Anonym bruker Skrevet 1. mars 2007 #1 Skrevet 1. mars 2007 Den dagen de blir ett år kan de: - Spise fisk - Spise jorbær - Få sitrusfrukter - Få kumelk Og man skal helst slutte å amme på dagen fordi amming på en baby som er 1 år og 1 dag er ekkelt, mens om barnet er 11 mnd og 30 dager er det helt greit? Om noen velger å begynne tilvenning en eller to måneder før er det vel opp til dem, de er vel ikke dårlige mødre fordet? Jeg trodde helsedirektoratet kun gav VEILEDENDE informasjon, og at det er opp til hver en og enkelt å tolke det på sin måte? Noen barn er klare før de er 1 år og enkelte er ikke klar for noe av dette på 1-årsdagen...
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2007 #2 Skrevet 1. mars 2007 Selvfølgelig er det bare veiledende, men greit å høre på dem som har litt peiling, vel? (PS VHO anbefaler amming i minst to år ...)
Gjest Skrevet 1. mars 2007 #3 Skrevet 1. mars 2007 WHO anbefaler 2 år ja... men det er jo ikke så lett med norske permisjonsregler. er ikke bare lett å beholde noen produksjon når man er tilbake i jobb... men bare kom på noe, det er jo barnemat fra 8 mnd med fisk i? eller har jeg blingsa? og jeg tror at veiledende ting ikke skal følges slavisk. jeg har en liten propell her hjemme som nekter å følge malen som er satt opp for babyer. Ikke gjør hun ting i den rekkefølgen hun skal og ikke gjør hun ting sånn som man skal:p Men men... Bra innlegg HI!
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2007 #5 Skrevet 1. mars 2007 skal jo heller ikke ha melkestoffer fra ku før de er 1 år.. men dette finnes jo i flere barnematglass fra 6 og 8 mnd
MammisOgTøffer`n Skrevet 1. mars 2007 #6 Skrevet 1. mars 2007 kan de forresten ikke spise jordbær før de er ett år? Hmm, trodde det jeg.......Finnes jo jordbær dessert jo......
Gjest_1001 Skrevet 1. mars 2007 #7 Skrevet 1. mars 2007 Ja, og nestlé har jorbær i sin ene frutti... hehe... Helsedirektoratet anbefaler en ting, men det er opp til hver enkelt mamma og pappa til å foreta det valget de mener er riktig for sitt barn. Noen gir grøt fra 3 måneders alder, andre venter til ungene er både 6 og 7 mnåneder. Noen gir fisk tidlig, f.eks makrell i tomat på skive fra 7 mnd, min helsesøster er hysterisk for fisk før ett år så hun anbefaler å vente. Min gutt på 10 mnd har fått smake på laks og makrell de siste dagene ;-) Noen bruker kumelk i matlagingen og gir det til barnet fra 6 mnd, andre venter til ungene er over året. Mennesker er så forskjellige. Enkelte barn er gjerne mer "utsatt" for allergier. Noen har sitrusallergier i familien, noen har ikke. Noen får vondt i magen av kumelk, andre får ikke. Hva man skal gi og når man skal gi det får bli en vuderingssak for hver enkelt... ... vi er da selvstendig tenkende mennesker alle sammen, og kapabel til å ta valg på egenhånd!
MammisOgTøffer`n Skrevet 1. mars 2007 #8 Skrevet 1. mars 2007 hehe, ja det der er så rart min helsesøster sa at jeg kunne begynne med makrell i tomat når han var 6mnd...gjorde ingenting:) jeg har ikke gitt han det da men, hu er for at jeg kan gi han ALT nå og han er 10mnd.....
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2007 #9 Skrevet 1. mars 2007 Med de utrolig bra permisjonsreglene vi har i Norge og muligheten for ammefri har vi vel faktisk ganske gode muligheter til å amme lenger enn et år. Ammer selv et barn på snart 14 måneder, og det har ikke vært noe problem å opprettholde produksjonen foreløpig, selv om jeg har vært i full jobb de siste tre månedene.
Vanilla83 Skrevet 1. mars 2007 #10 Skrevet 1. mars 2007 Hæ skal man ikke gi fisk før ett år? Pjokken på 9 mnd har fått kokt torsk med grønnsaker når vi har hatt det til middag siden han var 7-8 mnd han. Elsker det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå