Gå til innhold

Da trenger jeg råd til matvalg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun begynner å gå skikkelig grøtlei - spytter bare ut igjen.

Spiser grøt to ganger for dagen + middag og et lite youghurt/frukt måltid.

Brød har hun i munnen, tygger, spytter ut. Spiser litt en sjelden gang.

Hva gir jeg da?

Er det helt fy og prøve å gi loff i stedet for?

Har forsøkt med kneip, havrebrød, fullkornsbrød, pandabrød og masse annet. Tenker at det kan være en bedre starthjelp til tygging enn grovere brød....

Så langt har jeg bare gitt henne denne Pære/banan m/youghurt fra Nestle. Blir helt forvirret av dette med sukker/søtningstilsetning/fett - skal/skal ikke ha.

Hva slags youghurt gir du?

Sukker er bedre enn søtningsstoff?

Biola, tine, yoplait, litago??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Tulla mi er heller ikke noen stor fan av hverken brød eller grøt... Så her gir vi middag to ganger for dagen. Hun får vel ca 1/2 glass til lunch, og frukt eller yoghurt (bruker alle de du har nevnt..) etterpå. Når det er middagstid får hun samme maten som oss, eller glass da og om hun ikke kan spise det...

Også gir vi brød til frokost og grøt til kvelds, slik at det ikke blir så mye av det.... De gangene hun spiser mest brød er når pappan gir henne skive med crabsticks.... Vet ikke helt hvor bra det er men...:)

Tror bare du får prøve deg litt frem, de små får jo som regel i seg det de trenger...

Og ang sukker/søtningsstoff... så tror(!!) tror jeg det er bedre med sukker. Det er jo naturlig... Men det er visst mindre sukker i både litago og youplait youghurten nå enn tidligere...

Skrevet

Kan jo bare lage opp litt grønnsaker f.eks, og skjære opp noe kokt skinke og ost eller slikt? Istedenfor et brødmåltid mener jeg :)

Ang. yoghurt så bruker vi yoghurt naturell, som vi tar en teskje eller så med syltetøy oppi, eller biter av frisk frukt. Mye minder sukker enn :)

Skrevet

Takk. :)

Joda, jeg bruker om morgenen og skjære opp kokt skinke, hvit ost, agurk, tomat, brød, brød m/leverpostei, eple og appelsin som jeg legger framfor henne som hun plukker og spiser av.

Dessverre går 99% på gulvet, noe tygges og spyttes ut. Derfor fyller jeg på med litt youghurt (altså et youghurt måltid i mine øyne)

Er greit med et sånt måltid, men ikke mange om dagen... enda :)

Får heller da gi litt halvt med grøt og halvt med noe annet. Hun er heller ikke overbegeistret for middag.... Sliter i det hele tatt med biter og klumper.

Skrevet

Har du prøvd å gi henne en halv skive som hun kan ta biter av selv? Det funker for noen. Noen barn bruker lang tid på å venne seg til biter i maten desverre, men det er bare å prøve og prøve. Du får tenke som så at litt mat er bedre enn ingen mat. Så lenge hun legger på seg og vokser normalt, så er det ingenting å bekymre seg over.

Skrevet

Hun spiser selv ja. Jeg får ikke lov til å gi henne...

Legger noe i spiseklare biter, noe i større biter hun må selv bite av (f.eks appelsinbåt).

Hvordan hun har vokst nå vet jeg ikke. Lenge siden vi har veid. Men ligger rett under dette percentilskjemaet (heter det det??), har likevel vokst i rykk og napp på sin måte. Derfor jeg ikke slipper matbordet så lett.

Ellers takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...