Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har gode tips med tanke på kremer o.l.? Hva med bekkenbunnstrening? Er det forebyggende? Tar dere ofte slike øvelser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avida (tror jeg) fødselsforberedende krem, fås på helsekost tror jeg.

Har fått anbefalt den av en venninne som akkurat har født en stor gutt uten noe rift.

Skrevet

Bekkenbunnstrening er mest for å forebygge urin-lekkasjer, mener jeg..

Forrige gang brukte jeg jordnøtt olje for å forebygge revning. Man vet jo aldri helt om det virker, men det ble anbefalt av jordmor underveis. Revnet minimalt, og gutten min hadde en hodeomkrets på 38 cm, 3cm mer enn snittet, så jeg tror det hjalp..

Skrevet

Vet dere når man bør begynne med dette da? Og hvor ofte man skal smøre?

Skrevet

Smurte meg hver kveld før jeg la meg, sikkert omtrent fra jeg var i uke 28.. Tok samtidig kokos-bodyfat (fra Body Shop) på magen for å forebygge strekkmerker. Vet ikke om det hjalp, for jeg fikk noen få, fine fartsstriper (ganske stilige, de danner en V ned mot skambenet:-), men jeg ble iallefall ikke noe lappe-teppe.. Det styres vel mye av genetikk uansett.

Har ikke begynt med noe i denne omgangen (uke 27 nå), men lurer på å starte snart. Magen er større nå med nummer 2..

Skrevet

Bekkenbunnstrening er nok også med på å forebygge revning, da musklene er mere elastiske jo mere trent de er... Mener nå jeg...

Det er iallefall ikke unyttig å trene bekkenmuskulaturen..! :))

Skrevet

Må bare si at jeg var en "flittig" smører under sist svangerskap, men revnet allikevel så mye at jeg holdt på å stryke med! Ikke var datteren min særlig stor heller. Har mye å si hvordan fødselen forløper.

Skrevet

Hei!

Jeg tror heller ikke det hjelper bare å smøre, man må nok tøye litt også skal det ha noen effekt! Jeg tøyde i forrige svangerskap med hvetekimsolje, som ble anbefalt av jordmoren min. Fødselen gikk veldig greit, men jeg måtte sy noen få sting! Selv om det er litt slitsomt med den tøyinga hver kveld, føler jeg det er verdt å gjøre det man kan for å unngå rifter. Men det er aldri noen garantier...

:o)

Skrevet

Har et godt gammeldags kjerringråd:) Det er å drikke bringebærbladte, du får den på helsekost, den er koffeinfri og smaker veldig friskt å godt. Jeg tok kapsler i tilleg. Dette fordi det sies at bringebærblader forsterker hinnene i kroppen, også nedentil. Jeg var så heldig å ikke revne i det hele tatt:)

Men når det er sagt så hadde jeg en super jordmor. Under fødselen da hodet var på vei ut, "stoppa" hun det, og venta en pressrie før jeg fikk presse han ut. Dette var jo forferdelig vont så jeg lurte jo selvfølgelig på hvorfor hun gjorde dette. Da forklarte hun at hvis jeg hadde fått pressa med en gang, ville det gått for fort og jeg ville revnet opp....

Så med andre ord... om det var denne berømmelige teen jeg drakk eller jordmor`s heroiske innsats er ikke godt å si:)

Skrevet

Leste akkurat i avisa om det du skrev om at jordmor stoppet og ventet på en pressrie da hodet/skuldrene skulle ut. Dette er visst en vanlig teknikk i Finland, og der har de mye mindre revning enn her i Norge. De har visst begynt opplæring i det på endel norske sykehus nå.

Skrevet

Ja jeg så den artikkelen:) må jo si jeg var mektig inponert over den motoden og synes det er helt topp at det forskes på dette! Synes jo det er flott at det allerede er enkelte jordmørde som praktiserer dette også i Norge;)

Skrevet

Jeg har lest at man ikke skal drikke bringebærblad te før helt på slutten av svangerskapet. Det brukes vel også som fødselsforberedende te, ikke sant? Hvis det har en effekt, så er det dumt å starte opp for tidlig..

Skrevet

Jeg fikk beskjed på helsekost om at jeg kunne drikke hele svangerskapet... Og gjorde det også. Og jeg fødte ikke for tidlig.. Men jeg skal ikke si det for sikkert altså!! jeg har nemlig ikke hørt noe om at det er fødselsforberedende te, så jeg vet helt ærlig ikke.. :) Kanskje lurt å høre med en lege el noe..

Skrevet

Man kan spise bringebær, men ikke bringebærblader i svangerskapet (unntatt på på slutten når det nærmer seg fødsel). Ergo er bringebærbladte en dårlig ide hvis du ikke er langt på vei.

Sånn er det bare! :)

Tror det skal mye til for å forhindre strekkmerker og revning bare pga forskjellige kremer! Det er nok mye økonomisk vinning i disse kremene framfor medisinsk forskning...

Skrevet

Når jeg fødte nr. 1 hadde jeg faktisk 3 jordmødre. 1 Student, 1 jordmor og en fra Finland som var ekspert på det dere skriver. Jeg fikk også beskjed om å vente når hodet nesten var ute. Det var jævlig vondt, men funket bra. De klippet litt, og jeg måtte sy 3 sting. Det som er med dette grepet er at de tar ut hodet på en spesiell og kontrollert måte slik at man slipper å revne.

Jeg følte meg altså veldig trygg, tror nok ikke jeg får like mye luksus denne gangen.... men om dere får mulighet vil jeg faktisk anbefalle å ha med en jordmorstudent. De er hos deg hele tiden, selv om det skulle være hektisk på avdelingen den dagen... De andre jordmødrene løper jo litt fram og tilbake...

Jeg smørte meg også med jordnøttolje, men tror nok det var den finske ekspertisen som hjalp meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...