Gå til innhold

Er det normalt å ikke kjenne liv ennå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei gravide snupper!

Jeg er 17,5 uker på vei og jeg kjenner fortsatt ingen spark eller fiskehale e.l. Dette er mitt første svangerskap så har jo egentlig ikke peiling på hva jeg skal kjenne etter, men det er vel normalt å ikke kjenne noe ennå??

Føler at alle andre kjenner liv fra uke 13 eller der omkring.. Jeg skjønner ikke det, den er jo fremdeles liten og svak.

Noen som kan berolige meg? Når kjenner man vanligvis liv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror ikke du skal egste deg...det har nok noe med hvordan babyen ligger, kan jo være den sparker mot ryggen, da kjenner du ikke det....

men jeg tror ikke det er lenge til du kjenner liv:)

Skrevet

slapp helt av, det er absolutt normalt!

Noen kjenner ikke liv før uke 21-22!

Selv kjente jeg liv første gang i uke 20. (19+5 eller noe)

Skrevet

Jeg kjente ikke liv før datteren min var 20 uker fordi hun lå og sparket inn mot ryggen min, så du kan ta det med ro. Barnet snur seg og lar deg merke at det er der når det er klar for det. Lykke til. mhvt

Skrevet

du ska trøste deg me at det e ingen som kjenne liv i uke 13! det e berre luft! men det e deilig å tenke på at det e ungen som gir beskjed at den e der! kjente ikkje liv før i uke 18 eg e og førstegangs! det kommer vel snart! det e så kult me de første sparkan! det e akkurat som nån dytte litt me en finger inni magen! berre sånn heilt forsiktig!

kos

Skrevet

Ok, nå ble jeg glad :)

Blir så spennende når jeg først merker det, gleder meg masse! Og om 6 dager skal jeg til første ultralyd! Gledegruer meg skikkelig! Måtte bare nevne det, hehe..

Skrevet

Jeg er også 17 uker + noen dager, førstegangsfødende, og har heller ikke kjent liv enda.

Jeg har hørt hjertelyden, så jeg er ikke spesielt bekymret.

Det er visst ikke forventet at vi førstegangs skal kjenne noe før tidligst uke 18, kanskje ikke før uke 25.

men i dag er det bare en uke til jeg skal på UL.

Gleder meg villt til å se tingelingen min =)

Skrevet

Takk for alle svar, gleder meg masse! Jeg har også antatt at de som sier de kjenner liv veldig tidlig kanskje egentlig kjenner luft, men har ikke turt å si det.. hehe

Skrevet

Jeg har også hørt hjertelyden, det var stort! Og UL om 6 dager, hvor skal du ta ultralyden?

Det blir såååååå spennende!

Skrevet

Hei. No worries! Jeg kjente ikke liv før 20 uker jeg heller. men det kom så gradvis på meg, først kjentes det ut som en tung bowlingkule inni der som gikk over til spark. He he.

Skrevet

Solskinnsjenta: Jeg ser vi har samme termin! 8 August, så gøy!

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg, jeg--jeg er i uke 20 naa og foelte ikke skikkelig liv foer slutten av uke 19. Og det har foerst vaert de siste par dagene at det ikke har vaert noen tvil om at det er babyen.

Jeg trodde jeg foelte noe et par dager i uke 14, men det forsvant igjen og var sikkert bare luft. Saa kjente jeg ikke noe igjen foer uke 19. Men som andre har sagt--det kommer sikkert veldig an paa hvordan babyen ligger...og ikke minst om man er foerstegangsfoedende (det er jeg) eller flergangs.

Skrevet

Løkkamor:

Tung bowlingball, som i et slags nedtrykk? Jeg har hatt den følelsen en stund, var egentlig litt bekymret, føles ut som en bowlingball som presser på blæra og lager et nedovertrykk i underlivet. Er det sånn du mener?

Skrevet

Jeg skal på St.Olavs i Trondheim.

Hvor skal du?

mannen min skal være med, og han gleder seg han også =)

Skrevet

Nr 1, jovist er det noen som kjenner liv i uke 13! Har kjent liv fra uke 12-13 av med alle mine tre barn jeg og det var ikke bare luft, man kjenner da forskjell på luft og babyen! Blir så utrolig provosert når andre skal fortelle en at det man ikke kjenner ikke går an bare fordi man ikke har erfart det selv!

Innen jeg har kommet til uke 18 har jeg både sett og kjent spark utenpå magen, så kraftige er de da. Vi bærer barna ulikt, og noen, slik osm jeg, bærer dem tydeligvis langt fremme og kjenenr derfor liv før enn andre.

Skrevet

Hei!

Jeg kjente faktisk ikke noen ting før jeg var 22-23 uker¨på vei sist, jeg. Var visst pga at morkaken lå litt foran, så det er bare å slappe av og kose deg! Helt normalt å ikke kjenne noe ennå, spesielt som førstegangsgravid. Må jo innrømme at jeg ble litt bekymret den gangen, og skulle ta en tur på helsestasjonen får å høre etter forsterlyd, men akkurat den dagen kjente jeg det for første gang! Veldig deilig!!!

Skrevet

Hej...

Jag er 19+5 idag...og inte førens idag kunde jag med sikkerhet si att det var bebin jag kjente. og da har jag en två åring fra før, førra gången var det runt 17 uka så det er olika..

Skrevet

Solskinnsjenta:

Jeg skal på sentralsykehuset her i Tønsberg, og mannen er med!

Blir så gøy (men litt skummelt også da, "tenk om de finner noe galt"-tankene har svirret litt i det siste...)

Skrevet

Alle førstegangsfødende jeg kjenner og har snakka med om dette, har ikke kjent liv før i uke 20, og da først som svake små bobler.

Alle de har hatt morkaka "mellom" seg og babyen, så det har tatt lang tid før ungen har vært sterk nok til å gjøre inntrykk.

Andre jeg har sånn så vidt holdt kontakten med har sett tydelige spark på utsida av magen i uke 20 allerede.. Så det er jo noe i at alle er forskjellige.

Hos meg vises det ikke at det er noe inne i der, og spark kan man i alle fall ikke se på utsiden. Men jeg har i et par uker kjent bobler. Eller, jeg vil si, det kjennes ut som om det er maur på innsida av magen min.

Det kommer typisk i sju-åtte tiden om kvelden, når jeg setter meg ned i sofaen og slapper av, og de dagene jeg er masse aktiv, kjenner jeg det ikke i det hele tatt. Når jeg drikker brus eller spiser sjokolade kommer det mange slike bobler. Så, jeg har etterhvert kommet frem til at jeg kjenner liv :)

Etterhvert blir det nok mer og mer tydelig, men foreløpig har jeg bobler i magen nå og da. Og det er fint å vite.

PS: fra uke 20 skal man kunne høre hjertelyden med et sånt trestetoskop. Så da kan man jo la mannen prøve med et kjøkkenrullrør og se om det fungerer :)

Skrevet

Det kan også være at du har morkaken foran. Slik at sparka blir svakere. JM på UL sa til meg at grunnen til at jeg har kjent liv fra 14 uke ( er førstegangs) er fordi morkaken ligger inn mot ryggen. Dessuten er jeg også veldig tynn. Det skal visst være vanskeligere å kjenne liv hvis man har litt ekstra rundt magen før en blir gravid. Jeg er nå i uke 18 og det er kun noen dager siden sambo kjente spark utenpå for første gang =) Men alt er nok bra skal du se , er veldig individuelt når man kjenner det..

Lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...