Mippen Skrevet 28. februar 2007 #1 Skrevet 28. februar 2007 Skal ta en innvendig ul....Er nå snart i begynnelsen av uke 7. Hvor anbefaler dere å gå og hvor er det greie priser? Det viktigste er at de er greie og hyggelige mennesker :-)
VinterSol+2 Skrevet 28. februar 2007 #4 Skrevet 28. februar 2007 hvorfor skal du ta innvendig ul? I begynnelsen av uke 7 ser du antagelig ikke mer enn en fostersekk. dersom du har hatt blødninger så får du jo gratis.det samme om de mistenker en exu. dersom du ikke har hatt komplikasjoner er det jo helt unødvendig?
Mippen Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2007 Har gjort det før og man kan faktisk se noe... Sist gang var jeg i uke 7. Man kan t.o.m høre hjertelyd om man er heldig.
VinterSol+2 Skrevet 28. februar 2007 #6 Skrevet 28. februar 2007 ikke alltid man kan det, kunne ikke jeg da jeg var på innvendig ul pga blødninger. Vet bare at min gynekolog ikke anbefalte å ta innvendig ul om det ikke var nødvendig, fordi det kunne oppleves stressende for embryo. Derfor de gjør det så fort som mulig osv.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #8 Skrevet 28. februar 2007 Det anbefales IKKE å ta ultralyd i hytt og pine visst du ikke har en medisinsk grunn for det. Det veldig stressende for den lille spiren din + at en innvendig UL er enda sterkere enn utvendig. Kjempe bra om du klarer å vente til ordinær UL i uke 18! Et privat sykehus som er veldig hyggelig, men rimelig dyrt er Volvat medisinke senter. Jeg har aldri tatt UL der, men har vært der for en del andre ting.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #9 Skrevet 28. februar 2007 sorry ass, syns det er ganske egositisk.. å utsette den lille spiren for noe sånt helt unødvendig. bare for å stille morens nysgjerrighet..
Mippen Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 28. februar 2007 Det er isåfall ditt syn på d....
teila Skrevet 28. februar 2007 #11 Skrevet 28. februar 2007 Heisann Hvorfra har dere det at UL er stressende for fosteret/embryoet? Jeg prøvde å søke etter det på nettet men der var det jo ingenting. På alle IVF'ere som er befruktet tilbyr sykehuset UL i uke 8, tror ikke de hadde gjort det om det var noen påkjenning for embryoet :-)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #12 Skrevet 28. februar 2007 Hei! Har ikke peiling på hvor det er best å gå privat, men vi fikk på Bærum sykehus, gratis. Var 6+3 på vei da, og så faktisk en liten "klump" på 7 mm med et hjerte som slo. Er visst litt tidlig å kunne se noe sånt, men vi var vel heldige. Var veldig hyggelige der iallefall. Men da må du jo ha henvisning, da... (Vi fikk fordi vi hadde mistet tidligere, og fordi jeg ikke hadde noen symptomer. Godt å få bekreftelse på at det faktisk var noe der!)
Xenaen Skrevet 28. februar 2007 #13 Skrevet 28. februar 2007 Heia, jeg mener ikke å skremme noen, men her er nå den artikkelen som advarer mot for mange ultralydundersøkelser! http://www.doktoronline.no/section/pregnancy/?action=showNews&url_topic=0&DocumentId=31126071
VinterSol+2 Skrevet 28. februar 2007 #14 Skrevet 28. februar 2007 jeg fikk beskjed av gynekologen min at det ikke var bra. (han som tok UL for å utelukke at jeg hadde exu) derfor han gjorde det så fort som mulig, så det skulle være minst mulig belastning for barnet. jeg forholder meg bare til det eksperten sier, lissom. jeg ville ikke utsatt barnet mitt for dette om jeg hadde kunnet la være, og skulle gjerne vært de vonde opplevelsene rundt det å bli sendt avgårde i taxi til sykehuset fordi de trodde det var fare for baby sitt liv, og det å måtte ta en innvendig ul..
Phiphi Skrevet 28. februar 2007 #15 Skrevet 28. februar 2007 Jeg ville aldri tatt en UL utenom den ordinære, visst det ikke er medisinske årsaker til grunne. Uansett hva de ser eller ikke ser på den UL så er det jo ingenting du kan få gjort. Vent til uke 18 Det er sant at det er fysisk stressende for barnet med ultralyd. Har snakket med spesialist på Rikshospitalet. Det er jo selvfølgelig opp til deg, skjønner bare ikke vitsen! Alt er jo sikkert fint inni der og visst noe er galt, så merker du det på bødninger e.l. En UL i uke7 kan ikke spå om alt kommer til å gå fint framover.. Men jeg skjønner selvfølgelig at du er nysgjerrig, er vi ikke alle det!! Jeg skal til første UL om 6 dager og det blir såå spennende! Lykke til med eventuelle sykehusvalg.
fellesferiebarn & novemberbarn Skrevet 1. mars 2007 #16 Skrevet 1. mars 2007 I henhold til den nye botekniske loven (eller hva den nå heter) så er det ikke lenger lov å utføre ultralyd før man er over 12 uker, dersom man ikke har fått henvisning fra lege grunnet komplikasjoner.
yret Skrevet 1. mars 2007 #17 Skrevet 1. mars 2007 Må komme med et lite innspill her, jeg også. Man _antar_ at ultralyd er helt ufarlig for fosteret, men _vet_ det ikke helt sikkert, og derfor anbefaler man ikke UL for "moro skyld". Når det er sagt, så er hyppige ultralyder i 1. trimester fast behandling for oss som har hatt mange spontanaborter. Jeg tror neppe dette hadde vært anbefalt om man mente at det var så utrolig stressende for embryo/foster. Det ville jo tvert imot øke faren for spontanabort, så hvorfor skulle spesialistene på Riksen gå inn for det? Jeg vil ikke nødvendigvis anbefale folk UL i hytt og pine bare for å se den lille, men synes det blir litt drøyt å nesten bli framstilt som uansvarlig fordi man ønsker en tidlig UL. HI: Volvat, Osloakutten og flere av de andre tilbyr tidlig UL, men det koster en del.
yret Skrevet 1. mars 2007 #18 Skrevet 1. mars 2007 ...flere av de andre store privatklinikkene... skulle det stått.
jua 10.12.05 Skrevet 1. mars 2007 #19 Skrevet 1. mars 2007 Går på kontroll hos gynokolog og får ul på hver kontroll, synes det virker litt rart han gjør det om det kunne være skadelig.
liten_passasjer Skrevet 1. mars 2007 #20 Skrevet 1. mars 2007 Det kan da ikke være ulovlig å ta ul før 12 uker, slik som fellesferiebarn skriver. Jeg fikk ul i uke 7 el 8. Hos gynekologen jeg går til. Så hjertet som slo, og det var så fint. Tror at stresset meg å tenke på at noe er galt hadde vært ille for meg. Var også på UL i uke 13/14, og etter det har jeg vært så rolig og ikke bekymret i det hele tatt. Hvis jeg var deg, HI, ville jeg faktisk ventet til i uke 11 - 12, da kan du se litt mer. Men klarer du det?
Mippen Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #21 Skrevet 1. mars 2007 Nei, klarer ikke det liten_passasjer :-) Er en betryggelse for oss å se at det faktisk denne gangen er en liten spire inni magen min:) Får også et litt anderledes syn på graviditeten, får et nærmere forhold til den på en måte og til den lille.... Skal på Balderklinikken i Oslo.
liten_passasjer Skrevet 1. mars 2007 #22 Skrevet 1. mars 2007 Jeg klarte heller ikke det. Så jeg skjønner deg godt. Skal på min ordinære UL over helga, og gleder meg til å se den lille igjen. Det er så gøy. Lykke til da, jeg støtter iallfall valget ditt.
Mippen Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #23 Skrevet 1. mars 2007 Takk takk, hyggelig å høre. Syns ikke det er egoistisk i det hele tatt jeg, som noen syns. Tror heller ikke det er skadelig for fosteret for da hadde de ikke praktisert det, vil jeg tro... Når har du termin og bor du i Oslo? Alder?
liten_passasjer Skrevet 1. mars 2007 #24 Skrevet 1. mars 2007 Termin 10. august, og bor i Oslo ja. Er 30 år. Finfin alder:-) Enn du?
Mippen Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #25 Skrevet 1. mars 2007 Termin 28 okt. 28 år og bor i Oslo :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå