Gå til innhold

"Kristene grunnverdier"

Anbefalte innlegg

Skrevet

«Kristne grunnverdier» er en nøkkel til kristen makt i samfunnslivet. Med dette begrepet vil Kirken ta monopol på alt som er godt. Men har kirken enerett på menneskeverd? Og er alle kristne «grunnverdier» like gode? Flere partier vil smykke seg med dem. Skole og barnehage skal oppdra barna etter dem. Og kristenfolket vil ha dem lovfestet overalt. Men hva er kristne grunnverdier for noe? Kan du - på sparket - nevne tre stykker? Var det vrient? Ikke så rart. Få har prøvd å sette ord på dem. Og det er kanskje heller ikke så rart.

Selv kristenfolket mener to helt forskjellige ting med kristne grunnverdier. Overfor folk flest betyr det alt som er godt, og som vi alle er enige i. Nestekjærlighet. Sannhet. Kanskje til og med toleranse. Men har kristenfolket først vunnet frem - som for eksempel i barnehagene - så legger de langt mer i det. Da betyr det forkynnelse av Den levende Gud - Jesus Kristus. Da betyr det Den Kristne Tro. Og da er det kanskje ikke så udiskutabelt lenger.

Vi som ikke vil legge våre liv i Guds hender, har ikke vi noen verdier? Selvsagt har vi det. Vi også vet at mennesker trenger omsorg - ingen har rett til monopol på slikt. Vi vet - minst like godt som de kristne - at mennesket har sitt egenverd. At barn må få lov til å utfolde sin livsglede og gis frihet og støtte til å utvikle selvtillit, selvstendighet og solidaritet. Dette har vi lært av erfaring, ikke av Gud. Dette er verdier som ivaretas etter beste evne av personale i skole, barnehage og helsevern - uten kristen formålsparagraf. Humanismen - eller medmenneskeligheten - hører alle tider og folkeslag til, og trenger ingen Bibel.

På tvers av religion og samfunnssystem har verdens Forente Nasjoner kommet frem til et felles sett grunnverdier, som en rekke land har sluttet seg til. Noen har til og med bygget grunnloven sin på dem. Men ikke Norge. Vi har en gang for alle nedlagt den evangelisk-lutherske lære som grunnsten i Grunnloven. «De indvaanere, der bekjende seg til denne, ere forpliktede til at opdrage sine Børn i samme», heter det i §2. FN's menneskerettigheter skal danne grunnlag for frihet, rettferdighet og fred. Alle skal ha den samme rett på tvers av rase, farge, kjønn eller religion. Likhet for loven, åndsfrihet og religionsfrihet, og en undervisning som fremmer forståelse, toleranse og vennskap mellom nasjonene. Den som kjenner kirkehistorien, vet at dette ikke alltid har vært Kirkens anliggende.

Jesus, som jo aldri fikk oppleve dannelsen av de Forente Nasjoner, bryter i sin forkynnelse med alle de sentrale menneskerettigheter. Han delte menneskene i gode og onde. De fattige skulle oppnå rettferdighet først i himmelen. Ved å innskjerpe Moseloven, godkjente han slaveri og salg av kvinner. Han utlyste evige pinsler for annerledes tenkende. Diktaturet var hans ideal, med gjeter og saueflokk som bilde. Han spådde krig på jorden så lenge den består, og frelse bare for de utvalgte. Ved dommedag skulle han selv dømme resten etter egne lover og uten rettferdig rettergang.

KrFs Valgerd Svarstad Haugland har uttalt at «det er viktig å ha og ta vare på den kristne formålsparagrafen. Den sikrer en verdiforankring for skolen og barna, i tråd med de verdiene som har vært et godt grunnlag for landet i tusen år.» Vi får inntrykk av at vi har hatt de samme verdiene i tusen år, og at disse har vært kristne og positive. Hun setter likhetstegn mellom kristne verdier og det norske verdigrunnlaget; som om det er en selvfølge. Hvilke verdier snakker vi om? Har de virkelig ikke endret seg? Har de entydig vært positive? Er de alle kristne? Hvorfor skal vi ta vare på dem? Ikke overraskende sier hun lite om dette. Hun sier riktignok at «KrF understreker at vidsyn, toleranse og åpenhet overfor mennesker fra andre kulturer er et gode som kan bidra positivt.» Er dette de kristne verdiene vi har hatt i tusen år? Svaret på dette er selvfølgelig: NEI! Er det noe de kristne, kirken og Bibelen ikke har stått for så er det nettopp vidsyn, toleranse og åpenhet. Derimot har de stått for sneversyn, intoleranse og lukkethet. At det finnes enkelte unntak blant de kristne endrer ikke i vesentlig grad på dette.

Vi synes ikke det er rimelig at kristenfolket skal få enerett på menneskeverd og menneskerett, på verdier Kirken ikke har æren for, og som samler folk på tvers av tro. Viktige verdier i vårt samfunn er demokrati og samarbeid, åndsfrihet og toleranse, likeverd og likestilling. Men er dette kristne verdier?

Demokrati er ingen kristen verdi. Diktaturet var Jesu ideal, med gjeter og saueflokk som bilde. Les Jesu lignelser, f.eks. i Lukas 19:27: «Men disse mine fiender som ikke vilde at jeg skulde være konge over dem, før dem hit og hugg dem ned for mine øine!» De kristne har i høy grad levd opp til dette.

Samarbeid er heller ingen typisk kristen verdi. De kristne har konkurrert seg i mellom om å «frelse sjeler». De har gått til krig mot hverandre for den «rette» kristentro.

Åndsfrihet og toleranse er heller ikke kristne verdier. Jesus truet annerledes tenkende mennesker med evig pine. Sensur og intoleranse har vært typisk for de kristne. Religionskriger, hekse- og kjetterprosesser taler sitt tydelige språk. I Norge har fremdeles Blasfemiparagrafen, selv om ingen er dømt for blasfemi siden 1912.

Likeverd og likestilling har lite med kristendommen å gjøre. Hvor ble det av indianernes og afrikanernes likeverd da de ble tvangskristnet? Hva med kvinners og homofiles likeverd og likestilling i de kristne miljøer?

Men det finnes verdier med røtter i Bibelen, og som fortsatt særmerker kristne miljøer. Sånt som frelse, synd, skam, bot, ydmykhet, nidkjærhet, forsakelse, underdanighet, lydighet, gudsfrykt og tukt.

Men sånne verdier vil vi kanskje ikke lenger bygge samfunnet på?

Tusen år er mer enn nok!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så veldig synd at du har dette bildet av kristne... Skulle ønske du ville lese det nye testamentet og oppdage at Jesus faktisk var sammen med samfunnets mest utstøtte. Det var han som sa; "den av dere som er uten synd kan kaste den første stenen". Han sa også at vi ikke skulle dømme andre.

Du synes kanskje at mange kristne dømmer andre. Skulle ønske du ikke opplevde det. Men dømmer ikke du oss?

Skrevet

Vet ikke helt om han Jesus var en så bra mann akkurat...

Noen eksempler:

Betingelser for å følge Jesus

Om noen kommer til meg som ikke hater far og mor og kone og barn og brødre og søstre, ja til og med sitt eget liv, da kan han ikke være min disippel.

Luk. 14: 26

… selv går han foran med et godt eksempel

Mens Jesus ennå talte til mengden, kom hans mor og brødre og ville snakke med ham. Det var en som sa til ham: ”Din mor og dine brødre står utenfor og vil gjerne snakke med deg.” Men Jesus svarte ham: ”Hvem er min mor, og hvem er mine brødre?” Og han pekte på dis¬iplene og sa: ”Dette er min mor og mine brødre. For den som gjør som min himmelske Far vil, han er min bror og min søster og min mor.”

Matt. 12: 47-50

Imidlertid:

For Gud har sagt: (...) Den som taler ille om sin far eller mor, skal dø.

Matt. 15: 4

Straffen for ikke å følge Jesus

Når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle eng¬lene med ham, da skal han sitte på sin herlighets trone, og alle folk skal samles foran ham. Og han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene. (…)

Så skal han si til dem på venstre side: Gå bort fra meg, dere forbannede, til den evige ild, som er gjort klar for djevelen og hans engler! (...) Og disse skal føres bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.

Matt. 25: 31f,41,46

Slanger! Ormeyngel! Hvordan kan dere unngå å bli dømt til helvetet?

Matt. 23: 33

Vær ikke redde for dem som dreper legemet, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og legeme i helvetet!

Matt. 10: 28

Jeg er vintreet, dere er grenene. (...) Den som ikke holder fast ved meg, blir kastet utenfor som en brukket gren og visner. Man samler sammen slike grener og kaster dem i ilden, der de brennes opp.

Joh. 15: 5f

Godt råd om hvordan man unngår synd

Den som ser på en kvinne med begjær, har allerede drevet hor med henne i sitt hjerte. Dersom ditt høyre øye frister deg til å synde, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg at ett av lemmene dine går tapt, enn at hele ditt legeme blir kastet i helvete.

Matt. 5: 28f

For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.(...) Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede blitt dømt…

Joh. 3: 16-18

Gled dere, hevnen kommer

Jesus fortalte dem en lignelse om at de aldri måtte gå trette av å be. I en by fantes det en dommer som ikke fryktet verken Gud eller mennesker. En enke der i byen gikk stadig til ham og sa: ”Hjelp meg til å gjøre gjengjeld mot min fiende!” Lenge ville han ikke, men til slutt sa han til seg selv: ”Enda jeg verken frykter Gud eller men¬nesker, så får jeg hjelpe denne enken til å få sin hevn, for å få slutt på at hun plager meg.”

Og Herren la til: Hør hva den urettferdige dommeren her sier. Skulle så Gud ikke gi sine ut¬valgte hevn, de som roper til ham dag og natt, selv om han drøyer med å besvare deres bønn. Jeg sier dere: Han skal snart skaffe dem hevn. Men vil Menneske¬¬sønnen finne troende på jorden når han kommer?

Luk. 18: 1-8

Jesus nekter å hjelpe en kvinne fordi hun ikke er jøde

Jesus brøt opp og trakk seg tilbake til landet omkring Tyrus og Sidon. Da kom en kanaaneisk kvinne fra disse traktene og ropte: ”Herre, du Davids sønn, forbarm deg over meg! Min datter blir ille plaget av en ond ånd.” Men han svarte henne ikke et ord. Disiplene kom da og bønn¬falt ham: ”Svar henne, hun roper etter oss.” Men han sa: ”Jeg er ikke sendt til andre enn de bortkomne får i Israels folk.” Da kom hun og tilbad ham og sa: ”Herre, hjelp meg!” Men han svarte: ”Det er ikke riktig å ta brødet fra barna og gi det til hundene.” ”Ja, Herre,” sa kvinnen, ”men hundene får jo spise smulene som faller fra deres herres bord.” Da svarte Jesus henne: ”Kvinne, din tro er stor. La det bli som du ønsker.” Og datteren ble frisk på timen.

Matt. 15: 21-28

Først når kvinnen sier seg enig i at hun som er hedning er bare for en hund å regne, får hun hjelp.

Tror dere at jeg er kommet for å bringe fred på jorden? Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men strid.

Luk. 12: 51

Jesus sa til ham: Hvorfor kaller du meg god? Det er bare en som er god, og det er Gud.

Luk. 18: 19

«Døm ikke, for at dere ikke selv skal bli dømt!»

(Matt. 7: 1)

Den som kaller sin neste en «tåpe» skal svare for det i det brennende helvete.

Matt. 5: 22

Dere tåper og blinde!

Matt. 23: 17

Skrevet

Hallo

For det første vil jeg bare si at jeg ikke stemmer Krf. og Krf. er ikke "de kristne" generelt , bare så det er sagt........ det er veldig trist at alle kristne blir stempla ut i fra et politisk parti sin aktivitet.Jeg er ikke helt fortolig med at man skal blande sammen forkynnelse og politikk , det gjelder både kristne forkynnere , muslimske imamer,Hinduistiske eller Budhistiske eller hva det måtte være.Derfor syns jeg at statskirka kan få ha den rollen som den har og representere de kristne verdiene og den norske kulturarven på den måten .Også syns jeg at forkynnere bør holde seg unna politikken.Det kan fort bli en innsnevret politikk dersom man profilerer sin tro igjennom den, det kan bli sånn at man kjemper ensidig for troen og greier ikke å se på samfunnet som en helhet.Kansje man får et slags "tunellsyn"? Jeg mener at så lenge Norge er et demokratisk land så kan alle ha en inflytelse på politikken gjennom å stemme.De som er troende kan gjerne bli politikere altså men ikke profilere seg som "talerør" fra Gud, det er direkte farlig!Uansett hvilken religion det er snakk om.

Så over til ditt angrep på Jesus.

Du har opgitt en mengde bibelsvers som snakker om Guds godhet og Guds strenghet.

Du har plukket bibelvers i fra hverandre og fremstiller det som om Jesus bare vil kaste oss i helvete.Et skriftsted er derimot kjernen i hele testamentet om Jesus og det har du tatt med, hurra! Det står i "den lille bibel" i Joh 3.16-18:

"For så høyt har Gud elsket verden at Han gav sin sønn Den Enbårne, for at hver den som TROR på Ham IKKE skal gå fortapt , men ha evig liv....."

Jesus kom faktisk på grunn av Guds store kjærlighet til alle mnsk og tenk Han ble korsfestet for oss alle sammen.Han bar straffen for deg og meg opp på korset slik at vi slipper å bli straffet,Jesus kjøpte oss fri fra syndens forbannelse.Dette på grunn av Guds store KJÆRLIGHET til oss alle.

Det du ikke liker er at det snakkes om et helvete, det snakkes om en dom og det snakkes om synd.....

Vel , min venn sånn er det .......helvete finnes og alle mnsk har syndet desverre.Du kan bare ta en titt rundt deg for å se at hele verden ligger i det onde, dette er sannheten og det er bare sannheten Jesus sier når Han advarer mot syndens konsekvens som er døden.....Men så sier Han at Troen er for ALLE mnsk. og Gud har ELSKET oss alle så høyt, og derfor kom Jesus hit til oss med evangeliet.Jesus døde på korset for deg!!! Det finnes tilgivelse og nåde for alle mnsk i gjennom Jesus.

Det finnes ikke tilgivelse i noe annet navn som er gitt i denne verden.Du kan bare granske alle religioner i hele verden....ingen snakker om en vei til Gud igjennom TILLGIVELSE.Uten tillgivelse så er det ikke noe håp for NOE mnsk å komme til noen Gud fordi vi kan ikke rense oss sjøl uansett hvor from vi er, tenk selv en ond tanke er synd....og dem har vi sannelig nok av..........he,he

Et annet bibelvers du fremstiller som at det er noe ondt i det er det som står i Matt.25

Det er jo egentlig et fantastisk bibelvers som jeg er veldig glad i .Det vitner om at Jesus ønsker at vi skal elske hverandre.Men du har kutta ut den delen, derfor tar jeg den med her nå:

Matt.25 vers 34

"Så sa Han til dem på sin høyre side:"Kom dere som er velsignet av min Far!Arv det riket som er gjort ferdig for dere fra verdens grunnvoll ble lagt.For JEG var sulten og dere gav MEG mat.Jeg var tørst og dere gav Meg drikke.Jeg var fremmed og dere tok i mot Meg.Jeg var naken og dere kledde Meg.Jeg var syk og dere besøkte Meg.Jeg var i fengsel og dere kom til Meg."

Da skal de RETTFERDIGE svare Ham og si:" Herre når så vi DEG sulten og mettet DEG , eller tørst og gav Deg drikke?Når så vi deg som en fremmed og tok i mot DEG , eller naken og kledde Deg?Eller når så vi deg syk eller i fengsel og kom til Deg ?"

Og Kongen skal svare og si til dem:

"Sannelig jeg sier dere" ALT DERE GJORDE MOT EN AV DE MINSTE AV MINE BRØDRE , DET GJORDE DERE MOT MEG"

Jesus belønner her KJÆRLIGHETEN.

Han vil at vi skal elske hverandre og ta oss av hverandre.Han bar syndene for hver enkelt av oss opp på korset og identifiserer seg helt med oss.Det eneste han ønsker tilbake er at vi tror på Ham og elsker hverandre.

Skrevet

Som du ser så er bibelen full av selvmotsigelse og dobbeltmoral....

Ingen er så flink til å dømme andre som de kristene OG bibelen inklusiv Jesus- en smart mann som greide å hjernevaske mange!

Skrevet

Gud var blitt så sinna på menneskene at det eneste som kunne frelse oss fra hans vrede, var at vi tok livet av et helt uskyldig menneske - hans egen sønn! Dermed er han ikke sint lenger, unntatt på oss som ikke klarer å tro på dette. Som straff for at vi ikke kan tro på dette utrolige sludderet, skal vi pines i all evighet, mens de troende fryder seg. Fryden blir ikke mindre selv om deres egne barn skulle være blant de ikketroende i Helvete.

Hvis Gud er allmektig, kunne han vel klart å frelse menneskene uten først å få noen av oss til å torturere sin egen sønn til døde?

Hvis Gud er god, kunne han vel valgt en mer human straff enn evig pine?

Tenk deg at en du kjenner, drepte sin eneste sønn for din skyld. Synes du det ville vært snilt?

1 - Dette skal altså ikke oppfattes symbolsk, slik folk flest tror.

Les kirkens lovfestede bekjennelsesskrift "Den Augsburgske

konfesjon".

2 - Matteus 13 sier Jesus at på dommedag skal englene kaste oss i

en ildovn. "Da skal de rettferdige skinne som solen i sin fars

rike". Dette er ingen lignelse, men hans egen tolkning av

lignelsen om ugraset blant hveten.

Skrevet

eg vill bare si : Jesus elsker deg, og Gud er rettferdig, hans veier er noen ganger uforstålige, men uransaklige.

bibelen er sannhet, det er mye vi ikke forstår i den, men vi kan be Gud om å vise hva han mener.

eg ill gjerne be for deg og ønsker deg lykke til videre i livet

Gud velsigne deg

Skrevet

Nei takk, en sånn "fyr" vil jeg helst slippe å ha noe med å gjøre....

Skrevet

vet du hva, eg trur han elsker deg for det eg, eg trur han gråter over at du ikke vill se han, eg trur han har nåde for deg, og eg trur han ofra det kjæreste han hadde for deg.

Gud lengter etter kjærlighet fra sine barn, men det er ingen tvang, men han har bare mulighet til å hjelpe di som vill ha hjelp

Skrevet

og eg trur han har skapt deg, designa deg akkurat sånn som du er

Skrevet

eh... skapt meg??

Du henger jo her på DIB og da sikkert har barn selv.... Da vet du vel hvordan dem ble til?!

Sex er ikke bare for kosen og syndens skyld- av og til blir det barn av det også

Skrevet

Enig med deg der Anonym! Så vidt jeg vet så er det min mor og far som lagde meg.

Blomsten og bien vettu

Skrevet

gurimalla, er så lei av sånne debatter som det her..

som å snakke med en murvegg i begge retninger..

Dersom en skal kunne ha en konstruktiv debatt eller morsom diskusjon rundt ting, så må en kunne vise hverandre respekt og gjensidig forståelse..

men her er det jo bare om å gjøre å slå hverandre i hodet med argumenter eller påstander, og så erklære at den andre tar feil.

Det kommer det ingenting godt ut av. hverken for kristne eller andre. hvorfor innser ikke folk det?!

Skrevet

Det vil vel aldri bli den helt store debatten med gjensidig respekt når man diskuterer så lenge folk kan være anonym og bare slenge ut ting .

Lett å bare slenge med leppa når man er anonym.

Ellers så syns jeg at folk skal få lov til å diskutere alt de vil innenfor emnet livssyn/religion og da blir det gjerne å gå i dybden av forskjellige tros og læresetninger,kansje man kan gi hverandre en større innsikt og forståelse også på den måten?

Jeg har selv vært i India og andre land og skjønner hva du mener på den andre tråden om respekt for religion.I India var folk VELDIG troende, ja nordmenn hadde hatt godt av å komme seg en tur til India for å få bort forakten for folk som tror på Gud.Der var det selvfølgelig å tro , de fleste er Hinduer der .

Skrevet

jeg blir så skuffet jeg, hver gang folk bare slenger dritt til hverandre..

er så enig med deg, religion handler om så mye mer enn det man normalt kommer over i slike diskusjoner som den her..

det handler om identitet, tilhørighet, overbevisning..

ting som MÅ respekteres!

Hvis ikke er man like dum og uvitende som det man påstår "motparten" er (refererer til HIs og andres utsagn her)

Moro at det er flere som har vært rundt og sett hvordan man faktisk kan leve i et samfunn selvom man har forskjellig livssynsoverbevisning!

Problemet her er at normenn er så utrolig innbarka på janteloven...

jeg tror mange hadde fått seg en overraskelse om de visste hvor mange som faktisk er kristne her til lands, men som ikke tør si noe av frykt for å bli stigmatisert, feks. Eller hvor mye spennende folk faktisk har innabords!

Uff, blir faktisk litt trist av denne siden noen ganger, virker noen ganger som den blir mer regjert av folk som er interessert i å rakke ned på andre, heller enn å være oppriktig interessert..

ønsker ikke at jenta mi skal vokse opp i et samfunn der vi lager fordummende stereotyper av hverandre!

Skrevet

Hvis man skal respektere hverandres tro og livssyn så er det vel bare riktig å avskaffe statskirka og de kristene formålsparagrafene også???

For det er jo rimelig respektløst at staten skal favorisere en spesiell religion/tro!

Skrevet

Heisann anonym

Jeg syns ikke det.Man kan respektere hverandre selv om Norge beholder statskirka, som jeg før har sagt så er den med på å bevare den norske kristne kulturarven, kongehuset representerer jo Norge og de fremstår som kristne.JEG mener at dette er en del av den Norske identitet.Tenk på gode gamle kong Olav f.eks og ensetting av konger i Norge det skjer jo gjennom å bl.a be om Guds velsignelse over tjenesten og land og folk.Jeg syns det er en god skikk og en god verdi som vi bør ta vare på for vår egen del og våre etterkommere.

JEG mener at de kristne formålsparagrafene bare er gode verdier og Norge er også et land som har rykte på seg for å hjelpe andre nasjoner i nød med bistand.Dette hadde nok ikke skjedd dersom vi ikke hadde hatt forankring i den kristne kulturarven.Det med nestekjærlighet er noe alle nordmenn har lært om på skolen og fortell meg........hva er galt med det????????

Skrevet

Nestekjærlighet er jo ikke et religiøst begrep!! Les innlegget til HI og svar på det du!

Skrevet

Hvor er det innlegget, hvilken tråd?

Jovisst den kristne kultur er basert på det Jesus sa om nestekjærlighet.

Skrevet

Ja du mener HI er hovedinnlegger, selvfølgelig beklager....

Ja har jo svart litt her på siden , f.eks under anonym nr 2 sitt innlegg.

Mine tanker angående dette emnet står også under tråden Statskirka(den ene av de to altså)

For meg handler dette altså om å bevare den norske kultur OG identitet.Jeg syns ikke den kristne kultur vi har i dag er dårlig.Jeg syns vi skal bevare den og de verdier som vi har arvet fra våre foreldre og besteforeldre, hvorfor ikke gi den kristne kultur arven videre til kommende generasjoner?HVA skal vi ellers gi videre, en kultur vi ikke har?En ny kultur fra østen?Skal vi plutselig koke i hop en ny kulturarv og nye verdier og gi dem videre?Skal vi ta kulturen fra en annen nasjon f.eks Afrika og gi den videre her i Norge?I så fall hvorfor det?Identitet er VIKTIG ,arv er viktig, tillhørighet er viktig, VERDIER er viktig, moral og karakter er viktig.Det blir et forvirret og splitta folk uten identitet og kultur og tillhørighet.De kristne grunnverdiene er gode og ikke så forferdelige som hovedinnlegger sier, frukten av dem ser vi i bl.a. bistandsarbeidet og velferdsordningene som er bygd opp i Norge.

Tenk etter , hva har f.eks frelses armeen utrettet p.gr av nestekjærlighet?Hva var det Hans Nilsen Hauge bygde opp i Norge p.gr av nestekjærlighet?

Hvor mange barnehjem har ikke blitt starta p.gr av nestekjærlighet?Det er mye godt som har blitt gjort i Norge på grunn av Kristendommen og de kristne grunnverdiene.Hvorfor rive ned det gode som er bygd opp.Norge har også vært et fattig land en gang.Etterkrigstiden var ikke så lett , men mange ildsjeler har bygd opp dette landet og hva har ofte vært drivkraften?Jo de kristne grunnverdiene.........

Skrevet

syns det er viktig å understreke at også Islam, Buddhismen og andre religioner har grunnverdier som nestekjærlighet.

Og sånn som jeg har forstått det, så har ikke kristne forsøkt å ta "monopol" på dette begrepet. da tror jeg de har blitt feilsitert, -men det skjer ganske ofte, desverre. (og JA, det finnes alltid ytterpunkter, som George W Bush som mener amerkianerne er guds utvalgte folk, etc, men jeg tar ikke disse til inntekt for de store massene..)

Statskirkekonseptet, eller Den Norske Kirke, som det faktisk heter, er på vei ut. Dette er noe det er stort flertall for både innenfor og utenfor kristne rekker. Grunnen til at det drøyer, er fordi det er mange praktiske ting som må løses før en kan "slippe taket"

Den gamle statskirkeordningen har røtter tilbake i en annen tid, da skillet mellom stat/religion ikke var det samme som i dag. Og heldigvis går verden fremover!

Problemene en sikter på å løse nå, er hvordan man gjør det i forhold til gratistjenester som kirken har hatt mulighet til å tilby, som man da ikke kan tilby på samme måten lenger, når det blir et skille mellom stat og kirke. For det blir det. det er bare spørsmål om NÅR:

av ting som kirken har tilbudt, kan man nevne ting som;

-bryllup

-begravelse

-sjelesorg/parterapi/rådgivning (og ikke bare på religiøse områder)

-diakoni (eldrehjelp, kjøring av eldre, fotbehandling for eldre, hårpleie for eldre, tilrettelegging for vanskeligstilt ungdom, krisehjelp for folk i vanskelige livssituasjoner , kurs for nybakte foreldre, megling i mobbesaker, hjelp til folk i fengsel, særlig nordmenn som er fengslet i utlandet.....etc etc etc.. lista er laang,og omfatter mange)

-kulturbærer; konserter, kunst og teater.. bl.a

Dette er saker som har vært gunstig at kirken tar seg av, fordi det har vært en billig løsning for staten. (en blir ikke rik av å jobbe i kirken)

Nå må noen ta over disse viktige arbeidsgrenene, eller så må kirken finne en måte å finansiere dette på selv.

I et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn er det naturlig at flere aktører bidrar på slike områder, hvilket også er i gang, ved at moskeer og livssynssamfunn som HumanEtiskForbund også får pengestøtte for å "overta" flere og flere av disse ansvarsområdene.

Så en kan si at det drives en "nedtrapping" eller omorganiserting, som MÅ ta tid, for at ikke de menneskene som omfattes av systemet som kan oppfattes og være livsviktig for dem, ikke skal føle at de bare blir droppet ut av samfunnet.

Men KIRKEN setter seg ikke i mot at dette skal skje. Tvert i mot. Flere steder samarbeider feks kirken med moskeer om leksehjelp og arbeid for ungdom, og kirken har vel ærlig talt sett seg lei på at staten skal være "sjefen" der feks statsråder uten personlig tro skal bestemme hvem som skal være biskoper osv.

MEN det er viktig at denne løsrivelsen får lov å ta litt tid, hvis ikke kan det fort skje at en får vanskelige tilstander i landet her.. Det handler bl.a om maktstrukturer, og det at DNK er en veldig stor organisasjon som rommer alt fra en mørkeblå høyredel til en knallrød venstredel.

Skal man klare å ivareta alle disse menneskene og byggene og alt det som skjer der.. så må man finne gode løsninger før en bare "kutter navlestrengen"

et ledd i denne "frigjøringen" fra staten, begynte staten og kirken i 2004 prosjektet "størst av alt" eller trosopplæringsprosjektet, som de som er interessert kan lære mer om på www.stortstavalt.no

Vårt norske samfunn er i stor grad bygget på kristen tradisjon. En kan ikke komme unna det. Men så er vi også i en spennende ny tid, der ikke lenger folk bor i dei samme dalstroka innafor hele sitt liv, og aldri har sett et verdenskart..

det er viktig å ta i mot denne nye tiden, samtidig som en går dypt i seg selv for å finne ut hvilke ting en må "verne om" når det gjelder sin egen identitet.

Og norge er allerede et så flerfasettert samfunn, fordi øst-nord-sør-og-veslendinger feks, er så forskjellige!

Jeg som østlending og nå telemarking kan ikke si at "sånn er norge, og den norske kulturarven" og forvente at en nordlending er enig med meg...

skjønner? :)

Dette blei langt. beklager det.:)

Men jeg håper folk leser deg jeg har skrevet, før vi får enda en ny stat/kirketråd her også!

Skrevet

Hei

Videre vil jeg tilføye på denne tråden som en tankevekker at....................

Kong Harald er den øverste leder for :

Regjering/storting

Militæret

Statskirka

Derfor folkens, så er det ikke å si at vi bare skal skille stat og kirke sånn helt plutselig,Det er også et spørsmål om vi skal beholde kongehuset med de verdier som det står for

Det er ikke rart at så mange mennesker reagerer når det blir snakk om disse tingene

Tenk på den kjære og meget populære sjømannskirka, den var det visstnok kong Håkon som oppretta etter 2.verdenskrig fordi norske sjømenn skulle ha en tillhørighet når de var langt hjemmenfra.De skulle få en kulturell og åndelig tilhørighet og en norsk idenetitetsfølelse og omsorg, åndelig og sjelelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...