Loglady Skrevet 28. februar 2007 #1 Skrevet 28. februar 2007 Erd et ingen som kunne tenke seg å jobbe 100 prosent og la pappaen være hjemme med barnet? Jeg begynner å tvile på den såkalte likestillingen her i landet.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #2 Skrevet 28. februar 2007 Fordi vi er overbevist om at kun mamma kan ta seg av barnet :-p Derfor jeg skrev: en dag hjemme hver (likestilling det), og resten i barnehage. Når det er sagt - han kunne faktisk tenkt seg å vært hjemme mer, men pga at han tjener ganske mye mer enn meg, så er det økonomisk umulig.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #3 Skrevet 28. februar 2007 Vi har det også sånn. Men dessverre vil vi kvinner aldri komme til å tjene like mye hvis vi ikke krever at mennene tar like mye ansvar hjemme. Først da vil arbeidsgiverne ikke ha en oppfatning av at det er dumt å ansette en ung kvinne.
Crazy mama Skrevet 28. februar 2007 #4 Skrevet 28. februar 2007 Jo, selvfølgelig. Vi kunne feks ha delt hjemmetilværelsen begge to, jeg kunne godt ha tenkt meg å jobbet 80%, og hadde han gjort det samme ville det være perfekt syns jeg. Men her er det slik at min kjære foretrekker å jobbe pga inntekt.
Beama Skrevet 28. februar 2007 #5 Skrevet 28. februar 2007 Kunne gjerne latt pappaen være hjemme med snuppa jeg.. men her er det ingen løsning.. fordi at pappaen tjener myyye mer enn meg.... og fordi han ikke har lyst til å gå hjemme...
Loglady Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 28. februar 2007 Kanskje vi bare kan skrinlegge hele likestilligsvisjonen?
Crazy mama Skrevet 28. februar 2007 #7 Skrevet 28. februar 2007 På enkelte områder - JA! En må jo se denne likestillingsgreia sine begrensninger, vi er jo tross alt bare kvinner og menn. Jeg syns det er kjedelig hvis alt skal bli likt, det er jo heller ikke biologisk mulig...
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #8 Skrevet 28. februar 2007 Jeg syns det blir litt feil det med likestillingen når det blir slik at alle andre skal bry seg med hva andre velger å gjøre. Hva med valgfrihet til å velge det hvert enkelt par syns er det beste for de? Vi har valgt at jeg skullevære hjemme det meste denne gangen siden han fikk gjøre noe annet han hadde lyst til.
Mø schæl! Skrevet 28. februar 2007 #9 Skrevet 28. februar 2007 Likestillingen her i landet har jeg tvilt på lenge! Bare se på hva de fleste svarer her (og meg inkludert): det går rett og slett ikke at pappaen er hjemme, fordi han tjener betydelig mer enn meg. Og han har kun ett år mer utdannelse enn meg. Så der har du likestillingen i praksis!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #10 Skrevet 28. februar 2007 For at det skal være aktuelt for flere familier å la far være hjemme men kvinnen jobber 100% må det være mer økonomisk balanse mellom kjønnene i arbeidslivet og det er det jo ikke. Så for å la mannen få sjanse til å være hjemme så må det jobbes med å * gi lik lønn for likt arbeid * oppjustere lønna til typiske kvinneyrker For når mannen tjener 400-500.000 og dama tjener rundt 300.000 så er det jo ikke så vanskelig å tenke seg hvem som blir hjemmeværende. Dessuten må det jobbes mer med arbeidslivets syn på mannfolk som tar omsorg hjemme. Tror mange menn vil kvie seg for å ta permisjon fordi de ikke vet hvilke følger det får for videre karriere, lønnsopprykk etc. Vi kvinner er vant til at det å være hjemme med barn ikke akkurat er et pluss for videre karriere. Jeg mister f.eks dette årets lønnsopprykk fordi jeg tilfeldigvis har permisjon den måneden det er lønnsforhandlinger på jobben... -that life
Loglady Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 28. februar 2007 Så enig så enig. Vi må fortsette å jobbe med saken. Når det gjelder argumenter som "menn og kvinner er forskjellige, og det hadde vært kjedelig om vi var like": Selvfølgelig! Men det betyr vel ikke at vi ikke skal ha like muligheter når det f.eks gjelder lønn? Fordi vi er ulike skal vi godta ulik lønn for likt arbeid? Eller - fordi vi er ulike, skal den ene jobbe mer enn den andre? Og så var det argumenter som "så lenge ingen bryr seg med hva andre gjør, g man kan velge som man vil". Selvfølgelig! Men de fleste har jo ikke et reelt valg. De må gå etter lommeboka. Blir noe oppgitt, ja. Og jeg vil ikke engang kalle meg feminist i ordets gamle eller misforståtte forstand.
*enfalmawen* Skrevet 28. februar 2007 #12 Skrevet 28. februar 2007 Det gjorde vi i 6 mnd, jeg jobbet 100 % og han var hjemme. Helt til jeg ble sykemeldt pga bekkenløsning. Nå er det han som jobber og jeg som er hjemme i permisjon, men hvis vi har muligheten til det senere, gjør vi det nok igjen. Loke og pappan har fått veldig mye ut av det, og har et godt forhold. Har fått mange spørsmål om hvorfor, og om jeg virkelig turte å la han være aleine med han. Det er det mest idiotiske jeg har hørt, selvfølgelig kan de være aleine. Det er jo ikke bare min sønn!
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 1. mars 2007 #13 Skrevet 1. mars 2007 vi gjør faktisk det nå, men det er fordi han er midlertidig arbeidsledig, og jeg har midlertidig 120% jobb. Snuppa har også 1/2 barnehageplass.
Loglady Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 1. mars 2007 Nettopp. Jeg ble mildt sagt rystet over et innlegg på skravle i går, der mor fikk dårlig samvittighet når hun "lot" pappaen gå tur med barnet alene. River meg i håret.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2007 #15 Skrevet 1. mars 2007 Likestilling eller ikke, det har ikke med det å gjøre for meg. JEG vil være i lamme og oppleve min sønn!!!!!! Hvis jeg får valget gjør jeg selvsagt det!!!! Er for likestilling, men ikke for enhver pris
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2007 #16 Skrevet 1. mars 2007 Hva hadde dere gjort hvis pappaen ville det samme?
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2007 #17 Skrevet 1. mars 2007 Her i huset er det iallefall likestilling, og jeg tjener mer enn min kjære (selv om det ikke er mye forskjell da).... Hadde han villet hadde han gjerne skulle fått vært hjemme med vesla. Men nå er jeg heller ikke av de som helst vil være hjemme.... Vi snakker om en løsning hvor begge jobber 80%, men vi får se. Har over et år å bestemme oss på siden vi får nr 2 i mai. Sambo var forresten hjemme med Vesla i 4 uker da hun var 4 måneder og jeg faktisk fullammet ennå.....
Loglady Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #18 Skrevet 1. mars 2007 Poenget er jo at pappaen skal kunne ha det samme valget. Han skal kunne si "JEG vil være sammen med og oppleve min sønn!", akkurat som deg. Og han burde ha muligheten til det også, uten at det går merutover økonomien i huset enn om du er hjemme. Det er valg. Det er likestilling.
mumsima Skrevet 1. mars 2007 #19 Skrevet 1. mars 2007 Mannen min og jeg er hjemme 1 dag hver i uka med barnet vårt. 3 dager i barnehage. Vi jobber 80% hver, og det er jeg som tjener mest...
Mammahjertet Skrevet 1. mars 2007 #20 Skrevet 1. mars 2007 Hvis jeg vil være hjemme med mitt barn og pappaen enten ikke vil, ikke har råd, ikke kan pga av arbeidsgiver eller noe annet, så er jeg hjemme med mitt barn og gir fullstendig f''' i hva slags signaler dette eventuelt sender ang likestilling. Hva mener du da? At jeg heller skulle sendt poden i barnehagen for bevise noe??? Nei, ærlig talt. Er for valgfrihet jeg. Vet ikke hvordan du definerer likestilling, men for meg er det hvertfall at mann og kvinne i samme situasjon har like valgmuligheter med tilhørende plikter. Dessuten må jeg tilføye at jeg synes hvert enkelt barns behov skal komme milevis foran kjønnskampen, og det håper jeg da virkelig at du er enig!!! Er det sånn at pappaen har mulighet og vilje til å være hjemme, og det er slik at mammaen vil det samme, så får da det virkelig være en sak mellom de enkelte individene akkurat som enhver annen konflikt mellom to foreldre er. Du må jo skille tydelig mellom hva som er for samfunnet som helhet, og hva som er ønskelig for den enkelte familie!!!
Mammahjertet Skrevet 1. mars 2007 #21 Skrevet 1. mars 2007 ønskelig for samfunnet skal det stå....ble litt ivrig her gitt ;-)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2007 #22 Skrevet 1. mars 2007 ...nå er det nå tilfeldigvis sånn at selv om vi begge hadde villet det så kan ingen av oss velge det!!! dere skal vel ha så mye likestilling at pappan også skal kunne gå gravid og alt det der........ Man må jo ikke ta av selv om jeg såklart er for likestilling!
Sjokoholikern Skrevet 1. mars 2007 #23 Skrevet 1. mars 2007 Nei, jeg trives som husmor mens sambo er en arbeidsnarkoman og vil myyyye heller dra på jobb og jobbe hardt for gode penger, enn å småjobbe hele dagen hjemme. Er ikke ofte han gjør noe hjemme, men om jeg ber han om å gjøre noe så gjør han det. Stort sett er det meste gjort før han kommer hjem, så kan vi begge legge oss i sofaen og kose oss på kvelden! Så ut ifra våre personligheter har vi det som plommen i egget med meg hjemme og han ute i jobb =)
Loglady Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #24 Skrevet 1. mars 2007 Og det ser jeg overhodet ingenting galt i, jenta med to gode gutter. For det er et reelt valg, ikke et valg som er tvunget fram av at du tjener mindre enn ham.
Blomman Skrevet 1. mars 2007 #25 Skrevet 1. mars 2007 nei, det hadde ikke godt rundt økonomisk - og det er mest naturlig i vår familie at jeg tar meg av hus og barn (og mann) og mannen jobber ute å tjener pengene ( i tillegg har han ansvar for ting ute på gården.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå