Gå til innhold

hvem ber mann i dåp og hvem en har til faddere?+ litt til

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det vanlig å be dine egne tanter og onkler til barnets dåp? hva med venner?

bærer dere selv eller gudforeldrene?

hvor lurt eller/ vanlig er det å ha foreldrene sine til faddere? tenker litt på alder(50)

hva slags mat bruker dere? tenkte selv å ha koldtbord og kaker etterpå.

hvordan gjør en det med drikke til maten? skal en ha alkohol?

når er det vanlig å be til mat etter kirka?

når sender dere ut invitasjon, alle har jo fått muntlig dato?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi var litt sent ute med å sende ut innbydelser, tror de kom frem ca tre uker før, men alle visste om det på forhånd. hadde sagt i fra muntflig til alle.

vi bad våre tanter og onkler også, men det er mest fordi vi har veldig nær komtakt med de. også hadde vi de nærmeste vennene våre. ble veldig mange. vet ikke om vi ber så mange venner neste gang.

pappaen ville veldig gjerne bære henne, så da gjorde vi det sånn. også tok tanten hennes (min lillesøster) lov til å ta av henne luen, var for liten til å væer fadder. bare 12 år.

vi hadde laget koldtbor selv også fikk jeg familien til å hjelpetil med å bake kaker. gikk kjempe bra.

serverte vann og brus til maten, syntes persolig ikke alkohol passer seg i barnedåp eller konfrimasjoner.ellers så hadde vi saftposer til de minste barna. stor suksess :-)

vi dro rett til lokalet etter kirken og spiste.

håper det hjalp deg noe.

masse lykke til med dåpen :-)

Skrevet

Vi har bedt bare familie også våre onkler og tanter+venner som er faddere.

Hva tenker du på når du lurer på om det er lurt å ha foreldre som faddere?

Vi skal ha koldtbord og kaker og ber rett etter kirka.

Skrevet

vi sendte aldri invitasjoner vi.. gav bare muntlig beskjed...kirkern startet allerde kl 10.. så vi inviterte til lunsj... hadde kald mat da..koldtbord... så hadde vi en del kaker etterpå.. vi hadde kransekake (som jeg for øvrig lagde selv... kjempe stolt ja..;) ) sjokoladekake, gulrotkake, ostekake,lefser, marskipankake (som vi bestilte)..mmm...tror kanskje vi hadde noen til..men husker ikke helt...

vi inviterte datteren vår sine tanter, onkler, besteforeldre og olderforeldre... vi hadde hennes tanter og onkler som faddre... sambo sin familie hadde veldig lyst at vi skulle invitere tantene og onklene hans..men jeg sa at da måtte vi ha leid et svært lokale..(vi hadde det hjemme hos mine foreldre) kunne jo ikke bare invitere hans tanter liksom...

vet at det er flere som inviterer venner osv..det er gjerne de som har liten familie selv osv... vi var 22 stk tror jeg det var.. og det var bare våre søsken, foreldre og besteforeldre..og bare en av søskene våre hadde følge...så vi har ganske stor familie

Skrevet

Vi ba mine tanter og onkler siden vi har mye kontakt med de og mannen min har sine spredt over hele Norge og har liten kontakt. Ellers ba vi sønnen vår sine tanter, onkler og besteforeldre. Skulle gjerne ha bedt mine søskenbarn også, men hadde dessverre ikke plass til de.

Vi hadde moren til mannen min som gudmor og hun bar han til dåpen, men vi bar selv i prosesjonen i kirken. Vi inviterte til brunch rett etter kirken og invitasjonen sendte vi vel ut ca 4-5 uker i forkant, men alle visste datoen på forhånd allikevel. Vi serverte tapas som vi hadde bestilt - kjempegodt - og vi serverte både alkohol og alkoholfritt ;). Synes det er greit at alle kan få hva de måtte ønske å drikke til maten. Og så hadde vi kaker etterpå - marsipankake, sjokoladekake, gulrotkake og kransekake.

Skrevet

Vi kommer ikke til å invitere egne tanter og onkler til dåpen, men om det er noen dere har veldig nær så går jo det ant. Vi inviterer gutten vår sine onkler, tanter, kusine, besteforeldre, oldeforeldre, og tippoldemor. Inviterer ikke noen venner, har ingen venner som er så nærme at vi vil ha de med i dåpen.

Vi skal ha min mor, min søster og mannen min sin far til faddere (om de sier ja vel og merke;)). Faddergreiene har mistet hensikten sin spør du meg, de skal jo egentlig sørge for at barnet blir brakt opp i kristen tro, noe som ikke har noe å si med mindre du er skikkelig kristen, om du skjønner hva jeg mener=) Så alder synst ikke jeg har noe å si.

Vi skal ha koldtbord som mora mi skal lage, og kaker og kaffi. Vi skal ikke ha noe alkohol, det er jo tross alt en søndag, og midt på dagen dette foregår. Så her blir det brus og vann.

Vi har ikke sendt ut invitasjoner, gir muntlig beskjed siden det bare er den nærmeste slekta. Vi blir 16 stk. Blir mat rett etter kirka ja.

Skrevet

Vi ba ikke noen tanter eller onkler av oss, men viss du er veldig nære dem så hadde jeg vel gjort det. Vi ba bestevennina mi for hu var den ene fadderen. Vi hadde en godt venne par av oss som er rundt 40, men resten var venn, og søsken.

Vi hadde biff stoganoff med tilbehør. Slo veldig ann hos oss. Og 4 kaker.

Vi hadde bare brus og kaffe, ikke alkohol.

Vi var i kirka kl 11, feridig kl 12 og dem kom vel rundt 3-4 tiden.

Vi hadde dåpen den 7 januar og vi sendte ut tidlig i desember og svarfrist slutten.

Skrevet

Jeg ba mine onkler og tanter + barna deres i dåpen, det samme gjorde xen. Men det ble sagt at vi så helst at barna deres fikk barnepass da. Var totalt 80 inviterte gjester, ca. 50 kom. Når det gjelder venner så kom min bestevenninne som var gudmor + et vennepar av oss som var faddere(valgt av han) også var ene tanta mi og mannan hennes faddere(valgt av meg). Det er vel vanlig fra gammelt av at besteforeldre til barnet er fadderet til det første barnet iallefall. Men man må jo bestemme det selv. Synes gudmor bør være ung ihvertfall.

Vi serverte sodd, enkelt og greit. Hadde kaffe og kaker etterpå og satte frem moltkrem på kaffebordet for de som ønsket dessert. Kjøpte småflasker med brus, noen alkoholfrie øl og min bestemor laget hjemmebrygget øl.

Synes ikke alkohol har noe å gjøre på en barndåp jeg.

Invitasjonene ble sendt ut ca 2 mnd. før dåpen. Husker ikke hvor lang tid det gikk mellom. Men times tid kanskje!?

Skrevet

Vi inviterte hele slekta på begge sider, men har ikke sånn enorm slekt. Venner også.

Gudfaren bar han frem, har ei venninne og et søskenebarn som gudforeldre.

Vi hadde koldtbord og kaker, stor suksess. Synes ikke alkohol har noe i en dåp å gjøre så vi hadde brus, alkoholfritt øl og bon aqua.

Vi inviterte direkte fra kirka til festen, så slipper folk å finne på noe å gjøre i dø-tiden.

Sendte ut invitasjon 4 uker før tror jeg det var, men så var bare Martin 8 uker når han ble døpt.

Skrevet

Vi innviterte min fars side (pga de bor der jeg vokste opp),og min samboers side.(ikke så mange).

Min mors side ba vi ikke for de er så MANGE.+ 3 vennepar av oss:)

Siden det ble første barnebarn på begge sidene var det bestemor,bestefar og farmor som er gudforeldre:)

Lurer på om vi sendte ut innvitasjonen ca 1 mnd før:)

Ingen alkohol.Serverte svinestek. Masse gode kaker etterpå:)

Skrevet

Dette gjør du helt som du vil med!! det er dere som bestemmer. mange føler de "må" be dittten og datten. gjør det på din måte.

Vi ba bare nærmeste familie, for giftet oss sommeren før og følte oss ferdig med stor-feiring for en stund..

da var vi 20 stk og alle fikk muntlig invitasjon.

vi lagde koldtbord selv og bakte kaker selv. vel, vi bestilte en kransekake. og vi hadde alkohol.

be til mat rett etter kirka. har dere laget maten i forveien, eller bestilt, går det kjapt å sette fram.

lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...