Gå til innhold

trenger råd om luft og raping (samme som januarklubben)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 5 uker sluker mye luft når han spiser. Han spiser mye, jeg ammer OFTE, men likevel er han så ivrig at han svelger en masse luft. Har prøvd forskjellige ammestillinger, men det er ingen forskjell. Underveis i spisingen går det ikke an å ta rapepauser, for han blir hysterisk hvis jeg tar han fra puppen før han er mett.

Problemet er at når han er ferdig, har han masse luft i magen, og det er så vanskelig å få han til å rape! Det tar opp til en time med gåing og klapping på bleien osv før han får ut alt. Det er spesielt irriterende på natta! Det som kunne vært en kjapp materunde på natta, blir et helt prosjekt for både meg og han når han ikke får opp lufta. Han får nemlig veldig vondt i magen når han legges flatt med luft i magen...

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min raper lettere hvis han ligger på magen (legger meg ned på ryggen med han oppå så våkner han ikke så mye heller:) )

Med tiden vil han nok gå lettere med på rapepauser (det gjorde min) Har desverre ingen forslag til hvordan du får ham til å svelge mindre luft..

Skrevet

håper min også godtar rapepauser etterhvert... Nå ligger han i senga si og grynter, og det har han gjort i sikkert en time. Vi har tatt han opp utallige ganger og prøvd å få opp luft, men det kommer ikke noe. Hverken i mageleie eller på noen annen måte. Ganske fortvilende, han sovner jo aldri! Det rare er at det går mye greiere på dagen! Er liksom på ettermiddag, kveld og natt at det er problem...

Skrevet

Har også hatt dette problemet med minsten min, trodde jeg hadde prøvd det meste av klapp på rygg, rumpe, på magen over knærne og slå på bleia osv. Så var det ei lur ei her inne som for noen dager siden skreiv at vi kunne stryke lett over ryggen oppover helt opp til og med hodet, det hjalp veldig på min gutt, nå kommer det så fort som bare det. Ville bare sende det videre, kan jo hende det hjelper minsten hos deg og..

Skrevet

Ettermiddag, kveld og natt er gjerne problemområdene med småttisene:)

Men her er mine råd;

-minifom, før hvert eneste måltid.

-bær i kolikkgrepet mange ganger i løpet av dagen eller legg ham over knærne dine på magen og stryk på ryggen, selv om han har rapet/prompet.

-snu ham opp ned to ganger om dagen! (tro det eller ei så er det hverken farlig eller usunt) Men ikke mer enn 20 sekunder og aldri rett etter mating. Opp ned kan gjøres best dersom du sitter i sofaen og har knærne bøyd og støtter babyen der, hold babyen og spre beina, snu rundt og vekk fra deg og så til mageleie på din mage (da vil han ende ansikt til ansikt) La ham så ligge litt der, med magen over dine pupper og dytt ham da litt opp og ned så han liksom vugger på puppene dine.

Disse tingene vil lette på trykket slik at det ikke er like mye av det når kveld og natt kommer.

For å få ham til å sluke mindre luft vil jeg anbefale følgende;

-sørg for at puppen er skikkelig langt inne i munnen slik at det ikke r noen glippe, tett gjerne også det ene neseboret (puster bare med ett av gangen og når de sluker luft så er det gjerne fordi de "peser"litt og det vil du unngå da, evt så vil han slippe og da kan du rape ham, selv om han vil bli sint.)

-la ham ligge i littegrann sideleie, legg feks et brettet teppe i halvparten av sengen slik at han ikke ligger helt rett, det letter noe av trykket.

-pass på at det er rolig når du mater og at barnet slapper av så mye som mulig, det vil hjelpe litt normalt sett, men ikke alltid det har noe å si.

Lykke til!

Skrevet

Hei! Det du beskriver er veldig typisk, og vil rpe seg ned etterhvert jo eldre han blir... Det er ikke mye til trøst akkurat nå, men plutselig blir det kjempe lett å legge han etter måltid om natten! Jeg har noen råd:

- Ligge på magen funker vel best her i hus. Det presser ut rap og gulp.

- Vibrerende vippestol! Dette fikk jeg selv i råd her inne å kjøpe, og i rundt samme alder som din er i nå var det helt uunværelig!!!! Ristet opp rap og var det eneste stedet jenta kunne sitte som ikke var i noens armer!

- Minifom - merket ikke noe forskjell selv, men det er jo ganske billig...

- Sukkervann til baby funker mot luft for noen... (kokt vann som er kalt med sukker i)

- Ammete - drikk det litt før kvelds og nattmåltid, hjalp på meg! (ikke gi til baby selv om noen anbefaler det - inneholder nesle)

- Unngå mat som gir deg luft, merker at jenta reagerer litt på egg f.eks. prøv deg frem ved å kutte ut en ting i noen dager og på an igjen!

- Bære baby på arm med ansiktet kikkende ned og gni på ryggen

- Babymassasje - har selv gått på kurs med det, og ei på kurset som har kolikkjente sa magemassasjen gjorde underverker for de! Stryk på magen fra over låret og opp over navla, over på andre siden og ned -ALLTID ned på venstre side.

- For å få ut fis kan du ta barnets bein og presse de opp mot magen, kne inntil mage, og rulle fra høyre til venstre.

Håper noe av dette hjelper deg :-)

Skrevet

Tusen takk for alle råd! Nå blir det trimme-Trym i dagene fremover, hehe. Det rare er at han ikke skriker så mye, ligger bare og grynter, sånn at man skjønner at han har noe ubehag. Men det skal jeg nok bare være lykkelig for! :)

Skrevet

Jeg la alltid mini helt ytterst på knærna mine på magen, kan gjerne vugge litt fram og tilbake eller klappe på rumpa eller stryke på megen, det funka ihvertfall veldig fint her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...