Caelyn Skrevet 1. mars 2007 #1 Skrevet 1. mars 2007 Jeg er cocacoliker (avhengig) som har begrenset forbruket mitt VELDIG siden jeg ble gravid, men må allikevel ha et par glass om dagen. Jeg liker aller best vanlig Coca Cola, hater Cola Light, men Cola Zero synes jeg smaker bra. Jeg innbiller meg at Cola Zero som ikke er tilsatt sukker er bedre enn vanlig cola? Eller er jeg heeelt på jordet nå? Vil jo helst ikke få i meg for mye sukker og usunt, men noe cola unner jeg meg. Prøver å finne ut hva som er best av dem PS: Liker ikke Pepsi/Pepsi Max eller Tab/Tab Xtra =) Hehehehe.. Dumt spørsmål kanskje men
Phiphi Skrevet 1. mars 2007 #2 Skrevet 1. mars 2007 Hei, hei! Heldigvis liker jeg ikke brus selv, men jeg skjønner jo at du bekymrer deg litt! Angående sukkeret så vil jeg (og den meningen kommer jeg aldri til å forandre ) anbefale vanlig cola, altså den med naturlig sukker framfor cola zero. Dette er fordi cola zero og light er tilsatt et søtningsmiddel som heter Aspatam. Det er ikke forsket ferdig på Aspartam (et forskningsprosjekt tar mange år), så vi vet ikke farene rundt dette søtningsstoffet. Mange drikker cola zero og light i litervis fordi de er beroliget av tanken om at den er sukkerfri. Men vi vet jo hva sukker er og hva det kan gjøre med oss (diabetes2 osv), mens Aspartam er unaturlig, menneskeframstilt og vi vet ikke følgene av den. Det er en ting til du må huske på og det er at det er koffein i Cola. Så hvis du drikker en del cola dagelig så dropp kaffe og te. Det kan fort bli for mye koffein for den lille! Men alt med måte, du kan fint kose deg med litt cola og spise sunt ellers!
~emin~ og Lillingen april-10 Skrevet 2. mars 2007 #3 Skrevet 2. mars 2007 Jeg foretrekker cola zero, men det er så sjelden jeg drikker det at jeg ikke bekymrer meg for mengden kunstig søtning. Og forresten; det er ikke aspartam i cola light, det er sukralose.
sommerbarn 16.07.07 :) Skrevet 2. mars 2007 #4 Skrevet 2. mars 2007 Hei. Jeg ville og drukket vanlig cola, er skekptisk til alle de tekniske stoffene. Aspartam og sukkralose er det ikke forsket nok på. Jeg tror sukkralose er tilsatt en klorforbindelse som ikke tas opp av kroppen, men klor er jo ikke bra uansett, men her er jeg ikke helt sikker altså... Uansett drikke jeg vanlig brus når jeg skal kose meg, og lar være å drikke de med kunstige stoffer. Og spesielt no når jeg er gravid. Selv er jeg avhengig av kaffe, og får såååå vondt i hodet om jeg ikke får en dose før klokka 10. Men jeg drikker litt sånn innimellom, kvarte kopper som jeg super litt i. Og så koser jeg meg heller med en latte sånn av og til. Da får jeg min daglig dose og føler ikke at jeg drikker mye mindre, selv om forbruket er sterkt redusert. Kanskje du kunne prøvd det same om du synst ditt forbruk er stort? Man må jo ha lov til å kose seg litt...
Linchen Skrevet 2. mars 2007 #5 Skrevet 2. mars 2007 Leste akkurat i Drammens Tidende i dag at det har vært forsket en del på dette området. Fra 2004 har de lurt fælt på om det gjør noen skade å drikke lettdrikker - nå har de funnet ut at vi kan drikke det med god samvittighet.
tina 79:) Skrevet 2. mars 2007 #6 Skrevet 2. mars 2007 Det er skrevet masse om effekten av aspartam, og ingen blir enige, så du må nesten bestemme deg selv om hvorvidt du synes det er ok eller ikke å ta til seg det stoffet. Jeg er veldig skeptisk til dette kunstige stoffet, og vil heller drikke litt "ekte brus" enn noe som er kunstig søtet. Hvis du velger kunstig søtet, så se etter søtstoffer som slutter på "ose" (som feks. sukralose) da dette er et naturlig søtstoff. Disse søtstoffene som er naturlige har noen flere kalorier enn de som er kunstige, men fortsatt mye mindre enn rent sukker. Cola Zero inneholder aspartam, Cola Light inneholder et naturlig søtstoff. fant også denne artikkelen på dagbladet: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/03/01/493693.html
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2007 #7 Skrevet 2. mars 2007 jeg fikk annbefalt light brus av jormor jeg siden jeg blir småkvalm av vann å slikt.. jordmora mener at sukker ikke er bra for fosteret og siden vekten min har rast opp allt for fort så kan jeg drikke pepsi max å slikt me god samvittighet..drakk d med 1 mann oxo å d gikk helt fint..
silkeføre Skrevet 2. mars 2007 #8 Skrevet 2. mars 2007 Kunstig søtstoff anbefales ikke til barn under 3 år, tenker da at det sikkert ikke er bra for fosteret heller. Velg den gyldne middelvei: annenhver gang...
sommerbarn 16.07.07 :) Skrevet 2. mars 2007 #9 Skrevet 2. mars 2007 Hei igjen. Det ligger en helt ny artikkel om sukker/søtstoff på mattilsynet.no Du kan se litt på den. Men det står desverre ingenting om gravide og søtstoffer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå