Gjest Skrevet 2. mars 2007 #1 Skrevet 2. mars 2007 Etter å ha lest innlegget lenger nede ser jeg at jeg har en ganske annen oppfating av mye er enn de andre som svarte, men så har jeg kanskje et noe forvridd syn på dette også siden jeg i mitt første svangerskap opplevde å ha ekstremt mye vann i kroppen mot slutten (fikk svk.forgiftning). De fleste gravide får jo litt vann i kroppen og svært mange må ta av ringene og får ikke plass i skoene sine/skoene er veldig trange helt mot slutten, men så lenge det ikke er verre enn det så synes jeg fortsatt ikke det er snakk om mye vann, men helt normalt for en gravid. Så lenge ringer og sko passer, men kanskje klemmer litt så har man, etter min definisjon, bare litt vann i kroppen. Mye er det først, etter min mening, når ikke engang sko som er 1-2 nummer for store passer, ringen overhode ikke går på og gjerne stopper på midtleddet på fingeren, at når man trykker ned midt oppå foten kommer det et dypt søkk som bruker minst 10 skunder på å glatte seg ut igjen, sokkene lager merker som sitter igjen i flere timer, fingrene er stive og ømme hele tiden, det er ømt å gå på bena osv. Eller ekstremt mye, slik jeg hadde, hvor ikke engang min mann sine 4 nummer for store sko passet, ringen stoppet før den første knoken på fingeren, klokken ikke gikk på, søkket i foten brukte et helt minutt på å glatte seg ut igjen, det var merker etter sokkene som jeg gikk med dagen før fortsatt satt i da jeg våknet morgenen etterpå (dvs ca 10 timer senere), det var fysisk vondt å gå på bena osv.
*RutIetutt* Skrevet 2. mars 2007 #2 Skrevet 2. mars 2007 Jeg syns jeg hadde mye vann i kroppen da jeg var gravid sist ( de siste mnd). Plutselig en dag så jeg ned på bena mine og kjente de ikke igjen! De gikk rett ned som to tømmerstokker - var ingen overgang fra leggen til foten liksom...selv sokker uten strikk i lagde dypemerker og det var ikke snakk om å få på meg støvletter ol (dette var på vinteren), og jeg måtte gå med småsko som utvidet seg noe voldsomt....Ringer kunne jeg bare glemme å bruke - fingerene mine så ut som ti tykke pølser - var skikkelig vondt faktisk:o( Håper jeg slipper det denne gangen...
Gjest Skrevet 2. mars 2007 #3 Skrevet 2. mars 2007 Ja jeg er helt enig, det er smertefult med mye vann i kroppen, håper også jeg slipper det denne gangen. Hadde bare normalt mye sist gang, så var heldig den gangen.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2007 #4 Skrevet 2. mars 2007 Enig med deg. Har litt vann denne gangen også, og legen skriver 2 på ødem, men det handler bare om at ringen ikke går på uten store probler, klokken er litt trang, og hevelser i føtter og legger går ned rimelig raskt. Hadde vel borti det meste en kan få sist, med tømmerstokker, søkk som tok lang tid på å få bort, kom ikke i tre nr for stor sko, og manglet ankler.... Da kan en snakke om mye vann!
Seriøst Skrevet 2. mars 2007 #5 Skrevet 2. mars 2007 Jeg syns jeg hadde mye vann i kroppen sist jeg gikk gravid... Det var ikke et pent syn, sko passet ikke, verken mine eller mannen min sine, klokka passet ikke, ringene måtte jeg ta av ganske tidlig... Sokker burde jeg ikke gå med, merkene satt igjen leeeeenge etterpå ja.... Føttene såg ikke ut!!!! Det var virkelig en litt surrealistisk opplevelse å se føttene mine slik, kan le av det nå men det var ikke noe morsomt når det sto på!! Og fingrene mine var tykke som pølser, og jeg klarte jo ikke å bøye de.. Det som var så rart var at jeg i mange uker før fødsel hadde 2 i ødem, men det ble jo bare mer og mer vann uten at legen skrev noe mer på ødem. Så jeg lurer litt på om det er ulikt fra lege til lege hvordan de bedømmer dette med vann. Jeg har fått litt vann nå også, men ikke i nærheten av hva det var forige gang. Men så er jeg bare 27 uker også, så det kan jo enda komme!
Gjest Skrevet 2. mars 2007 #6 Skrevet 2. mars 2007 Ja slik var det hos meg også. Så ikke ut, men legen holdt seg på 2 i ødem. Jordmor satte det opp til 2/3, men da jeg kom på legevakten og siden ble lagt inn skrev de 3++ og sa at det var virkelig maks på hva en kunne få. Å mye vann i kroppen var litt surrealistisk ja, men enda rarere var det etterpå! Når jeg 1,5 uke etter fødselen var gått ned 27 kg og var helt kvitt alt vannet (gikk ned 18 kg de første tre dagene), å gå ned så mye i vekt på så kort tid og se hvordan kroppen lynkjapt forandret seg fra en stor pølse-ball til tynn med senete føtter var bare helt sykt... ;-)
Seriøst Skrevet 2. mars 2007 #7 Skrevet 2. mars 2007 Ja!! Slikt følte jeg det også, men det var deilig!!!!! Her hadde kiloene runne på i mange mnd uten at jeg egentlig hadde gjort noe for å legge på meg (utenom å være gravid da), også bare rant de av igjen uten at jeg gjorde noe for det etterpå!!! Må si at 27 kg høres veldig mye ut ja, jeg hadde "bare" 22 og syns det var helt forferdelig!! Jeg ble deprimert jeg, selv om jeg visste det var vann, er jo ikke kjekt å se ut som en ballong. Men desto gladere en uke og to etter fødsel! ;-)
Gjest Skrevet 2. mars 2007 #8 Skrevet 2. mars 2007 Ja ikke sant! Jeg var også superbekymret, så lite (og sundt) som jeg spiste, og i tillegg gikk jeg mye turer, og så gikk jeg opp så mye. Var kjemperedd jeg ville forbli overvektig for lang tid, så ble jo så lettet når alt bare rant av på så kort tid :-) Hadde litt samme opplevelsen etter nr 2, da gikk jeg opp 21 kg, men på langt nær like mye vann da (endel, men mer normalt mye) så det tok et par uker ekstra, men det gikk fort av. I tillegg har jeg mistet ca 10 kg på ammingen med begge to også. Satser på at det går like lett denne gangen, er litt nervøs nå, har alt gått opp 11 kg og er "bare" i uke 27 ;-(
Seriøst Skrevet 2. mars 2007 #9 Skrevet 2. mars 2007 Oi, lagt på deg like mye som meg du da. Det var nesten litt godt å høre, for jeg er også så bekymra og syns det er altfor mye når jeg bare er 27 uker på vei..... Og det er bare litt vann.... hmm, får håpe det går av like raskt denne gangen!! ;-) Men jeg er langt fra glad!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå