julaugmamma Skrevet 28. februar 2007 #1 Skrevet 28. februar 2007 Var hos legen, fikk resept på "Abboticin", 500mg (tror det skrives sånn) De var tomme for det på apoteket, og fikk istedenfor "Ery-Max", 250mg. Fikk beskjed om at det var de samme stoffene, samme virkning som den andre, men at "Ery-Max" var enteroform, og den andre i baseform, derfor forskjell på styrken. I pakningsvedlegget står det: "Det er sannsynlig at fosteret kan påvirkes. Rådfør deg derfor med lege før bruk av "Ery-Max" dersom du er gravid. Dette gjorde meg litt bekymra, for det var jo ikke det samme navnet som legen foreskrev.Planlegger uansett å ringe legen å spørre, for sikkerhetsskyld, samtidig vet jo farmasøytene mye også... Noen som vet om jeg kan ta de likevel med god samvittighet?
Solskinnsjenta Skrevet 28. februar 2007 #2 Skrevet 28. februar 2007 Jeg tror jeg ville hørt med legen før jeg tok det andre middelet. Visste farmasøyten/apotekeren at du var gravid da de tilbød deg det andre legemiddelet? Personlig er jeg noe skeptisk til medisiner i graviditeten (men er ikke hysterisk på det, altså), så jeg ville sjekket det opp.
julaugmamma Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. februar 2007 Jeg poengterte det nokså TYDELIG, kan man si, at jeg er gravid. Er ikke mer en 13+6, og med mye klær synes det jo ikke...
*panama* med to søte små Skrevet 28. februar 2007 #4 Skrevet 28. februar 2007 Er det noe du MÅ ta? Ery-max var lenge anbefalt til gravide,men ikke nå lenger i følge en ny svensk studie.(værtfall tidlig i svangerskapet) Står litt om det på lommelegen.no. Ta og sjekk felleskatalogen også. Men legen vet nok hva han driver med...
*panama* med to søte små Skrevet 28. februar 2007 #5 Skrevet 28. februar 2007 ..Og de på apoteket også... De hadde nok ikke gitt deg dette hadde det ikke vært trygt..Siden du presiserte at du var gravid også-
Phiphi Skrevet 28. februar 2007 #6 Skrevet 28. februar 2007 Husk at når det kommer til farmasi vet alltid farmasøyter best, og legene for det meste bare akkurat det som rommer deres fagfelt. Visst du ringer et apotek og ber om å få snakke med en farmasøyt, ikke apoteker eller reseptar. Så kan du spørre om alt du orker og fortelle at du er gravid og bekymret osv. Vil du være ekstra sikker så ring til to-tre forskjellige apotek og se om farmasøytene svarer det samme! Jeg måtte ta antibiotika i starten av svangerskapet (pondocillin) og det er også et farmasøytisk middel hvor det står at medisinen kan gå over til fosteret i pakningsvedlegget, men etter å ha snakket med kyndige fagfolk fant jeg ut at det ikke var farlig.
julaugmamma Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 28. februar 2007 Har ringt et apotek nå, og til legevakta... Venter svar fra legevakta, men de på apoteket ble mildt sagt overraska at jeg hadde fått resept på abboticin i det hele tatt. De bekreftet at det var samme virkestoffet som i Ery-max, men det hadde i alle år (Hun innrømmet at det var en del år siden hun hadde gått på skolen) vært "forbudt" for gravide å ta.. Hun spurte en annen person og den var like overraska, så de ville uansett prøve å finne ut om det i morgen, så om jeg ønsket kunne jeg prøve å ringe tilbake. De var nemlig også overrasket fordi abboticinen stod som "trygg" i den nyeste felleskatalogen, men det gjorde ikke Ery-Max, og det var de samme stoffene, men forskjellig leverandør.(Det er leverandørene som skriver i feleskatalogen) Nå ringte legevakta tilbake. Ikke ta noe mer, ring fastlege i morgen, for legevakta kunne ikke hjelpe ikveld med medisin som jeg kan ha..Får ringe legen i morgen... Takk for svar og innspill!
*panama* med to søte små Skrevet 28. februar 2007 #8 Skrevet 28. februar 2007 Forskjell fra lege til lege og apotek til apotek dette.. Men det har vært brukt av gravide i over 50 år(ery-max) uten at det er registrert noen form for missdannelser pga av dette. Men snakk med legen din igjen du. Lykke til!
maiprins Skrevet 28. februar 2007 #9 Skrevet 28. februar 2007 hei julaugmamma! Ring et apotek som har døgnåpent å spør dem - eller bedre, ring legevakt så du kan få sikrere svar. Lykke til
maiprins Skrevet 28. februar 2007 #10 Skrevet 28. februar 2007 æææh leste ikke alle svarene først jeg.......... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #11 Skrevet 28. februar 2007 ery- max er et synonym preparat av det som sto på respten din. De er helt like, bare med forskjellige produsenter. Det blir som p kjøpe First Price spageitti i stedet for sopps.. og i og med at legen har skrevet du tesept til deg så er det trygt... du har jo på en måte rådført deg med legen da...
beatek-t Skrevet 28. februar 2007 #12 Skrevet 28. februar 2007 Jeg har bronkitt nå, og har fått utskrevet Ery-Max 250mg i 2 tabl morgen og 2 tabl kveld i 10 dager. Hadde a-typisk lungebetennelse da jeg gikk med lilleprinsessa mi også, og da fikk jeg samme medisin, og hun har ingen som helst skader hun altså Så jeg stoler på legene jeg, og håper jeg snart blir frisk:) God bedring til deg også Klæm:)
beatek-t Skrevet 28. februar 2007 #13 Skrevet 28. februar 2007 men, min lege sa også at hvis jeg hadde vært i uke 8 eller rundt der så hadde jeg ikke fått det. Men nå er jo alle organer dannet, og da er det ikke farlig, sa hun. Er i uke 15 jeg nå.
julaugmamma Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 1. mars 2007 Ringte til legen i dag (fikk ikke fastlege, men en annen gammel traver på legesenteret) Forklarte at jeg ble litt usikker siden Abbocinen var "trygg", men ikke den andre, og det var de samme stoffene i de. Sa jeg hadde snakket med legevakt, å fått beskjed om å avvente til dag og ringe legen. Han lurte på om jeg var allergisk mot pencilin. Sa at det var jeg ikke, så vidt jeg visste (han virket da overrasket over de medisinene jeg hadde fått) Så sa han, da skal jeg skrive en ny resept med en medisin som er helt sikker og trygg for gravid, med mange års erfaring (stod også i pakningsvedlegget :-) ) Så nå har jeg fått medisin, som jeg skal kunne ta med litt bedre samvittighet, og godt er det, for jeg bekymrer meg visst nok alikevel... Takk for svar! Godt å kunne lufte bekymringer her først. Men nå går øyner og fingrer i kryss, så dere får ha en riktig godt natt alle sammen!
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2007 #15 Skrevet 1. mars 2007 Leger vet som regel hva de gjør, men sykepleiere og spes farmasøyter har mer med medisiner å gjøre enn leger. En lege kan skrive ut en resept på et legemiddel med en spes styrke, uten at den styrken kan eksistere en gang fordi han rett og slett ikke vet. En gyn/jordmor vet også som regel hva en gravid kan bruke av medisiner og ikke under de ulike trimestre av svangerskapet, så du kan jo også forhøre deg med en gyn. Lykke til uansett
Candi Skrevet 2. mars 2007 #16 Skrevet 2. mars 2007 Samme stoff i begge to. Men det som er viktig er hvor langt du er på veg. Etter første tri-semester er det ikke farlig for da er fostrets organer ferdig dannet. Disse medikamentene skal ikke tas i de første ukene..
julaugmamma Skrevet 2. mars 2007 Forfatter #17 Skrevet 2. mars 2007 fikk abboticin første gang når jeg var ca 8-9uker på vei. Den står i felleskatalogen som trygg...
*panama* med to søte små Skrevet 2. mars 2007 #18 Skrevet 2. mars 2007 http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____18270.aspx Her står det litt.. Prosenten var vist på 0,8% så den er ikke stor,men likevel for stor til at legen skal anbefale denne. Men jeg vet mange som har tatt denne i løpet av første trimester som har fått friske sunne unger altså;o)
julaugmamma Skrevet 2. mars 2007 Forfatter #19 Skrevet 2. mars 2007 Takk panama. Det var beroligende å høre.. Har klart å stresse meg selv litt opp, men nå falt skuldrene på plass igjen...
Candi Skrevet 2. mars 2007 #20 Skrevet 2. mars 2007 Ja det står i felleskatalogen for 2006 at det ikke er noe farlig, men den oppdaterte katalogen sier at det ikke skal taes i første tri-semester. Men vet flere som har tatt dette før uten problemer. Det er ny svensk forskning som har kommet frem til bivirkningene/komplikasjonene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå