Alle gode ting er 3! Skrevet 1. mars 2007 #1 Skrevet 1. mars 2007 Hei Var hos min jordmor for første gang i går. I følge henne så er der nye prosedyrer og de skal nå måle BMI'en. I følge den ligger jeg på 26 noe som betyr"overvektig". Jeg sa til henne at jeg ikke suntes det var noe fordi det setter sånn fokus på vekten. Vekten hos legen viser 3kg mer enn alle andre plasser. Synes dette er helt unødvendig. Flere som har blitt målt?
~emin~ og Lillingen april-10 Skrevet 1. mars 2007 #2 Skrevet 1. mars 2007 Nei, heldigvis ikke. Jeg er klar over at jeg ikke er noen lettvekter fra før, men jeg prøver så godt jeg kan å spise sunt og være i aktivitet det lille jeg greier til tross for bekkenløsning, og mer får jeg ikke gjort. Vekta hos lege og jordmor viser også 2-3 kg mer enn min egen vekt, og så fremt jeg ikke raser oppover på skalaen så tenker jeg minst mulig på vekta så lenge jeg vet at jeg har gjort mitt for å begrense oppgangen. Heldigvis så er ikke min jordmor så fiksert på de nye prosedyrene og retningslinjene, og godt er det.
SusyQ Skrevet 1. mars 2007 #3 Skrevet 1. mars 2007 Jeg blir også målt og veid. Tror det er for å sørge for at vi holder oss sunne gjennom svangerskapet. Jeg er enig i at det er ubehagelig med fokus på vekta, men det har jo med helsa vår å gjøre. Jeg kom selv så vidt i kategorien "undervektig", og det er jo greit å vite, så jeg kan passe litt ekstra på å få i meg nok og riktig mat, spesielt nå som jeg kaster opp endel.
amilde 11.06 Skrevet 1. mars 2007 #4 Skrevet 1. mars 2007 Tror også at dette kan ha sammenheng med at de er mer oppmerksomme på svangerskapsdiabetes enn tidligere. Det er nye retningslinjer for å sjekke dette også. Jeg synes det er bra hvis en jordmor er oppmerksom på nye retningslinjer, det er vel kun for babyens beste.
Kummin&Lillesel Skrevet 1. mars 2007 #5 Skrevet 1. mars 2007 Her i DK blir det alltid regnat ut BMI. De med BMI over 27 blir sendt til glukosebelastning for å sjekke for svangerskapsdiabetes. Jeg synes de overreagerer litt.
2barnsmamma og kanskje en til? Skrevet 1. mars 2007 #6 Skrevet 1. mars 2007 Målt og veid er jo en ting, men BMI er jo en måte å fastsette om folk er overvektige/fete på. Å måle BMI på noen som er gravid blir jo helt feil!! Da vil jo de fleste bli karakterisert som overvektige etterhvert. Synes dette hørtes rart ut, selv om det er bra at jordmødrene følger med på vektøking og at den er grei.
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 1. mars 2007 #7 Skrevet 1. mars 2007 Jordmor målte BMI på meg ved første kontroll...Hun forklarte d var fordi hvis BMI var oppmot 30 måtte de følge ekstra opp i svangerskapet, bl.a. fordi d er lettere å utvikle svangerskapsdiabetes+++ om man er overvektig... Så d er faktisk nødvendig...D å sette fokus på vekt når man er gravid blir litt annerledes enn når man ikke er, fordi man nå har babyen i magen å tenke på og...
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 1. mars 2007 #8 Skrevet 1. mars 2007 Nov 77: de måler BMI utfra startvekten du hadde før du ble gravid, ikke vekten på første kontroll Var hvertfall d hun gjorde på meg...
MomInUSA Skrevet 1. mars 2007 #9 Skrevet 1. mars 2007 Her i USA blir alle sent paa glukosebelastning test rundt uke 28-30 for aa sjekke svangerskapsdiabetes. Svangerskapsdiabetest er ikke noedvendigvis foraarsaket av vekten, selv om man jo oeker sjansen for diabetes generelt og unkntrollert diabetes naar man er overvektig.
2barnsmamma og kanskje en til? Skrevet 1. mars 2007 #10 Skrevet 1. mars 2007 Skjønner det bedre hvis skjer fra starten av, ja, Men min personlige mening er at BMI kan gi feil bilde av undervekt/overvekt uansett og det sier ingenting om hvordan man lever. Det finnes mange som er veldig muskuløse som ville blitt karakterisert som overvektige utifra BMI. Samtidig kan man jo være supertynn, men spise mye 'drit' og det er heller ikke særlig bra for babyen. Det er jo vanskelig å fange opp dem, ettersom de ikke ble karakterisert som overvektige fra starten. Men enig med hovedpoenget ditt: det viktigste er babyen i magen!!
Bebbies i magen Skrevet 1. mars 2007 #11 Skrevet 1. mars 2007 Det gjorde de på meg også. De spurte om vekta når jeg ble gravid og hvor høy jeg var. Jeg vet ei som fikk tilbud om ekstra oppfølging på sykehus pga overvekt og for høy BMI, vet ikke hvor høy hun har, men det er jo greit å få litt oppfølging i forhold til at de mener at litt større mennesker kan få større unger enn de som er tynnere. Ikke vet jeg. Men det er en tanke jeg har.
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 1. mars 2007 #12 Skrevet 1. mars 2007 Ja, BMI kan gi et feil bilde og d regner jeg m de tar hensyn til...I tillegg til å måle BMI pratet hvertfall jordmoren m meg om kosthold og ernæring og da...og treningsvaner+++ D å måle BMI er bare et verktøy som hjelper til å finne ut om man evt er disponert for f.eks svangerskapsdiabetes...Og lurer de på om man er disponert får man ekstra oppfølging++ Så d inntrykket jeg satt igjen m var at d kun var til d beste for oss og barnet... Nå var ikke min BMI over 25, men hadde den vært opp mot 30 hadde jeg blitt glad for ekstra oppfølging...
Yoggy ; ) Skrevet 1. mars 2007 #13 Skrevet 1. mars 2007 Blev ikke målt, men har ingen overvekt heller, hon bara spørte vad jag veide...Aldrig hørt om att det måler BMI..men kan ju vara skillnad..
♥ivf m/prins♥ Skrevet 1. mars 2007 #14 Skrevet 1. mars 2007 Hei:) Jeg var hos jm for første gang igår og går i uke 17 idag. Vet du, jm ville ikke en gang veie meg og ikke høre snakk om vekten. Den var som den var og ble som den ble. Jeg har 10kg. for mye (minst syns jeg selv...), men hun så på meg at jeg var sunn likevel og alle prøvene mine var fine bortsett fra litt høyt BL da. Og jeg fikk ikke lov til å veie meg mer heller da hun mente dette ville være forsyrrende og stressende for meg. Jeg tar så godt vare på meg selv somjeg bare kan og har ikke samvittighet til å ligge på sofaen og proppe meg full av all slags drittmat med mer. Syns godt at jm m.m. kan gi oss litt "fri" fra akkurat dette da det ikke er noe positivt å henge seg opp i vekten i 9mnd. Vi trenger å bruke energien vår på andre ting mener nå jeg om min jm. Må si jeg er sjeleglad for at jeg har en sånn fantastisk jm og for all forståelsen jeg får fra henne. Skulle ønske alle andre med et "vekt-issue" kunne få det samme valget/beskjeden som meg - vekt er vekt og sånn er det ;o))) Lykke til videre!
Lone35 =0) Skrevet 1. mars 2007 #15 Skrevet 1. mars 2007 Jeg har BMI på 26. Men det betyr ikke at jeg er for tung - jeg er bare et par cm for kort!! =0)
MomInUSA Skrevet 1. mars 2007 #16 Skrevet 1. mars 2007 Det er akkurat mitt problem ogsaa - et par centimeter for kort og akkurat passe tung!! hihi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå