maiprins Skrevet 28. februar 2007 #1 Skrevet 28. februar 2007 Hei de på sykehuset sa at jeg skulle regne hver torsdag som en ny uke men jeg har jo termin en lørdag, altså 2. juni. Hva mener dere? Jeg blir litt forvirret jeg.............
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #3 Skrevet 28. februar 2007 sånn som jeg så d på min kalender nå så er du fullgåtte 27 uker i morra. (27+0) fredag er du 27+1 hvis du har termin 2 juni. et sv.skap har 40 uker og 2 dager =)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2007 #4 Skrevet 1. mars 2007 Ja jeg også synes det var litt forvirrende. Har termin 25 mars som er en søndag men når jeg er hos jordmor så skriver hun alltid to dager før dette (ny uke er fredagen i hennes hode) -men hun bruker et sånt hjul og skriver opp dette i journalen. Så det virker som om de hjulene er to dager på "forskudd" enn reine uker sånn som jeg og du bruker.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2007 #5 Skrevet 1. mars 2007 Det er fordi ukene beregnes fra når du ble gravid, og ikke fra når du skal føde... Først regner man jo uker fra første dag i siste mens, det er da man antar at svangerskapet begynte, altså to uker før EL. Etter UL blir man gjerne flyttet noen dager. For eksempel hvis jeg hadde mens tirsdag 1.8.06 så vil jeg få termin på en torsdag. Men bytter uke på tirsdager. Etter UL får jeg termin en søndag, og det regnes da som at jeg "ble gravid" tre dager senere enn antatt. Første dag i siste mens regnes ikke lenger som den dagen jeg ble gravid, men derimot tre dager senere, altså 4.8.06. Som er en fredag. Da skal jeg altså bytte uke på fredager. Var vanskelig å forklare, men kanskje dere skjønner poenget?
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2007 #6 Skrevet 1. mars 2007 Ja jeg forsto det, men i mitt tilfelle ble terminen forskjøvet bakover på UL, fra 30 til 25. Men ser man ikke vekk fra siste mens osv når UL-terminen er fastsatt da? Eller kanskje du mener det hjulet tar hensyn til siste dagen i siste mens ja, jeg vet ikke hva hun går etter når hun ser på det. Men det står jo ikke på kortet? Hm...Men jeg ser at BIM-kalkulatoren også regner som JM når jeg logger meg på, altså skifter uke fredagen, men jeg husker ikke hvordan vi registrerte oss, om vi brukte siste mens da (hadde vel ikke gått til UL da jeg registrerte med på BIM så vidt jeg vet..Så jeg tror jeg forstår hva du mener!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå