Gå til innhold

Snobbete eller brukt barne utstyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble inspirert av en tråd lengre ned her.

Syns dere det er sobbete å ikke ville bruke brukt barne utstyr?

Jeg hadde ikke ville hatt noe brukt, hvis jeg ikke kjente de som hadde hatt det da. Egentlig ikke da heller, for liker å velge hvordan tingene til min sønn skal se ut. Kan jo være jeg bare får et barn og, og siden vi har anledning til det, vil jeg skjemme oss litt bort, være litt kresne.

Har ikke så god plass her vi bor heller, så liker at de få tingene vi har er orntlige.

Er ikke noe snobbete, finner meg gjerne en genser på HM selv, men er litt kresnere på lille gutten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jg er ikke snobbete av mg,men jg vil ikke kjøpe brukt til tulla,vil hun ska ha nytt som har bare vært hennes.aldri likt tanken på å kjøpe brukt,

Skrevet

Jg er ikke snobbete av mg,men jg vil ikke kjøpe brukt til tulla,vil hun ska ha nytt som har bare vært hennes.aldri likt tanken på å kjøpe brukt,

Skrevet

Jeg tror definisjonen i overskriften blir litt feil.

Jeg har fått masse masse brukt tøy, noe av det syntes jeg er helt grusomt, så det har jeg bare lagt vekk, noe av det var ålreit og det er i bruk.

Jeg kjøpte nytt bilsete til henne, Recaro, for det stod på pappaens ønskeliste når det kom baby.

Vogna fikk jeg, brukt, helt grei Simo Kombi. Har også fått en citytrill og en paraplytrille, helt greie alle sammen. Men jeg har også kjøpt en splitter ny sportsvogn til henne. Pose til vogna er kjøpt ny, dyner og puter og madrasser er nytt osv.

Så her i gården er det god blanding.

Veslemor har også designerklær og Sprakjøp klær i skjønn forening.

Så jeg sier som Brumm; ja takk begge deler!

Skrevet

Det er ikke snobbete å ville kjøpe nytt utstyr til babyen etter min mening. Vi kjøpte det meste nytt (2 vogner, leandervugge, sprinkelseng, vippestol, bilstol, tripp-trapp-stol, voksipose osv..) Det var mest fordi vi begge hadde brukt ventetiden på å kose oss med å se i babyutstyrskataloger og hadde en god stund før termin sett ut nøyaktig hva vi ville ha. Men vi kjøpte et par ting brukt på finn.no. Grind og bagnett. Begge tingene var pent brukt, så da var det helt kurant å kjøpe det syntes vi begge. Om vi hadde fått en gave med noe vi ikke likte hadde vi nok sikkert beholdt det, men i begges familier var det slik at de spurte hva vi ønsket oss. Alle fire besteforeldrene gikk sammen om å spandere Simo kombivogn på oss. I tillegg kjøpte foreldrene mine Babybjörn bæresele og vippestol fordi de visste at vi hadde tenkt å kjøpe det selv. Oldeforelderene ga oss penger slik at vi kunne kjøpe noe vi ønsket oss selv. Synes det er hlt topp, for da vet de jo at de gir en gave som vi blir veldig fornøyd med og glad for. Resten av venner og familie ga oss mindre ting som leker og klær og slikt. Der har vi blitt glad for alt sammen uansett hva det har vært, og brukt det meste på henne. Men når det gjelder store, dyre ting synes jeg det er best at vi har fått velge ut selv. Siden det er vårt første barn vil vi kjøpe noe av god kvalitet og som er nøytralt og tidløst.

Skrevet

bilsete og barnevogn har vi kjøpt brukt (begge var godt som ny og jeg sparte sikkert 5000 tilsammen så..)

sprinkelseng er det samme som min mann brukte somliten, fikk et malingsstrøk så det passer til rommet

har også arvet noen klær.. bruker de jeg synes er fin, men kjøper det meste ny

Skrevet

Jeg vil ikke kalde det snobbete og kjøpe alt nytt. Det er forskjell på nytt også. Kommer mere ann på prise på det nye syns jeg. Jeg brukte mye tid på å se meg ut ting jeg ville ha av utstyr osv ,og lete frem til til ting som var fine men ikke dyre osv.

Men til andre mann var jo stort sett ikke noe nytt, han arvet sin søster. Har arvet noen klær vi også, men lite er blitt brukt. Men er det fint og ikke slitt så hvorfor ikke.

Men jeg vil tro "problemet" i dag er at vi har råd til nytt, og da ser jeg heller ikke hvorfor vi skal velge nytt. Vi har mange også en stor og penge sterk slekt som gjerne gir mange gaver, og da blir det selvsagt mye nytt.

Men har man ikke så god råd så finnes det selvsagt mye som fint og kjøpe brukt.

Skrevet

Så lenge man har RÅD til å kjøpe alt nytt så er det ikke snobbete.Har man derimot egentlig ikke råd til det så syns jeg det er snobbete, da har man et personlig problem med lavt selvbilde, liten trygghet.....

Skrevet

Snobbete eller ikke snobbete, det er vel ikke det viktigste spørsmålet. Hovedproblemet med det at alt må være så nytt og flott, er at det er UETISK! Vi ser dessverre ut til å bevege oss mot et samfunn der flere og flere tenker at så lenge en kan kjøpe seg noe, enten det er materielle goder eller annet, så er det greit selv om det ikke er etisk riktig.

Si meg, er det nesten ingen småbarnsforeldre som tar noe ansvar for miljøet, her? Det hjelper lite å gi ungene fine flott ting, hvis det ikke går an å leve på jorda som skal gå i arv til dem. TENK litt, kjære dere!

Skrevet

Jeg synes ikke det er snobbete å ikke ville bruke brukt - men noe i overkant materialistisk, ja.

Skrevet

Syns snobbete er litt feil her..

Jeg kan godt kjøpe brukt bil, brukte ting til oss. Men når førstefødte kom kjøpte vi alt nytt. Men det var jo mer pga moroa med å se etter ting og få de i hus. Og så er det noe med første. Hadde vi hatt planer om en til, hadde vi selvfølgelig brukt det vi kjøpte nå om igjen.

Skrevet

Om det ikke er snobbete å måtte ha alt nytt, så synes jeg i hvert fall det er en rar holdning å ha. Vi har masse som er brukt, selv om vi hadde hatt råd til å kjøpe alt nytt, rett og slett fordi det vi ble tilbudt å kjøpe av venner og bekjente var i veldig god stand. Går ikke an å se at det er brukt engang og da ser jeg ikke poenget med å kjøpe nytt bare for å gjøre det. Barnet legger i hvert fall ikke merke til det, så da lurer jeg på hvem man kjøper for? Er det for at andre skal se hva man har da, eller?

Skrevet

Godt poeng, Sparketassen!

De fleste i dag har råd til å kjøpe mye nytt, og noen strekker seg veldig langt for å overgå andre. Dette gjelder også på andre områder, og forbruket her i landet er helt vanvittig. Vi bør skjerpe oss! Det er få som kan frikjennes helt når det gjelder dette - heller ikke undertegnede. Det er lett å bli revet med.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at man vil ha alt nytt hvis man får tilbud om å låne/kjøpe/arve. Vi har nesten alt nytt til småen, men det er fordi vi ikke har noen å arve fra. Må si jeg er misunnelig på de som har noen å arve og låne av. Vi har fått lånt en eske klær, skinnpose og en bæresele. Så har vi arvet stellebord og vippestol. Ellers så har vi vært nødt å kjøpe alt nytt.

Jeg har ikke noe imot å kjøpe brukt, men vi har ikke funnet noe brukt vi vil ha. Regner med at når småen blir større og har mer behov for diverse utstyr blir vi å kjøpe en del brukt.

Det eneste vi ikke har sett etter brukt er vogn og det var fordi vi gjerne ville ha ny vogn til vår førstefødte.

Skrevet

Må tydeligvis legge til at vi hadde ikke noen å arve det fra. Alternativet vårt var å kjøpe fra avisa eller finn.no. Og det ville vi ikke. Hadde vi hatt noen i familien vi kunne arvet fra, hadde det vært noe annet. Men vi er først ut med barn. Om dere syns det er snobbete å kjøpe nytt fremfor kjøpe av fremmede, så gjør det faktisk ikke noen ting for min del. Vi fikk vår første, og tok oss råd til nye ting, og en del har vi fått vel og merke.. og det sparte vi en del penger på, for vi fikk blant annet vogna, som er ganske dyr. Men da er jo svigers og snobbete da som ville kjøpe ny vogn til sitt første barnebarn...

helt ærlig syns jeg dette er litt stigmatisering.. men det er min mening da.. jaja... jeg skal nå ut å kjøpe base til bilsetet denne uken, nytt... så jeg er snobbete da, og står for det... hehehe

Skrevet

Jeg fikk kjøpe masse babyutstyr for en utrolig billig penge av søsteren min, og slo til med glede:) Møblene har jeg pusset opp slik at de passer meg, og ser bedre ut. For oss i vår situasjon var det riktig å spare inn på noe av babyutstyret, mens feks seng, vogn og bilstol kjøpte vi nytt, og da tenkte vi ikke på pris. Dyre babyklær kjøper jeg ikke, de vokser for fort, dessuten er bestemødre veldig flinke til å kjøpe slikt;)

Så etter min målestokk er det litt vel materalistisk å ikke ville bruke noe brukt, kun fordi det er brukt.

Skrevet

Vi har fått masse brukte klær til gutten vår, men bruker bare det som jeg syneg er fint. Har arvet litt andre ting til han også. Så lenge det er fint, har jeg ikke noe i mot det. Har bare kjøpt nye ting, ingenting brukt.

haha...Kjente meg igjen i Tilab sitt innlegg. Samboeren har kjøpt Recaro sete til gutten, for det synes han var så kult!

Skrevet

Jeg må bare signere innleggene til Foringsautomaten og noen av de andre her. Jeg har arvet noe og kjøpt noe. Synes det er litt snobbete, men mest av alt er det vel noe med forbruksmønsteret jeg ikke liker. Ser ingen grunn til å bruke penger bare fordi man har dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...