elly belly Skrevet 28. februar 2007 #1 Skrevet 28. februar 2007 Jeg jobber som kontormedarbeider med vekt på økonomiansvar og er en av fire ansatte i administrasjonen. Siden januar har jeg vært sykmeldt pga. svangerskapskvalme. Nå er formen på bedringens vei så i dag ringte jeg sjefen og sa at jeg kunne komme tilbake på jobb på mandag. Vel og bra... ... MEN! Så fortalte han meg at grunnet sykdom hos 1 av våre to selgere så skulle han nå ansette en selger til. Og det vil si at får et kontor for lite. Ergo så skal da jeg - som den medarbeideren med lengst ansinitet - bli kastet på gangen og mister kontoret mitt mot å måtte sitte i sentralbord. Jeg skal ha de samme arbeidsoppgavene som før, men siden hovedsentralen da vil ligge hos meg blir jeg også degradert til sentralborddame. Noe jeg begynte som i bedriften for 12 år siden! Alt dette har blitt avgjort i den tiden jeg har vært borte og jeg har hatt null bestemmelsesrett eller innsikt i dette og kan ikke hjelpe for at jeg tenker at dette skjer fordi jeg er gravid. Jeg blir jo borte i ett år fra sommeren av, så da kan jeg like godt degraderes liksom... Jeg skal innom på fredag og da skal jeg konfrontere han med dette. Men vil gjerne ha synspunkter på dere om dette. Er lei meg og skuffet over å bli behandlet på en slik råtten måte etter så mange års erfaring og slit.
MathildeC Skrevet 28. februar 2007 #2 Skrevet 28. februar 2007 Det hoeres helt sproett ut at de gjoer dette, og uten aa snakke med deg om det foerst!! Dette hoeres helt galt ut for mine oerer og fra denne framstillingen hoeres det ut som du maa lide fordi du er gravid og har vaert syk.Jeg vet ikke hvem du boer kontakte for hjelp men jeg haaper det loeser seg for deg. Ikke la deg traakke paa synes jeg, men noen ganger er det selvfolgelig slitsomt aa ta opp kampen ogsaa. La oss faa hoere hvordan det gaar med deg - slike ting som dette burde oppta alle oss gravide, siden det viser hvor "langt" vi er kommet paa visse omraader.
Augustnurk(nurk2) i magen:-) Skrevet 28. februar 2007 #3 Skrevet 28. februar 2007 Det der har han faktisk ikke lov til å gjøre. Det er brudd med både likestillingsloven og arbeidsmiljøloven. Ta deg en prat med han. Hvis du det ikke hjelper, ta kontakt med noen i likestillingsombudet eller en advokat eller noe. Det der kan du ikke finne deg i! Et annet tips er at du faktisk ser igjennom lovverket som angår dette, guler ut det som står der vedrørende slike handlinger og viser det til han.
Gjest Skrevet 28. februar 2007 #4 Skrevet 28. februar 2007 Hei. Studerer arbeidsrett dette semesteret og tror at dette kommer inn under følgende lover/paragrafer: Likestillingsloven (1978)- §3 generalklausul. Spesielt tror jeg 2.ledd er passende her: Direkte eller indirekte forskjellsbehandling av kvinner og menn er ikke tillatt. Med direkte forskjellsbehandling menes handlinger som: (2.ledd) setter en kvinne i en dårligere stilling enn hun ellers ville vært p.g.a. graviditet eller fødsel, eller setter en kvinne eller en mann i en dårligere stilling en vedk.ellers ville vært p.g.a. utnyttelse av permisjonsrettigheter som er forbeholdt det ene kjønn. Etter samme lov §16 har arbeidsgiver bevisbyrden for at slik forskjellsbehandling ikke har funnet sted. Han må altså bevise at det er andre årsaker enn graviditet og permisjon som ligger til grunn for situasjonen. Etter arbeidsmiljølovens §14-8 må alle endringer i arbeidsforholdet inn i arbeidsavtalentidligst mulig og senest etter en mnd. Ellers kan du jo selv sjekke Lovdata. Håper det hjalp litt : )
elly belly Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2007 1000 takk Anonima! Dette skal jeg ta med meg videre. Men hvilke rettigheter har jeg da om han ikke har gjort dette pga. min graviditet?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #6 Skrevet 28. februar 2007 jeg er selv en sjef og ville gjort det samme. Beklager men sant... Noen må tydligvis flytte - og da er det best å ta det som er mest praktisk - og ikke via ansennitet. Sorry mac....
elly belly Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 28. februar 2007 Jeg respekterer din mening Anonym, men lovverket er ganske klart når det gjelder rettigheter som jeg har som arbeidstaker/gravid arbeidstaker. Og få tredt en avgjørelse over hodet på meg etter så mange års samarbeid er rett og slett ufint og jeg akter ikke å gi meg. Greit nok at arbeidssituasjonen omrokkeres og forandres over tid, men vil han ha en ansatt til får han finne en annen måte enn å krenke en medarbeider som i alle de år har stilt opp og gjort jobben sin.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #8 Skrevet 28. februar 2007 Er du ikke organisert? Ring fagforeninga di (evt meld deg inn snarest) og få dem på saken! Tull å stå alene i denne saken, og du burde ha med deg tillitsvalgt på møtet med sjefen! Det er helt klart forbudt det han tenker å gjøre, uansett!
Gjest Skrevet 28. februar 2007 #9 Skrevet 28. februar 2007 Da må han jo bevise at du ikke har gjort jobben din tilfredstillende,- og også her har han bevisbyrden. Dette er jo i praksis snakk om en degradering. Det vil også være svært vanskelig for ham å motbevise at dette ikke dreier seg om din graviditet, uansett hva han måtte finne på. Det er også noe tvilsomt at denne avgjørselsen er tatt mens du er sykemeldt, for det har han heller ikke lov til. man har et sterkt stillingsvern når man har gyldig fravær grunnet sykdom. EU s lover er inkorporert i norsk rett, og skal i utgangspunktet gjelde over norsk lov. Ett av EU s direktiver sier klart fra om at kvinnen har rett til gjeninntredelse etter endt svangerskaps permisjon. Dette omfatter gjeninntredelse i samme eller tilsvarende stilling ved samme arbeidssted med de samme arbeidsvilkårene som tidligere. At han nå forsøker å endre på dette før du går ut i permisjon (på en heller tvilsom måte) er jo det samme som å oppfordre deg indirekte om å være sykemeldt ut svangerskapet. Da kan han ikke endre på noe som helst. Det finnes ellers tvisteløsningsnemder som du kan bringe saken inn for, dersom han velger å gå for det skalkeskjulet at du ikke er nødvendig i din nåværende stillingstype. Ellers kan han jo ikke kreve at du skal drive med økonomisk administrativt arbeid mens du samtidig sitter ved sentralbordet. Det går jo inn på helt andre regler, som f.eks arbeidsmiljølovens regler og forskrifter som svært utfyllende lister opp kravene til den fysiske arbeidsplassen. En slik arbeidssituasjon som du beskriver vil jo nesten være umulig. Det sier seg jo selv at du vil ende opp med å svare på telefonen hele tiden, fremfor å gjøre de arbeidsoppgavene som ligger under din stilling. Viktig at du også studerer hva som står i arbeidsavtalen din.
Gjest Skrevet 28. februar 2007 #10 Skrevet 28. februar 2007 Som sjef burde du kanskje sette deg litt inn i reglene som gjelder for både deg selv og dine ansatte. Og visst du er en god sjef(?) så tenker du kanskje også over det sosiale arbeidsmiljøet på arbeidsplassen m.t.p. trivselen til de ansatte, og da lojaliteten overfor deg selv?
Gårdsspire Skrevet 28. februar 2007 #11 Skrevet 28. februar 2007 ring noen som har med arbeirdmiljø loven og gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå