Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #1 Skrevet 28. februar 2007 Hei noen som vet eller kan finne en bra link, til hvordan man TRYGT kan trene magemusklene når en er gravid? Magen er stram og struttende når jeg står, men litt vel myk ølmage når jeg sitter... skulle gjerne strammet opp korsettet litt og ikke minst ha litt sterke muskler til fødselen! Jeg er 19 uker på vei.
smågodt prinsessa Skrevet 28. februar 2007 #2 Skrevet 28. februar 2007 ta situps... skrå situps! har hørt at skrå situps ikke er noe farlig... kanskje det hjelper..?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #3 Skrevet 28. februar 2007 Jeg har lest at man ikke skal trene magemusklene i det hele tatt når man er gravid jeg, siden de jo glir fra hverandre for å gi plass til babyen i "midten" kan du risikere å belaste de helt feil og gjøre vondt værre.. Men du kan jo ta en telefon til et treningsenter eller en fysioterapaut for å sjekke det opp. Jeg for min del venter til etter fødselen med å trene akkurat de musklene ja, synes det er ubehagelig å stramme magemusklene nå, de oppfører seg rart.
Gjest Skrevet 28. februar 2007 #4 Skrevet 28. februar 2007 Du skal ikke ta vanlige sit-ups som går rett opp, nettopp pga de musklene der de som deler seg for å gi plass til babyen. De kan bli ødelagte ved trening nå, og aldri bli normale igjen. Du presser istedet innvollene ut mellom dem, og d er ikke lurt... Skrå sit-ups kan du gjøre. Og når d gjelder korsettmusklene er d jo "planken" som gjelder. Finner veiledning på denne hos iform.nu og iform.no tenker jeg Tror KK også har noen treningssider med video av øvelsene. Planken kan du kjøre både vanli, og på sidene. Veldig bra stabiliserende øvelser For øvrig syns jeg jo d er helt naturlig å ha myk mage når man er gravid da... Det er jo en baby inni der... Ikke noe å stresse så veldig med.
Phiphi Skrevet 28. februar 2007 #5 Skrevet 28. februar 2007 Ok, takk for svar, kanskje jeg skal droppe å trene magen. Ble bare litt bekymret siden den vokser i alle retninger mens armer og bein er tynne! Ser ut som en pære! hehe. Håper vi utrente også tåler en eventuell lang fødsel da?.. Kanskje jeg skal begynne å søvmme, det er vel trygt og sunt!
Gjest Skrevet 28. februar 2007 #6 Skrevet 28. februar 2007 Svømming er super trening for gravide Og ellers alt som føles ok for deg. Men magen skal jo vokse alle veier Ikke noe å gjøre med det liksom... *hehe* Kan jo gå turer, gjerne i litt motbakke, sykle/spinne hvis d føles ok. Jeg trener jeg, men unngår altså sit-ups og slikt som er skjevt for bekkenet, jeg kjenner godt hva som funker og hva som ikke funker. Jeg kan ikke spinne feks pga bekkenløsningen, men går og ror og svømmer istedet. Går litt på step-timer også...
Bimmer´n Skrevet 28. februar 2007 #7 Skrevet 28. februar 2007 Enig med det moniccen sier. Jeg har også utelatt å trene de rette magemusklene og bruker heller energie på de skrå, på siden og planken bl.a. Kjennes veldig bra ut. Ellers trener jeg step og aerobic som før, men kuler`n litt med veldig hopping. Det jeg IKKE kan gjøre nå er faktisk å gå noe særlig tur! Da kjenner jeg det fremme i skambenet etter 5-10 minutter. Ironisk når jeg kan trene høypuls step i to timer, uten problemer. Men sånn er det,-så det gjelder å lytte til kroppe og kjenne hva som føles bra. Verste er å bli helt inaktiv, iallefall for min del.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2007 #8 Skrevet 1. mars 2007 "ble bare litt bekymret siden den vokser i alle retninger mens armer og bein er tynne! Ser ut som en pære! hehe." Kjære deg. Du er gravid. Det er helt naturlig at magen vokser "i alle retninger" da.
fellesferiebarn & novemberbarn Skrevet 1. mars 2007 #9 Skrevet 1. mars 2007 Jeg var på sats og trente stramopp på tirsdag og på slutten av timen da alle skulle ta situps, sa instruktøren at de som er gravide skal ikke ta vanlige situps, tren heller bekkenmuskulaturen eller stabilisator.
Gjest Skrevet 1. mars 2007 #10 Skrevet 1. mars 2007 Jeg har trent sit-ups i alle sv.skapene. så enten har jeg vært heldig, eller..... Kommer til å trene sit-ups så lenge som mulig denne gangen også (har trent helt til fødsel), men jeg kjenner nøye etter smerter/strekk o.l. Jeg skal ikke si at andre skal gjøre det samme, for jeg er ingen fysioterapeut, men jeg stoler på meg selv og min kropp, og stoler på at den sier i fra hvis jeg gjør bevegelser den ikke liker...
m den lille Skrevet 4. mars 2007 #11 Skrevet 4. mars 2007 En kjempegod trening er bosu eller balanseball. Treningssentere har bosu timer (en halv ball man står oppå, jogger på, trener styrke på osv), ellers er det ikke dyrt med en balanseball å ha hjemme. Også å stå på ulendt underlag er bra (rulle en matte sammen e.l.). Ved å gå opp på tå, bøye bein o.l. trener du balanse ikke bare rundt ankel, men også rundt bekken, mage, side og korsrygg - skikkelig dyp trening for mage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå