke alene, mens jeg gjør andre ting. Han har ikke begynt i barnehagen enda, tror nok at det er grunnen til at han er så flink til å finne på noe selv.

Hilsen

Skrevet

Gutten min leker ikke alene - ikke om jeg tar leker inn i stuen en gang. Det nytter ikke om jeg ser på tv og småen leker rett ved siden av meg. Neida, vi MÅ leke sammen. Veldig slitsomt. Er ikke i tvil om at det skyldes barnehagen.

Skrevet

Høres deilig ut :o) Stakkars, de blir jo fort nok store og vil heller være hos lekekammerater enn hjemme, men innimellom hadde det vært kjekt å få gjort litt husarbeid. Stort sett går det jo greit.

Skrevet

Gutten min kan godt leke alene når jeg rydder, vasker opp, henger opp klær osv, men det går aldri an for meg å sette meg ned med en avis, tv, pc e.l, da kommer han med en gang.

Skrevet

Ja mine barn foretrekker faktisk å leke alene, både han på 2,5 år og han på 4 år. Klart de synes det er kjekt å få hjelp til noe og kan godt leke litt sammen, men de leker mye alene også. Om de er slik av natur eller om det er fordi jeg alltid har oppfordredret dem til det aner jeg ikke, mest sannsynlig litt av begge deler. Men de kan godt følge etter meg da, begge to, og leke i samme rom som jeg eller pappaen er i. Noen ganger også omvendt. 2 åringen kan gå alene opp på rommet sitt og leke lenge der helt alene.

Skrevet

Johannes på litt over to år har nettopp funnet ut at det å være aleine på rommet sitt er helt himmelsk. Han hører på barnesanger på cd, titter i bøker, leker med lekene sine lenge. Storkoser seg, synger og danser litt og har det helt topp. Dette er helt nytt for meg, eldstesønnen min var aldri glad i å være alene på den måten, og ville gjerne ha med meg hele tiden.

Skrevet

Mener dere at definisjonen på å leke alene, er at barna må befinne seg på et eget rom, eller holder det at barna sitter for seg selv på gulvet og leker f.eks i stua mens foreldrene leser eller noe slikt?

Gutten vår leker mye på egenhånd, men går sjelden i et eget rom.

Han går fulltid i bhg, og har ikke blitt mere klengete av den grunn - heller motsatt. Tror han er såpass forsynt med bråk og ståk fra bhg, at han synes det er deilig å leke for seg selv i fred og ro når han kommer hjem. Vi passer på å gi han masse oppmerksomhet i forbindelse med felles måltider, av og påkledning, bading, matlaging, handling osv. Han får være med på det meste ellers og da synes han det er ok å leke og pusle for seg selv også. Han er nok i tillegg en type som liker å konsentrere seg om noe.

Tror ikke problemet er at bhg-barn er så "vant" til å leke med andre barn at de ikke klarer å leke alene. Tror heller det handler om at barna føler at de har fått for liten tid med foreldrene etter en lang dag i bhg, og derfor "henger i skjørtene" når de kommer hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...